verkstad blandat ihop tapparna

cbx

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Ort
uppsala
Hoj
CBX 600 E
Jag har hållt på och renoverat en gammal honda cbx600 nu ett tag verkar jämnt få nya kostsamma problem att lösa. hojen har gått under 2000 mil och haft körförbud sen 87.

Jag lämnade in min topp för att få nya gängor till tändstiftet men nybörjare som jag är hade jag endast plockat bort "rocker arm"(lyftarna?) och inte själva tappen som ligger där under.

rockers arm:sen hade jag numrerat upp och sorterat i ordning enligt manualen men tapparna hade jag glömt kvar.. nu när jag fick tillbaka toppen från motorslipen här i stan hade de plockat ur alla tapparna utan att lägga dom i ordning, tydligen hade de bara ramlat ut när verkstadsmannen vänt toppen upp och ner. de sa inte heller något om detta när jag hämtade ut den utan det var först när jag lastade in toppen i bilen jag såg en extra påse med innehåll i lådan jag bar på.

Manualen varnar inför att blanda ihop dessa då de är olika slitna och nu undrar jag ifall jag kommer behöva köpa allting nytt då det är omöjligt att veta vilka tappar som satt var?

Får jag skylla mig själv som lämnade in toppen med tapparna i eller ska jag försöka få ersättning för nyinköp?
 
"försöka få ersättning för nyköp":va

Skämtar du? Hur ska du lägga upp det när du hävdar att det är deras fel:va
 
"försöka få ersättning för nyköp":va

Skämtar du? Hur ska du lägga upp det när du hävdar att det är deras fel:va

Det argument jag har är att de är proffs när de kommer till sånt här, vilket jag som lämnar in på reparation inte är. det är alltså en motorslip som gjort arbetet, ingen vanlig mekanisk verkstad. men jag inser själv att det är ett long shot.

Det är just att jag kan förstå om nån enstaka tapp ramlat ur, men att alla 16 ramlat ur samtidigt?
 
Det är väl en DOHC-motor du har. Då ska det inte vara några vippor (rocker arms) i den :va. Är det det överfallen till kamaxellagren samt kamaxlarna du menar att du plockat bort och märkt upp korrekt. Men att sedan alla lyftarna ramlat ur?
 
Det är väl en DOHC-motor du har. Då ska det inte vara några vippor (rocker arms) i den :va. Är det det överfallen till kamaxellagren samt kamaxlarna du menar att du plockat bort och märkt upp korrekt. Men att sedan alla lyftarna ramlat ur?

Japp, DOHC motor stämmer bra. I manualen kallas dom rocker arms, har en liten bild där de syns lite:
http://picasaweb.google.se/lh/photo/HF2yTNyJE6l4dluq1JL7hg?feat=directlink

Är dom blanka sakerna som ligger mot kamaxelns "slitbanor" och ventilerna.

jag tror(och hoppas) att det är rocker arm som är viktigast att dom hamnar på rätt ställe. blir lite skraj när manualen på flera ställen varnar för att blanda ihop dom där.

jag tror att det som är lyftare är nått jag fått för mig att kalla tappar, heter hydraulic tappets i manualen.
 
Hydraulic tappets är väl lyftarna?
Då borde det räcka att du kollar ventilspelet när du monterar ihop så shimsningen blir rätt...
 
Inte hela världen att dom inte kommer på samma ställe även om det vore önskvärt

Vill du vara lite på säkra sidan så aplicera lite " mollypasta " så som man gör vid montage av nya kammar och kör lite försiktigt i början
 
Det är just att jag kan förstå om nån enstaka tapp ramlat ur, men att alla 16 ramlat ur samtidigt?

Om det är 16 stycken tappar på 16 olika platser så är det väll bara att chansa, du har ju en chans på 21 000 000 000 000 att få det rätt :tummenupp

Edit: Sorry för OT :rolleyes:
 
Hydraulic tappets är väl lyftarna?
Då borde det räcka att du kollar ventilspelet när du monterar ihop så shimsningen blir rätt...

På den motorn behöver man inte kolla ventilspelet............hydralic tappets=
Hydraliska "tryckare".

/KentW
 
Inte hela världen att dom inte kommer på samma ställe även om det vore önskvärt

Vill du vara lite på säkra sidan så aplicera lite " mollypasta " så som man gör vid montage av nya kammar och kör lite försiktigt i början

Hade tänkt föreslå detsamma om det visar sig vara lyftare som avsågs. Bara att montera de förväxlade som nya lyftare. Dvs kamfett eller molyfett och sedan inkörning som vid ny kam vid första uppstarten.

