vevhusventilation husa!

husan_650

stunner
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
retta 02:a, 600fs (stunt)
hur har ni gjort med era, jag har dragigt om den med en slang ner mot marken o pluggat mot ramen! la lite av skummgummit som låg i org i slangen annars droppade de lite olja! är det bättre att ha så här eller ska man ha det orginalt??? lite osäker :va jag tycker att det vart skillnad men man vill ju va på den säkra sidan o fråga proffsen :tummenupp

Varför vill du göra detta?
Enda problemet jag kan se med orginallösningen är om man klotar rejält med hojen och oljan i motorn tar sig ut genom vev-venten och in i insuget o, förgasaren.
Din lösning har jag sett i ett otal varianter, både live och på nätet så det borde inte vara någon fara för motorn.

Varför ändra någe som funkar, både KTM och Husa har väl okej ventilation org., det var väl bara på de äldre EXC som vev. ventilationen gick till föggen å snodde någon häst?

:)

husan_650 skrev:
hur har ni gjort med era, jag har dragigt om den med en slang ner mot marken o pluggat mot ramen! la lite av skummgummit som låg i org i slangen annars droppade de lite olja! är det bättre att ha så här eller ska man ha det orginalt??? lite osäker :va jag tycker att det vart skillnad men man vill ju va på den säkra sidan o fråga proffsen :tummenupp

Allt som e original e inte 100%.
Anledningen till att dra om ventslangen e både det som nedan talare sagt om klotning med olja mm och original så suger du in varmluft via ventilationen istället för kall luft=mindre effekt :tummenupp

HusabergForce skrev:
Allt som e original e inte 100%.
Anledningen till att dra om ventslangen e både det som nedan talare sagt om klotning med olja mm och original så suger du in varmluft via ventilationen istället för kall luft=mindre effekt :tummenupp
Frågan är väl om det är anledning nog att förändra konstruktionen. Effektförlusterna är nog minimala om ens några. Sedan är frågan vad banägaren eller medtrafikanterna tycker om utspilld olja om man nu inte har uppsamlingskärl... :)

hp skrev:
Frågan är väl om det är anledning nog att förändra konstruktionen. Effektförlusterna är nog minimala om ens några. Sedan är frågan vad banägaren eller medtrafikanterna tycker om utspilld olja om man nu inte har uppsamlingskärl... :)
Uppsamlingskärl kan du väl ha ändå?? Prova o mät tempen vid luftfiltret med o utan originaldragningen :tummenupp

HusabergForce skrev:
Uppsamlingskärl kan du väl ha ändå?? Prova o mät tempen vid luftfiltret med o utan originaldragningen :tummenupp
jag har ju ett filter i slangen, min orginal slang gick sönder därför drog jag om! har beställt en ny och när den kommer ska jag prova o mäta tempen :tummenupp bra förslag!!!

Jag tror forfarande inte att man upplever någon märkbar effektökning pga varmluften, det är nog mera som ett Dynojetkit och slipon dvs på det psykologiska planet... :)

hp skrev:
Jag tror forfarande inte att man upplever någon märkbar effektökning pga varmluften, det är nog mera som ett Dynojetkit och slipon dvs på det psykologiska planet... :)
ja de e sant, jag tror knappast på nån efekt ökning tänkte bara på hojjens bäst :yoparty

hp skrev:
Både och.. Många bäckar små....
Cykeln jag har nu e bromsad till 64.9hk på slangen på 550cc.
Och när gurun som lyckats med detta säger till mig att det SKA va så
så gör jag så :lol
Pratade med JM första gången i Uddevalla -01 när jag hade min första Husa.
Dem bästa/billigaste/enklaste/roligaste modds som han ansåg det
var vevvent och avgasystem. :banana

Det var en packe jänkare som testade å mäta insugstemp. med orginal å modifierad vevhusventilation enligt ovan. Enligt vad de kom fram till var skillnaden minimal å ev. effektökning skulle vara försumbar.
Deras slutsats var att den egentliga fördelen med å modifiera vevhusventilationen var, som tidigare nämnts, att man slapp få hela insuget å förgasaren fullt med olja ifall man skulle hamna upp å ner.

Har för mig att deras resultat skall finnas nånstans på www.husaberg.org

Sen kan man ju alltid tycka vad man vill om jänkare ... ;)

HusabergForce skrev:
Både och.. Många bäckar små....
Cykeln jag har nu e bromsad till 64.9hk på slangen på 550cc.
Och när gurun som lyckats med detta säger till mig att det SKA va så
så gör jag så :lol
Pratade med JM första gången i Uddevalla -01 när jag hade min första Husa.
Dem bästa/billigaste/enklaste/roligaste modds som han ansåg det
var vevvent och avgasystem. :banana
ja det låter ju bra! men man får väll se sen, ska gö ett lite eget test :banana

kiko skrev:
Det var en packe jänkare som testade å mäta insugstemp. med orginal å modifierad vevhusventilation enligt ovan. Enligt vad de kom fram till var skillnaden minimal å ev. effektökning skulle vara försumbar.
Deras slutsats var att den egentliga fördelen med å modifiera vevhusventilationen var, som tidigare nämnts, att man slapp få hela insuget å förgasaren fullt med olja ifall man skulle hamna upp å ner.

Har för mig att deras resultat skall finnas nånstans på www.husaberg.org

Sen kan man ju alltid tycka vad man vill om jänkare ... ;)
FÖRSUMBAR :huvet :kocko :huvet FINNS VÄL INGEN FÖRSUMBAR EFFEKT :D
Massor med effekt o lätta cykeln med titangrejer bara för att mula luckan med cola ,chips,choklad mm :rofl :rofl

HusabergForce skrev:
FÖRSUMBAR :huvet :kocko :huvet FINNS VÄL INGEN FÖRSUMBAR EFFEKT :D
Massor med effekt o lätta cykeln med titangrejer bara för att mula luckan med cola ,chips,choklad mm :rofl :rofl

Du har såååå rätt :Bugar

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...