vevstakslängd, vart ska man mäta?

gaffel46

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
stockholm, huddinge
Hoj
nsr 125 och en mopperacer
håller på att räkna ut en avstämd expansionskammare till en mindre två-taktare(läs moped) och där ska man skriva in vevstakslängden. så vart ska jag mäta? den totala längden eller från mitten av infästningarna i vevn och kolven?
 
center/center
 
CC brukar avse avståndet mellan centrum och centrum och oftast då "hål" är inblandade, dsv från centrum av ena hålet till centrum av det andra hålet. I ditt fall om du kikar på vevstaken från sidan så har du ett "hål där vvevaxeln ska sitta, och ett hål där kolvbulten ska sitta. Sen om det är det avståndet du är ute efter är en anna fråga... Varför?
Edit: Jag är blind,trög och långsam, såg nu varför...
 
Last edited:
UrbanTiger skrev:
Har du gått i skolan ?

Eller kör ni med brunt rökheroin på rasterna nu för tiden :3freak


Någon annan får förklara vad c/c är

japp brunt rökheroin är det som gäller, nä alvarligt. Sitter i skolan just nu fast inte fordonslinjen :huvet utan marinbiologi. borde ändå kunnat lista ut vad det betyder, aja jag skyller på far min. byta tändstift i en motor är alt han klarar.

tack för svaren i alla fall. nu ska jag mäta
 
Mät, eller antag att staken har längd = dubbla slaget.
(Vanligt på 2t, på 4t varierar det mer.)
Skulle inte tro att ett litet fel i staklängden ger nån större felavstämning
av exp.kammaren. Det är iaf bara tumregler.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Mät, eller antag att staken har längd = dubbla slaget.
(Vanligt på 2t, på 4t varierar det mer.)
Skulle inte tro att ett litet fel i staklängden ger nån större felavstämning
av exp.kammaren. Det är iaf bara tumregler.
/u
tack, nu slipper jag ta loss vevstaken för att mäta. plcockar nog bara av cyllen och kolven och mäter unigefär. Om det ser ut att vara dubbla längden så tar jag den
 
Det är väl iofs utblåsdurationen du är ute efter. Och den går ju att mäta på
svänghjulet m gradskiva el enl nedan. Det svåra är att tillräckligt noga avgöra när man
anser att porten öppnar. Är du tillräckligt intresserad så kan du ju prova
det oxå. Om inte annat så för att få en dubbelkoll på durationen innan du
bygger exp.kammare.

Om den har konventionellt svänghjul så kan man markera på det när porten öppnar
resp. stänger. O sen mäta avståndet längs periferin mellan strecken. Mät åt rätt
håll bara, annars får du stängda tiden.
Är det x mm mellan strecken och hela omkretsen är y mm så blir durationen
(x/y) * 360.
Spänn gärna ner cyllen lite så den inte lyfter o lurar dig.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Det är väl iofs utblåsdurationen du är ute efter. Och den går ju att mäta på
svänghjulet m gradskiva el enl nedan. Det svåra är att tillräckligt noga avgöra när man
anser att porten öppnar. Är du tillräckligt intresserad så kan du ju prova
det oxå. Om inte annat så för att få en dubbelkoll på durationen innan du
bygger exp.kammare.

Om den har konventionellt svänghjul så kan man markera på det när porten öppnar
resp. stänger. O sen mäta avståndet längs periferin mellan strecken. Mät åt rätt
håll bara, annars får du stängda tiden.
Är det x mm mellan strecken och hela omkretsen är y mm så blir durationen
(x/y) * 360.
Spänn gärna ner cyllen lite så den inte lyfter o lurar dig.
/u

det ska jag göra också. har letat efter hur man gör det också så tack för hjälpen där med :hihi
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top