VFR750 -86, modifiering av fjädring

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag funderar på att göra något åt fjädringen hos min hoj som snart gått 10 000 mil. Jag har tittat lite på racetech Gold Valve Cartridge Emulator kit till framgaffeln. Någon som har erfarenheter/åsikter om detta?
Jag hoppas att detta skall kunna eliminera fenomenet att mitt framadäck börjar "studsa" okontrollerat när jag bromsar hårt, vilket leder till extremt dåligt grepp.

Vidare så vill jag göra något åt bakdämpningen så att jag kan få lite bättre grepp vid utgång ur kurvor. Bakänden "vaggar" fram och tillbaka när jag gasar lite med nerlägg, känns som att den sladdar fram och tillbaka i vågrörelse genom kurvorna. Dessutom lägger aset i buken i asfalten i kraftiga gupp, något som nära skickat mig av vägen vid några tillfällen.

Bör nämnas att jag är notoriskt snål/fattig, och att billigaste möjliga åtgärder önskas. Därför är alternativ av typen "köp ny hoj" mindre uppskattade.

MVH
Zilog
 
10000 mil på samma fjädrarlåter inte som någon höjdare.
Min högst personliga åsikt är att det är dags att byta vid 5000 mil...

När bytte du gaffel och stötdämparolja sist?

RacteTech gold valves har jag bara hör gott om så om du anser att det är något du har råd med så köp!

Om du:
Byter gaffelfjädrar och gaffelolja samt slänger i RaceTechventilerna.
Byter bakdämparfjädern och servar dämparen (eller byter ut hela dämparen mot en riktigt bra (Showa/Sachs/Öhlins el dyl.)).
Så kommer hojen garanterat att bete sig bättre!
 
Framhjuls-studset kommer du nog ifrån bara du renoverar gaffeln, du behöver inte kosta på den Cartridge-emulator för den delen. Det hänger bl.a. ihop med att alla gliddelar i den är slitna så att det glappar lite mellan inner- å ytterben.

Men emulator ger ju avsevärd förbättring i funktionen överlag....

Om bakdämparen går att demontera kan bl.a. Stötdämparexperten renovera den åt dig. Billigare än en ny?

Sen får du se över lager och fjädringsinställningar så ska hojen nog gå bra igen. Att den sen lägger i kåpan beror nog mer på att det inte är en racehoj :hihi
Du får helt enkelt försöka köra lite mjukare = bromsa tidigare så du kan gasa tidigare och hålla fart genom kurvan. Då blir inte hojen så låg.
 
Jåke skrev:
Framhjuls-studset kommer du nog ifrån bara du renoverar gaffeln, du behöver inte kosta på den Cartridge-emulator för den delen. Det hänger bl.a. ihop med att alla gliddelar i den är slitna så att det glappar lite mellan inner- å ytterben.

Detta har jag redan renoverat. helt stumt. Även styrlager är fräscht. Dock är ju gaffelbenen i sig så veka att man ser hur dom böjer sig vid hård broms. Nackdelen med 37mm rör antar jag.

Hojen lägger i kåpan även rakt fram ibland. Så detta problem har inte enbart att göra med min kurvteknik.
 
Last edited:
Borde det inte finnas renoveringssattser till dämparna? Efter 10000mil är det lite grejer som behöver bytas...
Olja skall bytas typ var 2000mil, eller något åt det hållet! Det är ju en del pill med dämpare, men att lämna in ett jobb som tar långt tid kostar ju också som bekant en del pengar...

Det låter som ett lagom vinterjobb tycker jag :7peta

(Hur går det med jobb, föresten?)
 
<quote>
Det låter som ett lagom vinterjobb tycker jag :7peta

(Hur går det med jobb, föresten?)[/QUOTE]
</quote>

hehe, detta är planen för vintermek, när säsonen väl är slut.
Tackar som frågar angående jobb. Det har tyvärr inte dykt upp något än, men jag letar glatt vidare.
 
Då kanske det är läge att byta gaffel? Kanske från en nyare FireBlade eller liknande?
Aha! Titta! Ett kul vinterprojekt! :)
 
JohanL skrev:
Då kanske det är läge att byta gaffel? Kanske från en nyare FireBlade eller liknande?
Aha! Titta! Ett kul vinterprojekt! :)

Hoppsan, ny gaffel + fälg + bromsskivor + ok + ny krona + framdäck >> budget...
 
I samband med att du gör de andra ingreppen så passar du på att höja bakänden ca 50 mm de blir en ny cykel och du kommer bort lite från att kåpan går i backen. Vid banåkning kommer kåpan att ta i samtidigt som fotpinnen (utan fegpinnar på pinnen).

Ett stort problem med fjädringen är , enligt mitt tycke att den är för mjuk både bak och fram men framför allt fram, i orginal skick. Satsa på att få hela paketet styvare.
 
Har du gjort dom grundläggande sakerna för stötdämparinställning?
Ställ hänget efter det att du bytt olja (kolla vilken oljeviskositet du skall ha). Om inte det belastade/obelastade hänget går att få inom rimliga så vet du att fjädrarna är slut/för mjuka och att det är dags att byta (strax under 1000 pix), och det är väl ingen djärv gissning att dom är det med dom milen). Att sätta på cartridge emulator förbättrar gaffeln avsevärt men om jag hade dom pengarna att förbättra hojen med så skulle jag jag skulle lägga dom på en bakdämparrenovering i stället (efter nya fjädrar om hänget är fel).

Alltså: gör vanlig service först, ändra/modda sedan (50mm i bak blir svårt att få till bl.a. och med den väghållning som du beskriver kan den vara livsfarlig om du lyckas)!

/Joppe
 
Hänget fram är inte ställt enligt traditionella metoder. Jag har helt enkelt gjort så att jag stoppat i distanser i gaffelrören ända tills den inte bottnar gaffeln vid en hård inbromsning (20mm distans just nu). Inte rätt på något sätt, men det minst onda iaf.

Men du har nog rätt, nya fjädrar vore inte alls fel. Vad innefattar en bakdämparrenovering, vad kostar det och isf, är det något som går att göra själv utan alltför mycket delar? (har tillgång till hydraulpress ifall sådan behövs)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top