Vett och etikett

Danne me Z1

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
Triumph Daytona 955
En lite fråga?
Om man har en anonns med en massa fräna mc-prylar till salu och man lovar någon som ringer att man ska hålla lite grejor till är det då rätt att man säljer prylarna till någon annan som bjuder över....utan att informera den som blev lovad??????????????????????

Danne me Z1 skrev:
En lite fråga?
Om man har en anonns med en massa fräna mc-prylar till salu och man lovar någon som ringer att man ska hålla lite grejor till är det då rätt att man säljer prylarna till någon annan som bjuder över....utan att informera den som blev lovad??????????????????????

Det kan ju bara du själv avgöra. Ditt samvete. Men rimligt vore ju att du ringer den som du håller grejjorna till och säger att du fått ett bättre bud. Antingen slår han till på en gång(och du godtar det lägre priset) eller så följer han med budgivningen. Att "hålla något" innebär ibland för mig att jag låter den som jag håller åt köpa till det mindre priset om han då slår till på en gång...(inom rimliga gränser)

Det är inte rätt men tyvärr är det så att de flesta möjliga köpare som ringer på en annons är idioter som ljuger sig blåa.

Säljaren har alltså att välja på att bete sig som en skit mot en människa han antagligen aldrig kommer träffa eller ta mer pengar direkt.

Tyvärr är det lättast/säkrast att sälja till den som betalar mest o snabbast.

Nu är det inte mig det gäller men en mycket nära bekant som skulle köpa lite prylar från en som bode ca 40 mil ifrån och kunnde inte åka på momangen utan de hade gjort upp att de skulle träffas i helgen men så har svinet sålt grejorna :huvet :huvet jag tycker att det minsta man kan göra är att ringa och säga att någon annan har bjudit på prylarna. :kocko
Men men alla kan inte va så moraliskt fullkomliga som jag :banana

Danne me Z1 skrev:
En lite fråga?

En pryl är ju inte såld förrän du har stålarna i handen.

Hur många ggr har man inte varit med om att folk ringer och gapar "sälj itne grejerna - jag tar dem! Säg att de är sålda om det ringer folk!" - vilket man gjort och sen stått där med grejer för att aset som var så het itne behagade dyka upp och sen gjorde sig oåtkomlig på tfn.

Om den här köparen du lovat hålla grejerna åt skall åka 50 mil för att titta på grejerna så kan det ju va schysst att ringa hnm/henne och informera att prylarna är borta.

Danne me Z1 skrev:
.....
Men men alla kan inte va så moraliskt fullkomliga som jag :banana

Men jag har varit. Som tack för att jag höll en bil till en kille som skulle ha den så slutade det med att jag, pga fördröjningen när han ballade ur, tappade de andra intressenterna, missade chansen på bilen jag hade tänkt byta till och dessutom fick jag pruta för att sälja skiten.

Det minsta man kan göra är att ringa och berätta.

Sen brukar ivf jag säga att: Visst, Jag håller den tills på ***dag men har du inte kommit då så säljer jag den första bästa. Dt säger jag sen till de andra som ringer också.. Att jag har lovat hålla den tills ***dag men hör av dig då ifall han inte köpt den.

Det brukar fungera!

duckie skrev:
En pryl är ju inte såld förrän du har stålarna i handen.

Hur många ggr har man inte varit med om att folk ringer och gapar "sälj itne grejerna - jag tar dem! Säg att de är sålda om det ringer folk!" - vilket man gjort och sen stått där med grejer för att aset som var så het itne behagade dyka upp och sen gjorde sig oåtkomlig på tfn.

Om den här köparen du lovat hålla grejerna åt skall åka 50 mil för att titta på grejerna så kan det ju va schysst att ringa hnm/henne och informera att prylarna är borta.
Om du läser vidare i tråden kanske du ser att det inte va jag som skulle sälja några grejor :7peta :7peta :7peta

Det finaste är väl de som vill att man skall hålla det man säljer och sedan när de väl dyker upp så börjar de pruta.....

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025