Vevstakslager som gått av!!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag renoverade min motor förra vintern och sommaren.
Vevstakslagret hade skurit den gången.

Har lyckats köra 60mil med den sedan renoveringen, den är bara inkörd...

Och så förra veckan skulle jag åka en längre sväng, men tar mig inte så långt innan det börjar knacka :huvet

Tar cykeln till garaget hos far och parkerar den där.

Och igår var det så dags att riva isär och se exact vad som var fel.
Märkte ganska tidigt att veven till främre cylindern gick trögt. Vevstakslagret igen, tänkte jag då :fatta!

Men gissa om jag blev förvånad när jag tar bort vevstaken och ser att det som en gång var ett 2-delat lager nu var i 3 delar. Det har gått av rakt över oljehålet. :confused:

Vilket resulterar i att det har blivit ett jack i vevaxeln oxå :(
Är det nån som har varit med om det nån gång? Det kan ju inte vara mycket annat än fabrikationsfel tycker jag, eller?

Ska ringa verkstaden som mätte upp och sålde lagren till mig imorrn, dom är skittrevliga i vanliga fall så vi får se vad dom säger.
Håll tummarna :tummenupp

Ricken skrev:
2178579 Jag renoverade min motor förra vintern och sommaren.
Vevstakslagret hade skurit den gången.

Har lyckats köra 60mil med den sedan renoveringen, den är bara inkörd...

Och så förra veckan skulle jag åka en längre sväng, men tar mig inte så långt innan det börjar knacka :huvet

Tar cykeln till garaget hos far och parkerar den där.

Och igår var det så dags att riva isär och se exact vad som var fel.
Märkte ganska tidigt att veven till främre cylindern gick trögt. Vevstakslagret igen, tänkte jag då :fatta!

Men gissa om jag blev förvånad när jag tar bort vevstaken och ser att det som en gång var ett 2-delat lager nu var i 3 delar. Det har gått av rakt över oljehålet. :confused:

Vilket resulterar i att det har blivit ett jack i vevaxeln oxå :(
Är det nån som har varit med om det nån gång? Det kan ju inte vara mycket annat än fabrikationsfel tycker jag, eller?

Ska ringa verkstaden som mätte upp och sålde lagren till mig imorrn, dom är skittrevliga i vanliga fall så vi får se vad dom säger.
Håll tummarna :tummenupp

Tjena!
Helt instiktivt så känns det som om där ska inte vara någon spänning i det ledet som kan dela halvan. Var den andra halvan "fin"?
Du fick inte det lite fel på plats, eh fan det går ju inte...

Har också renoverat ett skuret vevlager på min hoj, fast det är en sv650.
Hittade någon sida på internet om att det fattades en plåt på vissa av en viss årsmodell, men när jag skulle leta upp det igen så hittade jag inte sidan.

Du har inte en oval (i hålet) vevstake? (efter förra haveriet)

Lägga upp några tjusiga bilder på det??

Ricken skrev:

Eftersom det är du själv som meckat är det bara du som vet i vilket skick vevstake och vevaxel var vid monteringen. Hur oval var vevtappen och hur mätte du upp det och likadant med vevstaken diameter? Vad för lagerspel mätte du upp med plasti-gauge?

Materialfel är väldigt sällsynta. För att ett staklager ska brytas av måste det mekaniskt utsättas för övervåld då det vid normal drift är en tunn film av olja som utsätter hela lagerbanan för ett tryck mot lagerlägena. Har du kollat så att oljepumpens o-ring i blocket är okej, inte kan suga luft (trasig packning på pickup etc)? Igensatt oljekanal i vevaxeln?

veven slipades och fick ny yta av en proffesionell firma, lagren mättes uppav en suzuki verkstad, så det vara bara monteringen jag stod för....

nepp glidlager, 2 halvor per stake

Vad jag menar, på så vis förmodas bara att slipningen blev rund och bra och att uppmätningen av lagerspelet blev bra. Vad som var det egentliga felet är nästa omöjligt att ta reda på i efterhand. Vid fixningen, utöver att kolla att veven leverar olja, kolla även med plastigauge vid +0, +90, +180 och +270 grader så att veven inte är krokig eller har ovala tappar. Ställ spelet på den lösa sidan och kör med 20w50 eller snarlik. Suzukis ingenjörer verkar vara mindre bra på att designa vevar och dess smörjning. Att rikta en vev kräver inte mer än ca 3.5 ton om du vill prova själv. Dvs en liten Biltema-press funkar.

andersbrink skrev:
2179143 Vad jag menar, på så vis förmodas bara att slipningen blev rund och bra och att uppmätningen av lagerspelet blev bra. Vad som var det egentliga felet är nästa omöjligt att ta reda på i efterhand. Vid fixningen, utöver att kolla att veven leverar olja, kolla även med plastigauge vid +0, +90, +180 och +270 grader så att veven inte är krokig eller har ovala tappar. Ställ spelet på den lösa sidan och kör med 20w50 eller snarlik. Suzukis ingenjörer verkar vara mindre bra på att designa vevar och dess smörjning. Att rikta en vev kräver inte mer än ca 3.5 ton om du vill prova själv. Dvs en liten Biltema-press funkar.
Tack för hjälpen Anders, det är skönt att det finns sånna som du på det här forumet som kan bringa lite klarhet i vardagen.
Jag kommer att ringa verkstaden imorrn, och är det så att han inte vill ta på sig ansvaret för det här, vilket jag kan förstå om han inte vill, så kommer jag nog att skaffa en ny motor, nyare.

Tack för insikten i problemet.

Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back