Vibrationer i styret

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Kommer pendla lite framöver och skulle vilja minska vibrationerna i styret men är osäker på hur och om det ens går.

På enstånkor kan jag tänka mig att man får två sorters vibrationer:
  • vibrationer som bildas pga att motorn skakar så kraftigt att hela hojen skakar och det känns i styret
  • vibrationerna från motorn överrensstämmer med egenfrekvensen i styret som skapar resonans.
Nu kan jag inte montera styrändsvikter på min hoj då fästen för handtagsskydden är ivägen, men sådana vikter ändrar väl bara egenfrekvensen för styret? Hjälper det även mot den andra sortens vibrationer, att helt enkelt den ökade massan på styret gör att det inte lika lätt börjar vibrera, eller inte vibrerar lika kraftigt?

Vad kan man använda utöver styrändsvikter? Jag tror mig ha sett någon hälla blykylor in i håligheten på styret, men var köper man vikter utan att ruinera sig?

Finns det andra knep? Värst är vibrationer från 100km/h och uppåt. Har tänkt dreva om hojen för att få ett lägre varvtal vid högre hastigheter, men problemet kvarstår ju vid något högre hastigheter.

Kan man på LC4-or minska vibrationer genom att balansera veven eller beror vibrationerna på annat?

Sån här kanske?
sxs05125200.jpg

http://www.ktm.se/index.php?id=248&powerpartID=1738&isotype=15

Det där kan nog vara ett bra komplement till vikter, bra tips! Ska se om jag kan göra något liknande och klämma in några fler/större gummipackningar i mitt fäste till styret. Tycker det borde bli effektivare om styret någon stans är helt skilt från övriga hojen med ett lager gummi.

Någon som vet var man kan köpa liknande blykulor för ett mindre pris? Jag funderar annars på att plocka isär ett uttjänt batteri och använda mig av blyet.
http://www.rc-webshop.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=5462
R5110_1277.jpg

Letade nyss rätt på AlltOmMC's mekbok, som kom för typ 5 år sedan, där stog det att man kunde köpa blyhagel i lösvikt i dykarbutiker. Kan ju vara värt att kolla!
De skrev att i BMW-styret de testade gick det i 1500g ungefär

Letade nyss rätt på AlltOmMC's mekbok, som kom för typ 5 år sedan, där stog det att man kunde köpa blyhagel i lösvikt i dykarbutiker. Kan ju vara värt att kolla!
De skrev att i BMW-styret de testade gick det i 1500g ungefär
Ja, det får jag göra. Ska höra med mina dykarkompisar. Behöver väl dessutom inte fylla hela med bly, går väl att peta in tex en bit disksvamp i mitten av styret, det är ju vikten som är placerad så långt ut som möjligt som ger mest effekt som jag förstår det hela rätt.

EDIT// Då har jag hittat en butik i Stockholm, Fantasea, som säljer blyhagel för 70 kr/kg. Lite billigare än de 312 kr jag länkade till förut. Får väl återkomma med utvärdering om jag känner någon skillnad.

Last edited:
Ja, det får jag göra. Ska höra med mina dykarkompisar. Behöver väl dessutom inte fylla hela med bly, går väl att peta in tex en bit disksvamp i mitten av styret, det är ju vikten som är placerad så långt ut som möjligt som ger mest effekt som jag förstår det hela rätt.

EDIT// Då har jag hittat en butik i Stockholm, Fantasea, som säljer blyhagel för 70 kr/kg. Lite billigare än de 312 kr jag länkade till förut. Får väl återkomma med utvärdering om jag känner någon skillnad.

Det fungerar säkert låter minst sagt vettigt, men nu vet jag ju inte vad för sort styre det var riktigt
Bra att du hittade! :tummenupp

Annars är det bara att knata in i närmsta fiskebutik.

Har dom inte bly har du gått fel eller så har dom missat något.

/Lucky9

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...