Vevhusventilation LC4

VH race team

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
KTM Duke -04
Fick olja i luftfiltret på duken, med största sannolikhet från vevhusventen. Har väl en ca 4 dl olja där nu... :död Kollar i manualen och ser att den enda oljan som finns uppe i toppen kommer dit genom kamaxeln som doppar i sumpen och drar med sig olja upp... Kan den verkligen ha dragit med sig så mycket olja upp dit? Jag hade den inne på service för en månad sen och nu pressade jag den hårt, hårdare än jag gjort hittills och då plötsligt kände jag att den tappade kraft, lyckades ta mig hem (4 km) och upptäcker att den har ca 2500-3000 varv på tomgången... (Möjlig orsak är väl för lite luft). Ser att det läcker från luftburkens undersida, plockar bort toppen på burken och ser oljebadet.... Jag kan tänka mig att det e från-kanalen från toppen som satt igen då... :huvet

Nån som har varit med om liknande eller vet hur det ser ut däruppe, om det e små kanaler eller så?
Har fortfarande garanti kvar, detta borde väl gå på det va?

mvh

VH race team skrev:
2223261 Fick olja i luftfiltret på duken, med största sannolikhet från vevhusventen. Har väl en ca 4 dl olja där nu... :död Kollar i manualen och ser att den enda oljan som finns uppe i toppen kommer dit genom kamaxeln som doppar i sumpen och drar med sig olja upp... Kan den verkligen ha dragit med sig så mycket olja upp dit? Jag hade den inne på service för en månad sen och nu pressade jag den hårt, hårdare än jag gjort hittills och då plötsligt kände jag att den tappade kraft, lyckades ta mig hem (4 km) och upptäcker att den har ca 2500-3000 varv på tomgången... (Möjlig orsak är väl för lite luft). Ser att det läcker från luftburkens undersida, plockar bort toppen på burken och ser oljebadet.... Jag kan tänka mig att det e från-kanalen från toppen som satt igen då... :huvet

Nån som har varit med om liknande eller vet hur det ser ut däruppe, om det e små kanaler eller så?
Har fortfarande garanti kvar, detta borde väl gå på det va?

mvh

Nähä om ingen har varit med om detta tidigare...

Jag tänkte köra den på tomgången, kommer det ingen olja från vevhusventen då så antar jag att den bara spottade ur sig, kommer det olja så är det igentäppta kanaler i motorn :mad:
Nån som tror på den terorin?

Skulle kunna vara
1.Kolvring trasig
2.Bränd ventil.
Om du inte har överfyllt motorn med olja så har du ett övertryck
i vevhuset.Detta resulterar i att det trycker ut olja.
/2

2meter skrev:
2224246 Skulle kunna vara
1.Kolvring trasig
2.Bränd ventil.
Om du inte har överfyllt motorn med olja så har du ett övertryck
i vevhuset.Detta resulterar i att det trycker ut olja.
/2

Men jag kunde köra hem med den och då lät den inte speciellt konstigt, lite annorlunda lät den med det tror jag var för att den fick sämre med luft... Jag tror den har tryckt ut olja pga wheela + pressa hårt. Jag har testat med startgas, kollat stiftet... Nån som har nåt mer förslag åp vad det kan va?

Jaja nu visade det sig att den hade skurit, nya hojen... det är så man undrar vad det är frågan om. Köpte farsans hoj istället. Snackade med några kompisar som oxå har haft lc4 och av sex st är det 5 som krånglat mer eller mindre, min med det här raset som sannolikt är en kolvring som gått och polarens där dom fick byta kamaxel efter 400 mil... Inte riktigt bra kvalitet tycker jag...

Jag har samma problem med min

wheelar man eller man ligger på fullgas för länge så droppar där olja ur dräneringen från luftburken

Hade ju varigt bra att veta vad det beror på ,om man behöver oroa sig eller inte

Den trycker ut olja om man ligger för högt på slangen.
led ner slagen till ett uppsamlingskärl så sliper ni få det i luftburken.
men glöm inte att göra vetilationshål i burken.
Är vevhusventilationen tät kommer ni skjuta en packning.

Att den leds upp till luftburken är för att ångerna ska förbärnnas innan det går ut i naturen = sämmre drag i hojen/bättre för natturen.

Det är vanligt på KTMs hojar. Får du mycket olja i luftburken kommer det rinna ut på bakdäcket så det bästa är att göra ett uppsamlingskärl till vevhusventilationen.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!