Vevstakslager - hur kontrollerar man det med motorn i cykeln?

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag har ett bekymmer.
Jag tror att det här är ett vevstakslager som knackar

Men jag vet inte, så jag behöver gärna se om så är fallet.
Kan ni komma på ett sätt att kontrollera det med motorn i cykeln?

Jag har en annan motor på bänken som jag kommer göra i ordning annars, men det är lite intressant att kunna undersöka om det är lager på den här eller vad det kan tänkas vara.

Om inte vevstakslager, vad är best guess i såfall?

Det hade varit trevligt att få ihop den här i år, så alla tips och trix är välkomna.

Koppla bort ett tändstift i taget och starta motorn. Är det ett vevstakslager är det tyst när den cylindern inte tänder.

Jag skulle inte köra den motorn en enda sekund till, bara riva och felsöka.

Men som svar på frågan så om det är sådär skadat vevstakslager syns det nog på ett komptest.

Men vad hjälper det att veta det? Motorn behöver ju ändå felsökas.

Men man vet ju aldrig, jag hade en cx500 en gång som började låta ungefär sådär. Jag rev hela motorn utan att hitta nåt fel, så det var bara att börja plocka ihop den igen, försiktigt och metodiskt och kände och inspekterade allt för varje steg jag tog vid monteringen men när nästan hela motorn var ihop och jag hade fortfarande inte hittat nåt fel och motorn snurrade hur fint som helst.
Tills det var dags för nästan det första man tar lös, och det sista man monterar vid ihopsättning, nämligen svänghjulet.

Där visar det sig att en av magneterna som skruvats fast har börjat släppa och alltså skramlade mot statorspolarna.

Så ha inte för bråttom att plocka isär, det lärde jag mig the hard way för drygt 30 år sedan.

Den har inte varit igång med den här motorn i min ägo.
Den har faktiskt inte varit igång alls i min ägo då den kom med en annan trasig topp som väntar på renovering.

Men, den vill ju dö om jag inte håller uppe den på varvet med gasen, men även då så sätter den sig på tvären och vill lämna in.

Om jag tar och gör samma övning i morgon men håller inne kopplingen så torde ljudet i det läget att försvinna?

Jag har en CP3-motor också, på en annan hoj, vilka är notoriska med kopplingskorgskrammel men jag tycker det här slår mer och oregelbundet vilket fick mig att misstänka vevstakslager.

Ventilerna är inom spec och den är timead som den ska. Inget som kuggat över.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back