Vibrationer m.m vid högre farter

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Jag råkade förra veckan att lägga hojen i ca 10km/h (tillräckligt långsamt för att inte ens själv ramla) och då plockade jag upp den såg att växelpinnen gått av men annars såg det lugnt ut så plockade upp den och körde vidare. När vi senare kommer till motorvägen så gasar vi på lite och jag når 180-200 och känner då hur jävla mycket det vibrerar så bromsar ner till 140 och då känns det normalt igen.

Dagen innan mätte jag hänget bak och märkte att det var lite mycket så drog åt fjädern 3varv men hade ingen som kunde hjälpa mig lyfta då så vart inget mätande. Låg aldrig i 200 innan jag la hojen så kan inte säga om detta är problemet men jag har lossat på den 2-3varv och problemet kvarstår.

Jag krängde på nya däck innan jag var på gelleråsen för några veckor sedan och på rakan där kände jag inget men för säkerhetsskull så tog jag även och balanserade det och det var helt klart obalanserat men då jag inte märkte något på gelleråsen kan detta inte vara problemet...

Nu börjar vi komma närmare nutid och igår var jag på rörken och körde och även om det var kallt och regnigt så kom jag till första kurvan och kände direkt hur hjulet släppte lite och sen kommer jag till andra kurvan och tar det ännu lugnare och ner i backen åker hojen. Lite kåpor och backspegeln paj och inget mer, perfekt! Senare pass kör jag igen och kommer då ett halvt varv innan jag börjar känna samma sak igen (nu 10+ och nära på torrt), kollar lufttrycket och de var lite lågt (ca 2.1-2.2 tror jag) så drog upp det i 2.5 och sen hann jag inte köra något mer för dagen. Däcket i fråga är ett sportsmart som fungerade perfekt på gelleråsen så borde inte vara något fel på däcket (även om det var närmare 20 och sol då iof..). På vägen hem så testar jag iaf om vibrationerna som jag hade tidigare var kvar och gasar upp i 180 och blir livrädd igen pga dom så bromsar lugnt ner till laglig hastighet igen.

Vad kan ha hänt med min hoj? Tycker mig inte se några jack eller så på gaffelbenen

Det är inga skador på plastkåpan vid bromsskivan och jag har inga problem vid något i hastigheter under 150 iaf. Har iof ett par andra bromsskivor (som är dåliga) som jag enkelt skulle kunna switch till men när de satt på så var det endast vid inbromsningar som det kändes relativt små vibrationer. Nu känns det nästan som en jordbävning i högre hastigheter. Var ute i morse och kollade lite till på hojen och det kan absolut inte se något skadat. Vid normal gatkörning så känner jag inget, därför jag bokade bandagen nu på söndag för att jag glömt bort problemet :(

Det är inga skador på plastkåpan vid bromsskivan och jag har inga problem vid något i hastigheter under 150 iaf. Har iof ett par andra bromsskivor (som är dåliga) som jag enkelt skulle kunna switch till men när de satt på så var det endast vid inbromsningar som det kändes relativt små vibrationer. Nu känns det nästan som en jordbävning i högre hastigheter. Var ute i morse och kollade lite till på hojen och det kan absolut inte se något skadat. Vid normal gatkörning så känner jag inget, därför jag bokade bandagen nu på söndag för att jag glömt bort problemet :(

Hmmm vi slänger ett öga på hojen på Söndag och ser om vi kan luska ut vad som är galet!

Hmmm vi slänger ett öga på hojen på Söndag och ser om vi kan luska ut vad som är galet!
Bra framförhållning där :tummenupp

Har du kollat hjullagren, svinglagren och styrlagren? Hur mår drivpaketet? Är allt åtdraget? Vibrerar det bara pga hastighet, eller vibrerar det på samma varv i lägre hastighet och lägre växel också?

Vikt som lossnat från fälgen?
Inte kollat bak då det är helt orört sen jag köpte hojen men fram så verkade det inte ha lossnat men de satt fel typ 1/4 varv så satte dit nya

Tack!

Har du kollat hjullagren, svinglagren och styrlagren? Hur mår drivpaketet? Är allt åtdraget? Vibrerar det bara pga hastighet, eller vibrerar det på samma varv i lägre hastighet och lägre växel också?
Har bara undersökt fram då jag får känslan att det är där det känns, hur jag känner det har jag ingen aning om. Ska kolla bak ikväll! Drivpaketet mår ok som jag antar att det gör efter drygt 900mil. Lite smutsig och så e den allt. Jag har kollat hjullagrena fram och det verkar lugnt. Har ingen gaffellyft men styrlagret verkar också okej.
Får återkomma ikväll med bakhjulet och om det är på samma varv eller om det bara är hastigheten. Har endast gasat upp i de hastigheterna från högsta växeln dessa gånger.

En sak jag kom på nu är att då jag kraschade så snurrade krashpucken runt lite dvs den skruven i motorfästet sitter väl inte lika hårt längre. Är dock bara en skruv som är lite lös isf. Kan detta vara boven?

En sak jag kom på nu är att då jag kraschade så snurrade krashpucken runt lite dvs den skruven i motorfästet sitter väl inte lika hårt längre. Är dock bara en skruv som är lite lös isf. Kan detta vara boven?
Det kan mycket väl vara boven! Dra åt den, och alla andra motorfästen. Sitter dom så löst att dom lossnar i dom hastigheterna så känns det som att hela motorn sitter löst, och då kan det vibrera nå förbannat.

Hur menar du? Fattar inte riktigt?

Vi ska ha en bandag på Söndag på Gelleråsen. Lullen kommer dit och jag erbjuder honom att titta på cykel och se om vi kan hitta något galet med den om han inte hinner få ordning på den.:va

Hur menar du? Fattar inte riktigt?

Vi ska ha en bandag på Söndag på Gelleråsen. Lullen kommer dit och jag erbjuder honom att titta på cykel och se om vi kan hitta något galet med den om han inte hinner få ordning på den.:va
Jag skulle bli lite nervös om jag hade en hoj som inte funkar och enda chansen jag eventuellt har att lösa det är på plats på bandagen. Skulle inte du? ;) Det är ju trots allt en bit mellan Täby och Gelleråsen, och det är modigt att åka 5-6h ToR och kanske inte kunna köra. Men bra att du hjälper till :tummenupp

Jag skulle bli lite nervös om jag hade en hoj som inte funkar och enda chansen jag eventuellt har att lösa det är på plats på bandagen. Skulle inte du? ;) Det är ju trots allt en bit mellan Täby och Gelleråsen, och det är modigt att åka 5-6h ToR och kanske inte kunna köra. Men bra att du hjälper till :tummenupp

Jo självklart skulle jag vara nervös vilket även Lullen verkar vara då han startat tråden :)

Hoppas han får ordning på den och i värsta fall om han väljer att dyka upp med hojen utan att ha åtgärdat problemet gör vi allt vi kan på plats för att åtgärda och laga hojen :)

Nu tycker jag du e lite negativ, klart jag kommer kunna köra :tummenupp Ne men vad är det värsta som kan hända? Hänga med löst folk och inspektera de snabba som kör och samtidigt få någon som kan kolla på den. Åker inte själv dessutom! Låter rätt bra det med i jämförelse att ligga bakis och prata med någon otrevlig verkstadskille :fyllisar

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla