Vfr800 v-tech 02

malo

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2007
Hoj
99 suzuki gsx 600f
Hej....hej
Funderar på att köpa en 800.. men den jag har hittat är import...vad är det att tänka på ,om man slår till...???hur säkert är att köpa import nu förtiden??

Mvh Malo

Lika säkert som svenskt. Att nollan på: Allmänskick, servicehistorik (mest för ventilkontrollens skull. På vtec är den något besvärlig)
Jäkla trevlig tycker jag, upplever inte alls vtec som nåt negativt som vissa verkar tycka.
Ska väl gå sådär 15-20000mil utan större reparationer.

Det negativa var väl kritiken för den lilla effektknuff som VTec nu gav i verkligheten och som var rent för motortekniskt krävande att bygga där Honda så sent som 2009 övergav konceptet i och med att VFR 1200 kom men nu med en SOHC motor.Men precis som med Turbo hojarna som släpptes från mc tillverkarna i japan på åttiotalet så var ju denna modernare VTec teknologi lite spännande när den kom på motorcyklar.

Modellen med VTec fick också sin styrenhet utbytt från 2006 för att minska detta påstådda effektryck som många tydligen klagade på vid ca 7000 rpm.Kan man leva med detta på tidigare ex så har man säkert en bra hoj som rullar många bekymersfria mil.

Om det sedan är en importhoj eller ej från -02 spelar mindre roll så länge den har haft en ägare som brytt sig om att serva den.

Last edited:
Finns vissa ENKLA modifieringar att göra på VTEC så knuffen i stort sett uteblir, har själv gjort dessa på min och det funkar kanon kostar inget heller
Läs på VFR forum
Min är importerad från Wales
Andy på Banhoj.com hjälpte mig han fixar allt med import kontakta honom,

Tack för svaren....är medveten om 7000 knuffen....valet står mellan en gsx750f och vfr800 d enda som talade emot va att den va import....hade en vfr750f fram till två veckor tillbaks,och vill hålla mig tilm honda...
Mvh Malo

Så länge hojen är i bra skick har det ingen som helst betydelse att den är importerad.

I övrig en riktigt bra hoj. Lite könlös kanske men definitivt att föredra före än gsxr 750f.

Nja vfr800 har ju vtec fortfarande,bara 1200 som inte har det så dom har ju inte skrotat systemet, går du in och läser om den nya som kommit så står det.

"Den stora 782cc V4 - VTEC motorn, har fått mer kraft i botten och mellanregistret för att tillåta den perfekta balansen mellan njutbar sportkörning med enkel pendling till och från jobbet. VTEC övergången har utjämnats och kraftutvecklingen blivit slätare, starkare och mer linjär"

Tydligen har vtec blivit väldigt mjuk och nära på tråkig pga sin linjära utveckling och mjuka ingrepp av systemet, men jag tror det är som vanligt, den skjuter på väldigt mycket bättre än vad man själv tror, har dock ej provkört den själv

Lite partisk som jag är så tycker jag att du självklart ska välja VFR 800. Vtec har jag inga problem med, bara lite kul när det händer saker.
Men som du hört tidigare så kolla att ventiljusteringen är gjord. Annars är det bara att tuta och köra. Min är importerad från Italien och sedan exporterad till Tyskland, den går lika bra för det :)

Sedan kommer du säkert tycka att den är rolig på SMC-kurserna på Glimmingen.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul