Vibrationer till tusen

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Suzuki
Nu har jag äntligen fått tummen ur och plockat bort motorn, jag har nämligen stora problem med viberationer.

Men vad kan det vara som gör att den vibrerar så? Man blir helt stum i armarna och fötterna.

Jag har inga direkta missljud eller så.
Det sitter inga "gummisaker" vid fästerna och ja tror inte ens att det ska göra det.

Svänghjulet(heter det så?) går o röra lite på in o ut och verkar vara lite glapp i.

Viberationerna ökar med varvtalet och ökar till lite snabbt när man går ner på låga varv (detta stillastående med neutralen i)

Villka andra saker ska jag kolla?
Ös på med förslag nu. :tummenupp

Hojen är en honda ns125f -86

Last edited:
cRoC skrev:
Därför jag tog bort mitt inlägg, läste slarvigt

jo, jag såg det. Men jag sa till hultan.

EDIT: Hmm, riv motorn och se hur ramlager och sånt ser ut. Du kan ju också lämna in vevaxeln på balansering och se om den är helt åt helvete.
Hur uppkom det?

är det inte en balansaxel på den? det är det på aprilia rs. kan vara värt att kolla om drevet som driver den kan vara slut.

lycka till

Låter onekligen som ett balansproblem, antingen om du har en balansaxel (vilket jag dock tvivlar på), eller så är veven illa balanserad...
Ta in veven hos någon duktig tvåtakts-firma och få den balanserad!

Jodå balansaxel har jag (Balancer i mekhandboken)

Så den ska ja kolla upp.
Suck då måste ja ta bort kopplingskåpan... Ett helvete att få tätt.
ja har bytt lameller på den en gång så, jaja jag får väl kolla upp det.

Några mer förslag?

Ok, men då är chansen stor att balansaxeln har kommit ur position.
Jämför dreven från balansaxeln och veven, borde finnas någon sorts markering hur den skall positioneras...

Bulten som höll fast min balansaxel skruvade loss sig själv och drevet lyckades lossna och balansaxeln kom ur position, vilket fick hojen att vibrera något jävligt...bara att öppna upp och positionera om samt loctite:a, som ny! :tummenupp

Dock lättare på min hoj, torrkoppling vettu! :banana

Jag har haft samma problem då hade jag monterat balansaxeln fel. men du har förmodligen inte flyttat på den.
Obalans i svänghjulet kan det ju gott och väl vara.
Dåliga motorfästen?.. en polare som hade de problemet på sin NSR.. bara byta fästen så var det fixat..

Huck skrev:
Svänghjulet(heter det så?) går o röra lite på in o ut och verkar vara lite glapp i.

Det är första bond-kollen på en 2-takt man brukar göra för att kolla om det finns något kvar av ramlagren. Med det du beskriver så verkar de tyvärr vara tok-slut. (Om det nu inte är svänghjulet som sitter löst) Men du har ju hela vintern på dig :) Passa på at byta kolv o allt annat som är slut så får du även många gratis-hästar till våren.

#Olsson# skrev:
Det är första bond-kollen på en 2-takt man brukar göra för att kolla om det finns något kvar av ramlagren. Med det du beskriver så verkar de tyvärr vara tok-slut. (Om det nu inte är svänghjulet som sitter löst) Men du har ju hela vintern på dig :) Passa på at byta kolv o allt annat som är slut så får du även många gratis-hästar till våren.

Okej, vart exakt sitter ramlagerna?
Ja jag vet.. ja är ingen höjdare på detta men ja lär mig :tungan

Ja ska undersöka mer hur det är med svänghjulet i morgon.

Huck skrev:
Okej, vart exakt sitter ramlagerna?
Ja jag vet.. ja är ingen höjdare på detta men ja lär mig :tungan

Ja ska undersöka mer hur det är med svänghjulet i morgon.

Ramlager är lagren som lagrar vevaxeln (vevpartiet) i vevhuset. Vänster ramlager bör sitta bakom en packbox på samma axel som svänghjulet, höger ramlager bakom en packbox på samma axel som utgående drev innanför kopplingskåpan.

zilog skrev:
Ramlager är lagren som lagrar vevaxeln (vevpartiet) i vevhuset. Vänster ramlager bör sitta bakom en packbox på samma axel som svänghjulet, höger ramlager bakom en packbox på samma axel som utgående drev innanför kopplingskåpan.
Men man bör väl endå spräcka motorn för att komma åt eller? :va

Jag har inte haft så mycket tid att pilla med motorn men nu har iaf fått bort balansaxeln och lagerna som den går på va det ganska mycket glapp i.

Kan detta varit huvudorsaken till viberationerna?
I övring så såg balansaxeln fin ut och den satt enlig markeringarna på dreven.

Men jag vågar väl inget annat än o kolla ramlagerna också...

Huck skrev:
Jag har inte haft så mycket tid att pilla med motorn men nu har iaf fått bort balansaxeln och lagerna som den går på va det ganska mycket glapp i.

Kan detta varit huvudorsaken till viberationerna?
I övring så såg balansaxeln fin ut och den satt enlig markeringarna på dreven.

Men jag vågar väl inget annat än o kolla ramlagerna också...
Om du blir tvungen att riva motorn MÅSTE du kolla veven i v-block den kan ha vridigt sig! Benny

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...