/J
 
Hade tänkt föreslå detsamma om det visar sig vara lyftare som avsågs. Bara att montera de förväxlade som nya lyftare. Dvs kamfett eller molyfett och sedan inkörning som vid ny kam vid första uppstarten.

/J

Aahhhh, ångesten börjar lätta. Har tillomed lite Molybdendisulfidfett MoS2 hemma om det är rätt?

Då har jag lärt mig en nyttig läxa om lyftare då och killen på motorslipen vet nu att det finns klantarslen som överraskar med lösa saker.

I manualen står det att jag ska "bleeda" dessa lyftare (inte tappar :)) genom att "pumpa" dom med en pinne medans dom är nedsänkta i "kerosene" (paraffin olja) så det inte är någon luft kvar, och den paraffin olja jag hittar på biltema (100% paraffinolja) är till för att smörja in obehandlade träprodukter :/ kan det verkligen stämma?

hur kör man in en ny kam?

Tack så mycket för hjälpen allihop, trodde domedagen var här.
 
Är inte kerosene samma sak som fotogen? Om parafinoljan från B-tema är lika lättflyktig så borde det gå att tvätta ur lyftarna men annars är det nog svårt. *spekulerar*
 
Aahhhh, ångesten börjar lätta. Har tillomed lite Molybdendisulfidfett MoS2 hemma om det är rätt?

Då har jag lärt mig en nyttig läxa om lyftare då och killen på motorslipen vet nu att det finns klantarslen som överraskar med lösa saker.

I manualen står det att jag ska "bleeda" dessa lyftare (inte tappar :)) genom att "pumpa" dom med en pinne medans dom är nedsänkta i "kerosene" (paraffin olja) så det inte är någon luft kvar, och den paraffin olja jag hittar på biltema (100% paraffinolja) är till för att smörja in obehandlade träprodukter :/ kan det verkligen stämma?

hur kör man in en ny kam?

Tack så mycket för hjälpen allihop, trodde domedagen var här.

Kerosene kan du översätta med fotogen...

Men vanlig motorolja går oxå bra, om man är lite noggrann.

Sen är det inte hela världen om du INTE lyckas lufta dem 100%

Det enda som händer är att de slamrar lite extra under första starten, innan de justerat in sig. De är f.ö självluftande oxå...
SÅ du har ingen anledning till oro.
 
Aahhhh, ångesten börjar lätta. Har tillomed lite Molybdendisulfidfett MoS2 hemma om det är rätt?

Då har jag lärt mig en nyttig läxa om lyftare då och killen på motorslipen vet nu att det finns klantarslen som överraskar med lösa saker.

I manualen står det att jag ska "bleeda" dessa lyftare (inte tappar :)) genom att "pumpa" dom med en pinne medans dom är nedsänkta i "kerosene" (paraffin olja) så det inte är någon luft kvar, och den paraffin olja jag hittar på biltema (100% paraffinolja) är till för att smörja in obehandlade träprodukter :/ kan det verkligen stämma?

hur kör man in en ny kam?

Tack så mycket för hjälpen allihop, trodde domedagen var här.

Det viktiga är som sagt fettet, samt att när motorn startat inte ligga på tomgångsvarvtal. Gå direkt upp till iaf 2000 rpm på en hojmotor, så att det smörjer ordentligt och så att lyftarna snabbt kommer igång att rotera. Om den nyihopsatta motorn tjuvstannar eller måste stoppas för att du hittar en läcka eller dylikt: Gå direkt upp till 2000-3000 igen så fort du fått igång den. Stoppa motorn när du tycker att den är driftsvarm i toppen så att den inte överhettar. Du kan med fördel variera varvtalet men låt den inte gå på tomgång utan håll den över iaf 2000 rpm.

Efter 2-3 såna tomgångskörningar. Så kan du börja köra med hojen, hellt minimalt med tomgång de första 10-20 minutrarna. Efter ca 20-30 minuters total drift brukar man säga att inkörningen av lyftarna mot kammen klar och det är mindre risk med tomgångsvarvtal. Kan vara bra att byta olja i närtid för att få ut det nu smälta fetten och ev partiklar i oljan. Jag skulle låta motorn pumpa upp lyftarna, det går rätt fort. Slutar det inte sluta ticka om inom nogon minut så är ngn lyftare trasig eller har fått skräp i sig.

Om nu alla dina lyftare i värsta fall har ramlat ned i ett cementgolv på verkstaden, kolla så att de är rena och fria från utvändiga grader. Hydraullyftare är känsliga och kan sluta fungera om de får även små partiklar i sig.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top