Vevstake

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Tjenare! Min hoj skar i förrgår. Tog isär o kollade igår, cylindern o kolven e åt helvete. Men dom e ganska billiga så det e inget problem. Däremot så var toppen på veven ( det runda där nållagret sitter) ojämnt. Känns förjävligt att behöva riva motorn för att fixa detta. Finns det några andra alternativ?? :confused:

cRoC skrev:
Hur menar du med att det var ojämt?

Nållagret var i bitar när jag tog isär o kolla och det har legat o slitit "den runda saken på vevstaken" ojämn. Fattar du? :crash

EDIT: Någon som vet namnet på "den runda saken längst upp på vevstaken" :p

Det låter som ganska normalt slitage. Jag har sett många vevstakar som blivit ovala på det sättet uppe i håler där kolvbulten går igenom. Bara att byta...

TomK skrev:
Det låter som ganska normalt slitage. Jag har sett många vevstakar som blivit ovala på det sättet uppe i håler där kolvbulten går igenom. Bara att byta...

Misstänkte väl det..e ju inte billigt direkt!! :zpy

Antar du menar lilländen på vevstaken. Kommer inte ihåg hur det där brukar se ut, men nålarna rullar väl mot nån ipressad lagerbana/bussning i vevstaken. Och den borde ju gå att byta utan att riva hela motorn. Antar att den ingår när man köper nytt lager. Har själv aldrig bytt nåt sånt, så jag är inte säker.
Om däremot det är själva vevstaken som är uppsliten så tror jag att det blir att byta vevstaken.
Varför skar den, tror du ?
/u

Inget att snåla med, är vevstaken skadad så måste den bytas. Inpressade lagerbanor är inget man brukar hitta på tvåtaktare tyvärr...

ulf_lundin skrev:
Antar du menar lilländen på vevstaken. Kommer inte ihåg hur det där brukar se ut, men nålarna rullar väl mot nån ipressad lagerbana/bussning i vevstaken. Och den borde ju gå att byta utan att riva hela motorn. Antar att den ingår när man köper nytt lager. Har själv aldrig bytt nåt sånt, så jag är inte säker.
Om däremot det är själva vevstaken som är uppsliten så tror jag att det blir att byta vevstaken.
Varför skar den, tror du ?
/u

Jag hade oxå hoppats på att det skulle vara en bussning eller liknande men det var det inte. Så det blir väl att byta vevstake. Någon som vet ung i vad dom går på? Ska kolla upp priset på måndag, det lär väl gå på ett antal tusenlappar :zpy Sen snålmekar man ju inte heller, så jag byter ju alla lager i motorn oxå. Får hoppas att det inte blir så dyrt.. Jag har kollat alla möjliga teorier jag hade, men jag fattar fortf. inte varför den skar! Hade iof blandat i olika 2-takts oljor men så känslig ska den ju inte vara. Var en liten reva i cylindern sedan tidigare, kan ha varit den som blev värre o värre. Har faktiskt ingen aning :confused:

Last edited:
Ok, blir inte billigt men den blir som ny. Lät den illa innan ? Länge ? En kort stund ? Var lagret perfekt innan ? (när du upptäckte repan i cyl t.ex.)
/u

Att byta vevstake är ju inget vidare problem. Bara att ta isär och byta, behöver inte ta med än 1-2timme. Byt i vilket fall, man ska inte snåla, då kan det bli mycket dyrare i längden.

ulf_lundin skrev:
Ok, blir inte billigt men den blir som ny. Lät den illa innan ? Länge ? En kort stund ? Var lagret perfekt innan ? (när du upptäckte repan i cyl t.ex.)
/u

Jag inbillade mig att den lät lite konstigt med början ung 20-30 mil innan den skar. Men det var ett knappt märkbart ljud, som ingen annan än jag hade märkt... :crash När den skar hörde jag ingenting, blev precis omkörd av min kompis aprilia rs. Men det kan inte ha vart en högljudd smäll iaf. Inget låste sig, den bara dog. Betedde sig precis som om det skulle vart soppa torsk. Men sedan satt kicken fast. Jag kunde senare kicka loss kolven, men lyckades aldrig få igång hojen. Ville inte kicka för mycket heller, pga att det kanske kunde komma ner kolvrester i vevhuset. Lagrena var nog inte bytta på ett tag... Jag upptäckte repan när jag köpte hojen, ung 1,5 år sedan.

När bytte du kolvringar senast ? Visst förebyggande arbete krävs för att hålla de värsta rasen borta :)

TomK skrev:
När bytte du kolvringar senast ? Visst förebyggande arbete krävs för att hålla de värsta rasen borta :)

Kolv, kolvringar, nållager m.m. byttes inför denna säsongen. Det jag inte har bytt är vevstakslagrena, o andra lager i motorn. Har ingen aning när det gjordes senast. Kan mycket väl bero på det...

Räcker ju med att byta staken, en stake borde inte kosta mer än en tusing. sen är det bara leta reda på nån som kan balansera vevpartiet sen..

Edholm skrev:
Räcker ju med att byta staken, en stake borde inte kosta mer än en tusing. sen är det bara leta reda på nån som kan balansera vevpartiet sen..

Jag har beställt vevstakskit, gick på 1000 spänn. Men jag ska byta ramlager också. Måste ha reda på numret på dom bara...

Poffer skrev:
Jag inbillade mig att den lät lite konstigt med början ung 20-30 mil innan den skar. Men det var ett knappt märkbart ljud, som ingen annan än jag hade märkt... :crash När den skar hörde jag ingenting, blev precis omkörd av min kompis aprilia rs. Men det kan inte ha vart en högljudd smäll iaf. Inget låste sig, den bara dog. Betedde sig precis som om det skulle vart soppa torsk. Men sedan satt kicken fast. Jag kunde senare kicka loss kolven, men lyckades aldrig få igång hojen. Ville inte kicka för mycket heller, pga att det kanske kunde komma ner kolvrester i vevhuset. Lagrena var nog inte bytta på ett tag... Jag upptäckte repan när jag köpte hojen, ung 1,5 år sedan.

jag tror hojen blev så knäckt av att bli omkörd att den tog livet av sig! :crash

tråkigt med raset, lycka till med att få iordning på grejerna! :tummenupp

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back