Ventilstyrningar, gjutjärn vs brons?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Verkar som att jag måste byta ventilstyrningar i toppen på min hoj (DR650-motor). Original är ventilstyrningarna i gjutjärn, men kan ev. få tillverkat nya i brons (givetvis för en kostnad), då gjutjärnsstyrningarna tydligen är väldigt sköra vilket gör montaget svårare. Det jag nu undrar är om det finns någon annan fördel med bronsstyrningar, typ bättre smörjning/mindre slitage eller något annat?
 
Vad jag har hört så är det mindre friktion i brons/mässning, men hur den tål värme vet jag ej.
 
Läste en tråd på ett annat forum häromdagen. Gjutjärn är inget dumt material. Nackdelen är att värmeutvidgningen skiljer sig från aluminium och att det på hårt trimmade och körda motorer finns en risk för att bitar lossnar. Gjutjärn har en fördel genom att grafitinneslutningarna fungerar som smörjmedel. Andra material som används är t.ex. Colsibro och Niresist. Om du tillverkar egna ventilstyrningar måste du räkna ut vilken passningstolerans du ska ha eftersom utvidgningskoefficienten är en annan. Dessutom är förslitningen också beroende på hur ventilskaftet är ytbehandlat. Jag skulle nog göra det lätt för mig själv och använda köpestyrningar. Du kan ju ställa frågan om bästa och säkraste sättet att montera dom.
 
Läste en tråd på ett annat forum häromdagen. Gjutjärn är inget dumt material. Nackdelen är att värmeutvidgningen skiljer sig från aluminium och att det på hårt trimmade och körda motorer finns en risk för att bitar lossnar. Gjutjärn har en fördel genom att grafitinneslutningarna fungerar som smörjmedel. Andra material som används är t.ex. Colsibro och Niresist. Om du tillverkar egna ventilstyrningar måste du räkna ut vilken passningstolerans du ska ha eftersom utvidgningskoefficienten är en annan. Dessutom är förslitningen också beroende på hur ventilskaftet är ytbehandlat. Jag skulle nog göra det lätt för mig själv och använda köpestyrningar. Du kan ju ställa frågan om bästa och säkraste sättet att montera dom.

Kommer inte montera dem själv men tänkte också på det du skriver om passningstolerans för olika metallsorter. Det är inte en särskilt hårt trimmad motor, så låter som det rimligaste helt enkelt är att använda original utbytesstyrningar, som du säger. Tack för ett informativt och intressant inlägg annars!
 
Vad för storlek på skaften är det?

Jag rekommenderar att montera k-liners (sleeves) i befintlig styrning. Finns med oljespår i, går att köra väldigt tajt spel på dom och det blir väldigt bra hållbarhet.
 
Gjutjärn är väldigt bra för syftet (porös: "lagrar" olja, samt som innehåller grafit som nämnts ovan).
Monteringen är inget problem för en sakkunnig verkstad: mäta toleranserna noga innan monteringen att det blir rätt "klämm"; och man kan med fördel värma upp topplocket innan man pressar in de nya.

Och iom din motor (enstånka) kan inte nånsin bli någon riktig racer oavsett hur mycket du trimmar, jag skulle tycka att det blir bortkastad pengar att fokusera på något fancy här. (Egentligen, ärligt talad, hylsor med rätta dimensioner av vilket som helst Fe-ämnesrör skulle fungera lika bra, den tiden vad din topplock troligen har framför sig..)
 
Normalt så funkar ju gjutjärn bra. Det är mer att man tvingas till brons när man klättrat längre upp på litereffekten. Tex vid ventilskaft av rostfritt eller titan, så skär det lätt t.o.m i gjutjärn. Där är brons en bättre lagermetall. Vid aggressiva kamaxlar och höga fjädertryck blir det också vid en viss gräns dags att byta till brons. Det blir höga sidkrafter när ventilskaftet svänger i sidled, samt höga hastigheter på ventilskaftet i styrningen. Detta klarar brons bättre.
Vad är då aggressiv kam/höga fjädertryck? Ja en kam med släpor eller glidlyftare är inte aggressiv. Sådana lyftare klarar inte av att följa en "aggressiv" kam och skulle skära av de fjädertryck en aggressiv kam kräver.

Så att en fyrventilstopp (fyra små ventiler kräver mindre lyft än två stora) med överliggande kam (glidlyftare eller släpor) skulle kräva bronsstyrningar är inte så sannolikt. Men det skulle säkert fungera bra.
 
Eller så kör man med brons av något slag så man kan ha betydligt mindre spel mellan ventil och styrning. Bara fördelar. Man behöver inte ha en bigblock med 20mm lyft för att använda brons.

Normalt så funkar ju gjutjärn bra. Det är mer att man tvingas till brons när man klättrat längre upp på litereffekten. Tex vid ventilskaft av rostfritt eller titan, så skär det lätt t.o.m i gjutjärn. Där är brons en bättre lagermetall. Vid aggressiva kamaxlar och höga fjädertryck blir det också vid en viss gräns dags att byta till brons. Det blir höga sidkrafter när ventilskaftet svänger i sidled, samt höga hastigheter på ventilskaftet i styrningen. Detta klarar brons bättre.
Vad är då aggressiv kam/höga fjädertryck? Ja en kam med släpor eller glidlyftare är inte aggressiv. Sådana lyftare klarar inte av att följa en "aggressiv" kam och skulle skära av de fjädertryck en aggressiv kam kräver.

Så att en fyrventilstopp (fyra små ventiler kräver mindre lyft än två stora) med överliggande kam (glidlyftare eller släpor) skulle kräva bronsstyrningar är inte så sannolikt. Men det skulle säkert fungera bra.
 
Jag gör ett litet trådlyft. Ska hjälpa till med att byta ventilstyrning på en Yamaha WR400 och vi ska värma toppen innan vi knackar ut dom gamla styrningarna, tanken är också att kyla styrningarna invändigt med kylspray precis innan dom ska knackas ur. Dock börjar jag bli lite osäker på vilken temperatur vi ska värma toppen, har hört (och läst) olika temperaturer. Allt från 100C till 200C och hur länge den får ligga i den temperaturen. Någon som har praktisk erfarenhet av tid och temperartur och som kan ge tips? Mässingdorn med styrning är tillverkat.
1743400670947.png
1743402584305.png
 
Jag gör ett litet trådlyft. Ska hjälpa till med att byta ventilstyrning på en Yamaha WR400 och vi ska värma toppen innan vi knackar ut dom gamla styrningarna, tanken är också att kyla styrningarna invändigt med kylspray precis innan dom ska knackas ur. Dock börjar jag bli lite osäker på vilken temperatur vi ska värma toppen, har hört (och läst) olika temperaturer. Allt från 100C till 200C och hur länge den får ligga i den temperaturen. Någon som har praktisk erfarenhet av tid och temperartur och som kan ge tips? Mässingdorn med styrning är tillverkat.
View attachment 512530
View attachment 512533
Bästa tips
så finns en del på youtube också, men ingen info om temperaturer
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top