Vevhusventilation på husa

Hajkack

Vi Hörs!
Gick med
27 Apr 2005
Ort
haninge
Hoj
Kawasaki z1000 - 03
Tja .

tänkta bara kolla om någon har samma problem som ja har..
de e så att min hoj trycker ut en massa olja å vatten från vevhusventilationen som kommer ner i förgasaren . de som en tjock massa ..

några som vet felet?
 
Tja .

tänkta bara kolla om någon har samma problem som ja har..
de e så att min hoj trycker ut en massa olja å vatten från vevhusventilationen som kommer ner i förgasaren . de som en tjock massa ..

några som vet felet?

bak hjuls åkning
 
haha.. jo de e nog ett av problem. men de kan inte bara vara jag som har råkat ut för de.-
 
Borde den verkligen trycka ut extra olja vid slangning? Ventilationen sitter ju i toppen... Har fått för mej att den trycker ur sig lite vid allmänt hård körning.
Det bästa är nog att helt enkelt skruva bort den övere slangklämman då och då (tex vid ventiljustering) och gräva ur geggan ur slangen.

Läste på nån sida att man kan ta loss slangen från ramen, täppa igen hålet i luftburken och sätta ett luftfilter på den lösa slangen istället. Då slipper man olja och kladd i luftburk och förgasare.
Luftfiltret får man isf göra rent ibland..

Råkade fö ut för en läckande stranskåpspackning nyligen och misstänker (den igensatta) vevhusventilationen.
 
okok.

Jo jag gjorde rent slangen och förgasaren. så ja kunde ta mej hem från jobbet :P , funkade bra i några min. sen började det krångla igen. skruva av det idag å samma skit igen ..
 
Om den trycker ur sig vatten i vevhusventilationen har du nog ett helt annat problem :va :(

Om det inte är vatten så kan du kolla över hur mkt olja du fyller på vid oljebyte, bara lite lite för mkt hamnar snart i förgasaren.
 
Är det någon nackdel att leda bort slangskrället helt från förgasaren?
 
Är det någon nackdel att leda bort slangskrället helt från förgasaren?

Inte mer än att du måste ha en extra burk nånstans på hojen, den burken måste ventileras och görs inte det på rätt sätt sprutar det ut olja där istället. Inga problem som inte går att lösa alltså.

Jag har alltid kört med det slutna system som är standard och bara fått problem en gång. När jag ramlade nerför en slänt i endurospåret och hojen hamnade uppochner med mig under. Då rann det ner så mkt olja i förgasaren att han vägrade starta.
 
Är det någon nackdel att leda bort slangskrället helt från förgasaren?

Nej, det är det inte. Jag hade problem med att jag fick olja i förgasaren vid vurpor så jag drog det till en separat behållare och det löste såklart problemet.
 
Låter som som en separat behållare blir nästa modd.
Fick med uppsamlingskärlet till min Husa, ska man använda det även för detta?

Tänkte om det kärlet är för litet eller för dåligt ventilerat för vevhusventen o bus på gata...
 
Den hetaste rejsmodden är ju en 50 cl petflasta som du borrar hål för slangen i botten och sätter upp och ner...:tuttar
 
Låter som som en separat behållare blir nästa modd.
Fick med uppsamlingskärlet till min Husa, ska man använda det även för detta?
Tänkte om det kärlet är för litet eller för dåligt ventilerat för vevhusventen o bus på gata...

NEJ!

Använd separat kärl med grova slangar och rejäl ventilation. Det som medföljer är endast för förgasaren.
 
Tackar! Hade kunnat gått åt helvete :tummenupp
 
Tackar! Hade kunnat gått åt helvete :tummenupp

Kanske inte åt helvete men du hade lätt kunnat kväva hojen eller liknande. Du hade helt klat fått för högt tryck i vevhuset. Det värsta hade kanske varit om du tryckt upp olja genom den lilla ventilationen på originalkärlet som hamnat på bakhjulet...
 
Inte mer än att du måste ha en extra burk nånstans på hojen, den burken måste ventileras och görs inte det på rätt sätt sprutar det ut olja där istället. Inga problem som inte går att lösa alltså.

Jag har alltid kört med det slutna system som är standard och bara fått problem en gång. När jag ramlade nerför en slänt i endurospåret och hojen hamnade uppochner med mig under. Då rann det ner så mkt olja i förgasaren att han vägrade starta.
Det är nog så att du är en duktig förare som ej har vurpat så många gånger:yoparty . men om ni ska göra uppsamlingskärl själva, så passa er om att ha för små rör till slangarna för då kan ni skjuta ut packboxarna..till KTM går det med en slang med 13-14mm invändigt men sätt på en grövre om du har trimmat.HUSABERG måste ha 18-19mm inv..har själv gjort en j.vla massa kärl t.o.m till VM stallet..lycka till..
 
Tja .

tänkta bara kolla om någon har samma problem som ja har..
de e så att min hoj trycker ut en massa olja å vatten från vevhusventilationen som kommer ner i förgasaren . de som en tjock massa ..

några som vet felet?


Vatten??? Vatten ska inte komma där, motorrenovering på G?

Du kanske har en slang som går direkt upp i ramen, det är fel.
Det måste vara orginalgummit som är större diameter upptill med tillhörande "filter" i, om man har slang direkt upp till den lilla rör-kotten i ramen sätter man oljefällan ur funktion.

Orginal som är rätt monterat funkar klockrent. Vid vurpor så kan man få olja i insuget om man har otur. Jag har kört orginal två säsonger och aldrig haft problem.
 
fixade hojjen igår.
Felet var en packning som hade gott vid vatten pumpen. å när den går så läcker olja å vatten förbi så de kommer ner i vevhuset.
Men nu funkar den som den ska iaf =)
 
fixade hojjen igår.
Felet var en packning som hade gott vid vatten pumpen. å när den går så läcker olja å vatten förbi så de kommer ner i vevhuset.
Men nu funkar den som den ska iaf =)


Hur kan det då hamna i förgasaren som du beskrev i första inlägget? Hmm.......:va
 
ok, förklarade lite dåligt nu förklarar jag allt från början.

för några månader sen startade jag hojen så såg jag att det började rinna vatten ur ett hål bredvid vatten pumpen. Jag viste inte va de var för håll å tänkte att det kanske hade suttit nån form av plugg där. så jag satte i en skruv i hållet, bra tänkte jag å körde iväg.

men igår fick jag reda på att om det kommer vatten ur det hållet så har den där packningen som jag pratade om tidigare gått. å efter som jag satte igen hållet skapades det ett övertryck som gjorde så att vattnet som skulle åka ut ur hållet åkte ner i vevhuset, det som sedan händer är att kompresionstrycket ökar å trycker upp vattnet å oljan i ramen å sedan ner i förgasaren.

Det var en husaberg meck som förklarde det här för mej..

Hoppas ni förstår.
=)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top