Vevlager CRF!

  • Thread starter Thread starter pw
  • Start date Start date

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Efter att ha sökt mig vindögd utan att hitta något undrar jag följande:
(lägger tråden här eftersom jag tror på bättre respons än i teknik&mekdelen)

På CRF:en som ligger i småbitar i garaget tänkte jag byta lager i motor och låda. Ingenstans i manualen eller i div. sprängskisser framgår det att man ska byta innerbanan på vevlagret som sitter på samma sida som kamdrivningen. Om man nu ska det skulle jag vilja veta spelet mellan drevet till kamkedjan och lagerbanan, då den verkar vara monterad flytande. D.v.s. lagerbanan snurrar på veven och det verkar som det ska vara så, annars har jag hål i plånkan och en ny vevhalva på posten:näsblod

Om man nu ska byta innerbanan, är det bara att ta lämplig avdragare och dra av kamdrevet, eller är det läge för stor försiktighet och specialverktyg?

Jag skulle bli mycket förvånad om det skulle hålla hojens livslängd, och jag är även mycket förvånad över att inga uppg. över byte finns. I Hondas egna ficher finns inte innerbanan som lös enhet, utan sitter ihop med veven.

Anledningen till rivningen var förövrigt kolvbyte och misstänkt krokiga skiftgafflar, hittade även skärmärken i kolvbulten och motsvarande i lilländan, så det blev ny vevstake också...
 
Last edited:
Efter att ha sökt mig vindögd utan att hitta något undrar jag följande:
(lägger tråden här eftersom jag tror på bättre respons än i teknik&mekdelen)

På CRF:en som ligger i småbitar i garaget tänkte jag byta lager i motor och låda. Ingenstans i manualen eller i div. sprängskisser framgår det att man ska byta innerbanan på vevlagret som sitter på samma sida som kamdrivningen. Om man nu ska det skulle jag vilja veta spelet mellan drevet till kamkedjan och lagerbanan, då den verkar vara monterad flytande. D.v.s. lagerbanan snurrar på veven och det verkar som det ska vara så, annars har jag hål i plånkan och en ny vevhalva på posten:näsblod

Om man nu ska byta innerbanan, är det bara att ta lämplig avdragare och dra av kamdrevet, eller är det läge för stor försiktighet och specialverktyg?

Jag skulle bli mycket förvånad om det skulle hålla hojens livslängd, och jag är även mycket förvånad över att inga uppg. över byte finns. I Hondas egna ficher finns inte innerbanan som lös enhet, utan sitter ihop med veven.

Anledningen till rivningen var förövrigt kolvbyte och misstänkt krokiga skiftgafflar, hittade även skärmärken i kolvbulten och motsvarande i lilländan, så det blev ny vevstake också...


vad har du köpt för vevstake?
Jag har en ny Carrillo liggande.
 
Jag har lite svårt att förstå vad du egentligen menar. På drevsidan sitter det väl ett rull(ar)-lager? Om jag minns rätt är det en hylsa på axeln, och varför skulle man behöva byta den? Inte direkt så att den slits?

Om jag inte minns fel så kan man inte sätta ihop det fel, man kan behöva shimsa ut veven dock.
 
vad har du köpt för vevstake?
Jag har en ny Carrillo liggande.

En vanlig pro-x.

Olof Eriksson skrev:
Jag har lite svårt att förstå vad du egentligen menar. På drevsidan sitter det väl ett rull(ar)-lager? Om jag minns rätt är det en hylsa på axeln, och varför skulle man behöva byta den? Inte direkt så att den slits?

Hylsan i fråga är innerbanan på lagret. På Husa värmer man den innan montering, och dito för att få av den, den sitter alltså fast på veven och snurrar med samma fart som densamma. Här verkar den ligga flytande på veven, dvs lagrad med oljefilm, och kamdrevet håller den i sidled.

Det var det jag funderade på, om hylsan ligger löst by accident eller om det ska vara så:va
 
En vanlig pro-x.



Hylsan i fråga är innerbanan på lagret. På Husa värmer man den innan montering, och dito för att få av den, den sitter alltså fast på veven och snurrar med samma fart som densamma. Här verkar den ligga flytande på veven, dvs lagrad med oljefilm, och kamdrevet håller den i sidled.

Det var det jag funderade på, om hylsan ligger löst by accident eller om det ska vara så:va

Min var också lös så det är nog som det ska, lär väl rulla lättast på rullarna ändå så :)
 
Min var också lös så det är nog som det ska, lär väl rulla lättast på rullarna ändå så :)

Finfint, då räcker det med lite nya lager, några drev och ett par skiftgafflar:näsblod En såg ut som ett S... konstigt nog funkade lådan nästan felfritt.

Olle,(andra också) vad är dina erfarenheter gällande CRF-lådan gällande supermoto? Verkar inte vara överdrivet hållbart? Jag tänkte främst på att man konstruerat den för cross från början. Verkar inte tåla bakhjulsstuds nåt vidare...
 
Last edited:
Finfint, då räcker det med lite nya lager, några drev och ett par skiftgafflar:näsblod En såg ut som ett S... konstigt nog funkade lådan nästan felfritt.

Olle,(andra också) vad är dina erfarenheter gällande CRF-lådan gällande supermoto? Verkar inte vara överdrivet hållbart? Jag tänkte främst på att man konstruerat den för cross från början. Verkar inte tåla bakhjulsstuds nåt vidare...

Nu kör jag väl iofs med slirkoppling men de första 100 timmarna gick den utan slirkoppling. I supermoto (och motocross för den delen) så använder jag kopplingen när jag växlar från fyran/femman till tvåan/ettan i övrigt så trampar jag ner utan att använda kopplingen. Upp växlar jag väldigt sällan med koppling.

Vid 270h gångtid tog jag isär den och tittade på växellådan och det var nästan inte något märke på den, såg nästan helt ny ut. Har inte bänt någon gaffel eller något under den tiden jag haft den.

Sen så är det ju lite teknik med att växla, jag avlastar lådan så mycket som det går innan jag slår i nästa växel och samma sak åt andra hållet. Lär väl ha hjälpt mig en bit hittills gissar jag.

Dock har jag avverkat två kopplingskorgar. De verkar inte gilla läget lika bra som lådan...
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top