Efter att ha sökt mig vindögd utan att hitta något undrar jag följande:
(lägger tråden här eftersom jag tror på bättre respons än i teknik&mekdelen)
På CRF:en som ligger i småbitar i garaget tänkte jag byta lager i motor och låda. Ingenstans i manualen eller i div. sprängskisser framgår det att man ska byta innerbanan på vevlagret som sitter på samma sida som kamdrivningen. Om man nu ska det skulle jag vilja veta spelet mellan drevet till kamkedjan och lagerbanan, då den verkar vara monterad flytande. D.v.s. lagerbanan snurrar på veven och det verkar som det ska vara så, annars har jag hål i plånkan och en ny vevhalva på posten
Om man nu ska byta innerbanan, är det bara att ta lämplig avdragare och dra av kamdrevet, eller är det läge för stor försiktighet och specialverktyg?
Jag skulle bli mycket förvånad om det skulle hålla hojens livslängd, och jag är även mycket förvånad över att inga uppg. över byte finns. I Hondas egna ficher finns inte innerbanan som lös enhet, utan sitter ihop med veven.
Anledningen till rivningen var förövrigt kolvbyte och misstänkt krokiga skiftgafflar, hittade även skärmärken i kolvbulten och motsvarande i lilländan, så det blev ny vevstake också...
(lägger tråden här eftersom jag tror på bättre respons än i teknik&mekdelen)
På CRF:en som ligger i småbitar i garaget tänkte jag byta lager i motor och låda. Ingenstans i manualen eller i div. sprängskisser framgår det att man ska byta innerbanan på vevlagret som sitter på samma sida som kamdrivningen. Om man nu ska det skulle jag vilja veta spelet mellan drevet till kamkedjan och lagerbanan, då den verkar vara monterad flytande. D.v.s. lagerbanan snurrar på veven och det verkar som det ska vara så, annars har jag hål i plånkan och en ny vevhalva på posten

Om man nu ska byta innerbanan, är det bara att ta lämplig avdragare och dra av kamdrevet, eller är det läge för stor försiktighet och specialverktyg?
Jag skulle bli mycket förvånad om det skulle hålla hojens livslängd, och jag är även mycket förvånad över att inga uppg. över byte finns. I Hondas egna ficher finns inte innerbanan som lös enhet, utan sitter ihop med veven.
Anledningen till rivningen var förövrigt kolvbyte och misstänkt krokiga skiftgafflar, hittade även skärmärken i kolvbulten och motsvarande i lilländan, så det blev ny vevstake också...
Last edited: