Verktyg för att skriva manualer

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Hepp,
ännu en fråga in till den mest blandade skara jag någonsin hittat online. :tummenupp

Jag har fått ärva ett par tekniska manualer. De är i form av ca 70 Word-dokument per styck. När man ändrat något är det inte så kul att måsta uppdatera index för kapitlet, kapitelförteckningen och huvudinnehållsförteckningen. Sedan skall man göra en ny list of effective pages samt en ändringslista av typen "ta ut sida 3-7 och sätt in sida 3-8". En liten ändring som är gjort på några minuter tar sedan halvannan dag att få publicerbar.

Word är helt värdelöst på att kombinera ihop flera dokument till ett masterdokument. Funktionen finns där, men ger förr eller senare korrupta dokument.

Jag letar därför efter alternativa verktyg som fixar detta. Någon som vet något bra? FrameMaker fixar förteckningarna men inte att sätta ihop uppdateringar vad jag kan se. Andra alternativ?

Mvh,
/Fredrik

TagTool kör vi med på jobbet, men det är allt annat än en fröjd att jobba med.

Gissar att ni har bilder i manualerna?

Jag funderade på en lösning i php men det känns ju som blir för komplicerat med bilder.

Njae, mest text. Men att progga något eget är mycket mer än jag har tid med. Märkligt att det är så tunt på marknaden. På ett tidigare jobb körde vi Interleaf, men det var en interfacemässig katastrof.

LyX kanske?

LyX...http://www.lyx.org

"LyX is a document processor that encourages an approach to writing based on the structure of your documents (WYSIWYM) and not simply their appearance (WYSIWYG)."

Det har skrivits en hel del avhandlingar, manualer med LyX som skal till LaTeX som nämnts ovan men även med handknackad LaTeX, för den rutinerade iofs.

Lycka till.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...