Verifiera kamkedje-rassel

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Hej

Har en hoj som det rasslar om i motorn. Har fått tips här att testa byta kamkedjesträckaren. Dock går den på 1500 spänn från återförsäljare, har sett begagnade på ebay för sådär 500 kanske men vet ju inte vad de är i för skick.

Kan man verifiera att det är kamkedjan som rasslar på något vis utan att lägga ut massa pengar?

Har video på ljudet om något vill lyssna men det får komma upp senare då jag inte sitter på jobbet.

Tack

På många typer av sträckare kan man skruva lös mittenmuttern och trycka in sträckaren med en skruvmejsel under gång. Blir den tystare då är det fel på tillbakalåsningen i sträckaren. Finns även typen som man trycker in typ en raidomejsel och vrider sträckaren så den sträcker mer. Blir den tystare av att man vrider in sträckaren mer är det fel på sträckarens fjäder.

OBS ha inte motorn igång utan att sträckaren är sträckt! Dvs tryck in mejsel och sträck innan du startar motorn för annars kan kedjan hoppa om man släpper all sträckning med motor igång!

Hur mycket känsla behövs det i handen här? Går det att trycka in sträckaren för mycket eller är det bara för lite som man behöver oroa sig för?

Min erfarenhet är att kamkedjan rasslar mer vid avslag/motorbroms. Det är ingen garanti, men det är en fingervisning iaf. Boosts variant är ju såklart bäst.

Det finns ju oftast manuella sträckare som är betydligt mycket billigare också, men kräver lite mer omvårdnad.

Och jag säger som vanligt, det är ett vevstakslager.....

Ur med stiften, vrid motorn tills två av kolvarna är på väg ner (så att stakarna drar i kolvarna alltså) tryck på de två kolvtopparna, en i taget, med en lämplig stång genom tändstiftshålet.
Vrid motorn så att de andra paret kolvar är på väg ner. Tryck på kolvtopparna igen på dessa två.
Och någon av kolvarna rör sig och det klickar lite tyst, det känns mer än det hörs, när du trycker med stången så är det vevstakslagret färdigt.

När man sedan renoverat motorn är det lämpligt att kolla kylarens utsida och rensa så kylningen funkar som den ska.....

Och jag säger som vanligt, det är ett vevstakslager.....

Ur med stiften, vrid motorn tills två av kolvarna är på väg ner (så att stakarna drar i kolvarna alltså) tryck på de två kolvtopparna, en i taget, med en lämplig stång genom tändstiftshålet.
Vrid motorn så att de andra paret kolvar är på väg ner. Tryck på kolvtopparna igen på dessa två.
Och någon av kolvarna rör sig och det klickar lite tyst, det känns mer än det hörs, när du trycker med stången så är det vevstakslagret färdigt.

När man sedan renoverat motorn är det lämpligt att kolla kylarens utsida och rensa så kylningen funkar som den ska.....

Någon speciell anledning varför du väljer att anta vevstakslager?
Jag väljer att utesluta en enkel relativt billig sträckare innan jag börjar kolla efter att byta vevstakslager.

RaffeKawas test är enkelt och naturligt i en felsökningskedja precis som Boost 3s kamkedjekoll är.
Vad som verkligen rasslar (det finns ju även annat som kan rassla i en motor) får din fortsatta undersökning visa.

Jag vill tycka det låter som en rasslande kedja men samtidigt vet jag inte hur dåligt vevstakslager låter.

Fick iden att ta bort ventilkåpan och faktiskt känna på kedjan också. Kom ju bara åt att känna mellan kamdreven och uppskattade att kedjan rörde sig en ca 3-5 mm där. Vad är normalt? Försökte dra kedjan utåt från främre drevet och där ville den kanske röra sig ca 0.5-1 mm. Någon som kan uppskatta hur pass bra/hemskt det är?

Jag vill testa att skruva ut mittskruven till spännaren och trycka manuellt men vill fortfarande veta om det finns möjlighet att trycka in den för långt där eller är det säkert att trycka på bara?

Låter det mindre om du varvar något? I sådana fall kan det vara kedjan eftersom den tenderar att spännas och få en annorlunda bana om man sätter mer fart på den. Jag hade det problemet tidigare och kan relatera till det ljudet.

Ditt ljud låter ganska stötigt. Som jag minns det så är kamkedjeljudet jämnare och mjukare.

Kan väl meddela att jag och en bekant lyssnade på motorn med stetoskop och det finns ett tydligt knackande omkring staken till första cylindern. Lite svårt att veta att det är just första kanske men det låter så. Det får bli ett lärorikt projekt att riva en motor och byta lager. Tjejen får lite pengar för den och får köpa en annan hoj istället.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT