Vibrationer i hojen vid 110km/h?

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Jag har kommit fram till att det kan ha med kjedjespänning att göra men hur jag än experimenterar så får jag inte bort vissa vibrationer vid ca 110 km/h. Beroende på hur kedjan är spänd så flyttar sig vibrationerna i spannet mellan 100-120 km/h. Jag tror att det varit mer eller mindre så här sedan hojen var ny men det förändras lite varje gång jag justerar spelet på kedjan. Inget allvarligt problem kanske, men lite irriterande är det ju. Någon som har något bra tips på vad jag ska tänka på nästa gång jag ska justera spelet?

Last edited:
Fråga? Är vibrationerna relaterade till farten på mc'n eller motorvarvet? Kan vara ledtråd...

1. Om du har lokaliserat felet till kedjan så skulle jag kolla om alla länkar rör sig lätt. Ta en tång så blir du inte helsvart om fingrarna. Känna på alla länkar och smörj ordentligt.

2. Om de fortsätter vibrera skulle jag kolla bultar som håller fast motorn i ramen. Kan vara nån som sitter löst. Det kan åxå ge vibrationer.

Det skulle kunna vara obalans i bakdäcket och när du ändrar kedjespänningen(flyttar hjulet) så ändrar du svingens egenfrekvens.

Kollat alla tänkbara bultar

Har kollat allt det där. Har t o m lossat bakdrevet och sett til att det är monterat korrekt. Verkar inte vara något vaj på kedjan heller. Alla bultar till motorn kollade, har även sett över alla tänkbara ställen som kan påverka.

Det där med obalans i bakhjulet lät faktiskt både logiskt och intressant, tål att tittas på. TACKAR!

bsajanne skrev:
Fråga? Är vibrationerna relaterade till farten på mc'n eller motorvarvet? Kan vara ledtråd...

1. Om du har lokaliserat felet till kedjan så skulle jag kolla om alla länkar rör sig lätt. Ta en tång så blir du inte helsvart om fingrarna. Känna på alla länkar och smörj ordentligt.

2. Om de fortsätter vibrera skulle jag kolla bultar som håller fast motorn i ramen. Kan vara nån som sitter löst. Det kan åxå ge vibrationer.

Inte för att man vill vara pessimist men bästa sättet att bli av med vibrationerna 4-6k är nog att sälja hojen.
Har provat alla tänkbara sätt utom att plocka ner hela motorn och balansera alla delar...utan resultat :gnissla

:-)

Blev faktiskt inte såå ledsen av ditt svar. Det kan ju vara en tröst att inte vara ensam. Är det så att de flesta hojar beter sig så? Vid 110 ligger min på 4k varv.

FZ1 skrev:
Inte för att man vill vara pessimist men bästa sättet att bli av med vibrationerna 4-6k är nog att sälja hojen.
Har provat alla tänkbara sätt utom att plocka ner hela motorn och balansera alla delar...utan resultat :gnissla

FZ1 skrev:
De flesta hojar har nåt varvtalsområde där dom vibrerar lite extra, det är ganska ofrånkomligt.
Men om du kan ändra vibrationerna genom att ändra kedjespänningen så är det nåt som är skumt.

Hmm...

... det där sista svaret går ju stick i stäv med det de svarade tidigare. Hur går det ihop tycker du?

Micke_Lindstrom skrev:
De flesta hojar har nåt varvtalsområde där dom vibrerar lite extra, det är ganska ofrånkomligt.
Men om du kan ändra vibrationerna genom att ändra kedjespänningen så är det nåt som är skumt.

Bandit1200 skrev:
... det där sista svaret går ju stick i stäv med det de svarade tidigare. Hur går det ihop tycker du?
Det flesta hojar har ett område på motorns varvtal där den vibrerar lite extra, ofta runt 5k, om det är lite vibrationer vid samma varvtal oberoende av växel så är det motorn som vibrerar, har du i samma hastighet på olika växlar så är det nåt annat, t.ex däcken.
Och normala motorvibrationer ska inte ändras om kedjespänningen ändras.

OK, tackar för förtydligandet

Ska kolla att köra på 4:an i 110 och på 4:an vid 5k varv osv någon gång i helgen. Jag återkommer med fler frågor och/eller info. ok?

Micke_Lindstrom skrev:
Det flesta hojar har ett område på motorns varvtal där den vibrerar lite extra, ofta runt 5k, om det är lite vibrationer vid samma varvtal oberoende av växel så är det motorn som vibrerar, har du i samma hastighet på olika växlar så är det nåt annat, t.ex däcken.
Och normala motorvibrationer ska inte ändras om kedjespänningen ändras.

Bandit1200 skrev:
Ska kolla att köra på 4:an i 110 och på 4:an vid 5k varv osv någon gång i helgen. Jag återkommer med fler frågor och/eller info. ok?
:tummenupp

Det är föresten rätt lätt att kolla om det är obalans i hjulet, skruva loss det och häng upp det på en pinne genom hjullagren, om det stannar med samma ställe nedåt varje gång du snurrar på det så är det obalans.

Bandit1200 skrev:
Jag har kommit fram till att det kan ha med kjedjespänning att göra men hur jag än experimenterar så får jag inte bort vissa vibrationer vid ca 110 km/h. Beroende på hur kedjan är spänd så flyttar sig vibrationerna i spannet mellan 100-120 km/h. Jag tror att det varit mer eller mindre så här sedan hojen var ny men det förändras lite varje gång jag justerar spelet på kedjan. Inget allvarligt problem kanske, men lite irriterande är det ju. Någon som har något bra tips på vad jag ska tänka på nästa gång jag ska justera spelet?

En Bandit 1200 vibrerar ungefär vid dom varvtalen.
Lär dig leva med det.

Min CBR börjar alltid vibrerera vid 165km/h av någon anledning. Blir dock betydligt mindre vibrationer när det sitter nya däck på.

Stod bredvid och kollade när gummigubben bytte däck en gång och såg att det låg små "kulor" inne i däcket (?!?) 1-5mm stora.
Fick förklaringen att det var damm och gummirester som rullade runt och bildade dessa små kulor, vilket kunde förklara obalans.

Detta behöver ju inte innebära att det är samma på din cykel men det kan ju vara nåt med däcken.

Min R6a vibrerar vid farter mellan 110-120 km/h, inte vid andra farter. Kan inte svara på om det är hastigheten eller varvtalet som gör det. Den beter sig likadant oavsett däck eller kedjespänning (fick även vibrationer vid andra hastigheter/varvtal när drivpaketet var på väg att ta slut)

allt som vibrerar (eller snurrar som det var tal om nu) har en självsvängningsfrekvens där vibrationerna förstärks. jag tycker det låter som detta "problem" för dig.

man kan testa detta fenomen genom att fylla en flaska med vatten och sedan blåsa en ton i flaskan. ändra sedan vattennivån och testa med flera olika vattennivåer. vid vissa nivåer så kommer det att låta mera, samma syndrom (om jag inte minns fel från mina fysikstudier).

Rigor Mortis skrev:
En Bandit 1200 vibrerar ungefär vid dom varvtalen.
Lär dig leva med det.
:fakta . 4000 - 5000 varv värsta vibrationsregistret på B12. Tyvärr, men man kan minimera det genom att hålla den synkad mm men inte komma från det helt.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...