Veypor

Kostar inte själva "huvudenheten" 69.99USD??
Det verkar vara ett riktigt bra pris, om man ser till vad man får. Det var upplyst display, varvräknare, hastighet samt växelindikator......
Hade vart perfekt på fightern
//Olle
 
[Mr.Schufemtii] skrev:
Kostar inte själva "huvudenheten" 69.99USD??
Det verkar vara ett riktigt bra pris, om man ser till vad man får. Det var upplyst display, varvräknare, hastighet samt växelindikator......
Hade vart perfekt på fightern
//Olle
Det är laptimern som man köper på sidan om som kostar 69,99.
Jag tycker dock fortfarande det är en prisvärd pryl.
 
verkar ju helt klart vara nånting för prylnörden.... skulle inte ha nåt emot en själv. dock vore det ju intressant att höra nåt om hur bra man ser siffrorna på displayen när man kör.

undrar lite hur den där dynamometern (den ska alltså mäta effekt/vrid kontinuerligt) funkar också, den kan väl inte vara speciellt exakt, annars skulle ju ingen investera i dyra bromsbänkar?
 
Coola Ola skrev:
verkar ju helt klart vara nånting för prylnörden.... skulle inte ha nåt emot en själv. dock vore det ju intressant att höra nåt om hur bra man ser siffrorna på displayen när man kör.

undrar lite hur den där dynamometern (den ska alltså mäta effekt/vrid kontinuerligt) funkar också, den kan väl inte vara speciellt exakt, annars skulle ju ingen investera i dyra bromsbänkar?

Har inte ens kollat på länken men jag skulle gissa på att den mäter av accelerationer av invändig sensor. :va
 
Jag har haft en Veypor i ett år nu, den är tydlig även på dagen men lämnar man den i solen så kan den bli suddig. Normalt så blir den bra igen när den blir lite svalare (min display ska bytas då den ibland inte blir bra alls... går på garantin). Varvräknaren kan man inte följa men det kan man ju inte med nån digital varvräknare, där sitter en liten lysdidod som shiftlight men den syns inte på dagen, jag öppna lådan och drog ut en kabel till en STOR diod, funkar rätt bra. Hästar mäter den genom att ränka på acceleration (en givare på bakhjulet och en G-mätare inbygd) och du lägger in vikten på hojen (total vikt). Den tar inte hänsyn till luftmotstånd så hästarna minskar ju fortare du kör, min visar ganska rätt i 2:an. Det som jag hade mest nytta av var att köra från 2000varv i 2:an med olika turbotryck och bränsleblanding och sen lägga dom kurvorna ovan på verandra i datorn och se vad som ändra sig. Jag tycker du ska köpa en, prylar är kul! Och sen kan du ju skippa dom vanliga mätarna.
 
Last edited:
jojje1963 skrev:
Jag har haft en Veypor i ett år nu, den är tydlig även på dagen men lämnar man den i solen så kan den bli suddig. Normalt så blir den bra igen när den blir lite svalare (min display ska bytas då den ibland inte blir bra alls... går på garantin). Varvräknaren kan man inte följa men det kan man ju inte med nån digital varvräknare, där sitter en liten lysdidod som shiftlight men den syns inte på dagen, jag öppna lådan och drog ut en kabel till en STOR diod, funkar rätt bra. Hästar mäter den genom att ränka på acceleration (en givare på bakhjulet och en G-mätare inbygd) och du lägger in vikten på hojen (total vikt). Den tar inte hänsyn till luftmotstånd så hästarna minskar ju fortare du kör, min visar ganska rätt i 2:an. Det som jag hade mest nytta av var att köra från 2000varv i 2:an med olika turbotryck och bränsleblanding och sen lägga dom kurvorna ovan på verandra i datorn och se vad som ändra sig. Jag tycker du ska köpa en, prylar är kul! Och sen kan du ju skippa dom vanliga mätarna.
Jag har den ligger på flyget men det är alltid kul och höra andras erfarenheter. :tummenupp :)
 
har spanat lite på denna mätare ett tag och skattepengarna ligger rätt risigt till :tomten
Hur funkar moteringen? Har läste lite på sidan, grejjar man det på nån timme eller är det en massa strul o pul innan det funkar ? Tänkte plocka bort hastighetsmätare och behålla min analoga varvräknare, gillar inte digitalavarvräknare, kommer det funka ?
 
Aratron skrev:
har spanat lite på denna mätare ett tag och skattepengarna ligger rätt risigt till :tomten
Hur funkar moteringen? Har läste lite på sidan, grejjar man det på nån timme eller är det en massa strul o pul innan det funkar ? Tänkte plocka bort hastighetsmätare och behålla min analoga varvräknare, gillar inte digitalavarvräknare, kommer det funka ?
Kul att den här tråden kom upp igen. :)
Jag har den monterad på min racehoj och använder den i förstahand som laptimer. Hittills mycket nöjd. Monteringen bör du klara på nån timme.
Det har lite med hur seriös kabeldragning du eftersträvar.
Uppdatera mjukvaran det första du gör då den senaste funkar bättre och har fler finesser. :tummenupp
 
Roberth skrev:
Kul att den här tråden kom upp igen. :)
Jag har den monterad på min racehoj och använder den i förstahand som laptimer. Hittills mycket nöjd. Monteringen bör du klara på nån timme.
Det har lite med hur seriös kabeldragning du eftersträvar.
Uppdatera mjukvaran det första du gör då den senaste funkar bättre och har fler finesser. :tummenupp

antar att mjukvaran är windows baserad ? isåfall lär man införskaffa en ny dator med.... :(
ska endast använda den som hastighetsmätare + att det ser lite snyggare ut i filmerna :yoparty
 
Aratron skrev:
men går det att behålla den analoga varvräknaren ?
Det går bra. Man kopplar in en kabel på + på någon av tändspolarna för signal till Veyporn.
 
Roberth skrev:
Det går bra. Man kopplar in en kabel på + på någon av tändspolarna för signal till Veyporn.

ok, annars då, hinner man se varvtalet under en acceleration? Jag är jävligt skeptisk mot digitalavarvräknare.
 
Aratron skrev:
ok, annars då, hinner man se varvtalet under en acceleration? Jag är jävligt skeptisk mot digitalavarvräknare.
På de högre växlarna men inte ettan och tvåan.
Jag behöll min vanliga instrumentering och har Veyporn som ett hjälpmedel.
 
Roberth skrev:
På de högre växlarna men inte ettan och tvåan.
Jag behöll min vanliga instrumentering och har den som ett hjälpmedel.

ok, låter vettigt. Blir nog ett köp men att dumpa varvräknaren låter inte aktuellt. Tack för tipsen iaf. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top