Normalt så funkar ju gjutjärn bra. Det är mer att man tvingas till brons när man klättrat längre upp på litereffekten. Tex vid ventilskaft av rostfritt eller titan, så skär det lätt t.o.m i gjutjärn. Där är brons en bättre lagermetall. Vid aggressiva kamaxlar och höga fjädertryck blir det också vid en viss gräns dags att byta till brons. Det blir höga sidkrafter när ventilskaftet svänger i sidled, samt höga hastigheter på ventilskaftet i styrningen. Detta klarar brons bättre.
Vad är då aggressiv kam/höga fjädertryck? Ja en kam med släpor eller glidlyftare är inte aggressiv. Sådana lyftare klarar inte av att följa en "aggressiv" kam och skulle skära av de fjädertryck en aggressiv kam kräver.
Så att en fyrventilstopp (fyra små ventiler kräver mindre lyft än två stora) med överliggande kam (glidlyftare eller släpor) skulle kräva bronsstyrningar är inte så sannolikt. Men det skulle säkert fungera bra.