Vettigast hoj för asfalt, grus och lite skog?

snuskaggen

Motardfucko
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
XR650R -03 - stulen
Nu ska polaren köpa hoj. Körningen blir mestadels asfalt och grusbus. Sen någon sväng i skogen, inga seriösa endukörningar men ändå lite skogskörning.

Han funderar mellan 3 modeller. Jag säger XR650R, men han lyssnar inte på mig, jag är partisk tycker han :)

Honda XR650R
KTM 660SMC
Husaberg FS650E?

Det ska gå att få på riktiga offroadfälgar & lite större tank för lite längre turer.

Men Husan går väl bort pga att det är en racemaskin med regskyltar eller?

Service är inget problem.
Några idéer på annan hoj så är det bara att säga, maxpris för han är 65k.

Får man komma med ett fjärde förslag, Aprillias nya Motard, grymt snygg.
Annars är väl Hondan ett säkert kort.

Eftersom du skriver att "service är inga problem" så går väl Husan inte alls bort? Det är ju dom täta serviceintervallerna som gör den "sämre" än övriga alternativ. Sen är det ng inte en FS, utan en FE han skall ha om han ska grusbusa osv.
Sen om det finns någon större tank till Husan vet jag inte, finns dock till ktm 660 och honda xr650 vet jag.

Hsb-Chrille skrev:
2583085 Eftersom du skriver att "service är inga problem" så går väl Husan inte alls bort? Det är ju dom täta serviceintervallerna som gör den "sämre" än övriga alternativ. Sen är det ng inte en FS, utan en FE han skall ha om han ska grusbusa osv.
Sen om det finns någon större tank till Husan vet jag inte, finns dock till ktm 660 och honda xr650 vet jag.

Jag är inte alls kunnig på Husa. Jag tänkte mer på att trimmningsgraden är ganska hög på dom och därför större risk för ras?
Har hört från många att dom inte är så jättetillförlitliga, stämmer det eller är det ett rykte från gamla dar som lever kvar?
Hondan är ju mer eller mindre skottsäker. KTM brukar ha bra kvalité också.

Annars är ju den ett kanonalternativ, mycket pulver med låg vikt är aldrig fel :yoparty

Husan är inte trevlig på långturer och KTMen har motardfjädring. Jag skulle välja Hondan av anledningarna 1. Mjuk å mysig, 2. Går hur långt som helst nästan, 3. Har väl relativt stor tank? Annars finns det extratankar att köpa till

Får nog med säga honda även fall jag har en ktm.
Kanske en 640 skulle funka men honda känns lite mer som du söker.

drz-e passar ochså väldigt bra till grusväg och skog och den är väldigt driftsäker och bränslesnål. E-versionen är ju lite vassare än vanliga drz och jag tycker att effekten räcker en bra bit för bus även om det inte är en raket.

håller med om att drz är en mkt trevlig allaround maskin. att den inte har 1000 kubik tar den igen på att vara liten, lätt o smidig.

har kört en del ökenkörning med en sådan , och var mer än nöjd med uppförandet. och mkt smidig i stan också.

svenskar är över lag väldigt kubikfixerade , men om han ska börja plöja skog o grus så har jag svårt o se en bättre nybörjarmaskin.
och att den är bekväm på asfalt gör inte saken sämre

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...