Bodoe
Motorhaverist? Javisst!
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Kommer pendla lite framöver och skulle vilja minska vibrationerna i styret men är osäker på hur och om det ens går.
På enstånkor kan jag tänka mig att man får två sorters vibrationer:
Vad kan man använda utöver styrändsvikter? Jag tror mig ha sett någon hälla blykylor in i håligheten på styret, men var köper man vikter utan att ruinera sig?
Finns det andra knep? Värst är vibrationer från 100km/h och uppåt. Har tänkt dreva om hojen för att få ett lägre varvtal vid högre hastigheter, men problemet kvarstår ju vid något högre hastigheter.
Kan man på LC4-or minska vibrationer genom att balansera veven eller beror vibrationerna på annat?
På enstånkor kan jag tänka mig att man får två sorters vibrationer:
- vibrationer som bildas pga att motorn skakar så kraftigt att hela hojen skakar och det känns i styret
- vibrationerna från motorn överrensstämmer med egenfrekvensen i styret som skapar resonans.
Vad kan man använda utöver styrändsvikter? Jag tror mig ha sett någon hälla blykylor in i håligheten på styret, men var köper man vikter utan att ruinera sig?
Finns det andra knep? Värst är vibrationer från 100km/h och uppåt. Har tänkt dreva om hojen för att få ett lägre varvtal vid högre hastigheter, men problemet kvarstår ju vid något högre hastigheter.
Kan man på LC4-or minska vibrationer genom att balansera veven eller beror vibrationerna på annat?