Ventilspel?

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Nu har jag suttit och mätt ventilspelet på min gamla Kawasaki 650 SE -82 och blir inte riktigt klok på hur det ska vara. :confused: :va
Följande mått får jag fram:

UT 0,006 0,00 0,008 0,003

IN 0,00 0,00 0,00 0,002

med 0,00 menar jag att jag inte får in 0,02 som är mitt minsta bladmått.
I boken står det att det ska vara 0,15.

Vad gör jag nu????
:confused: :confused:

Last edited:
Kawasaki/Nils skrev:
2146894 Nu har jag suttit och mätt ventilspelet på min gamla Kawasaki 650 SE -82 och blir inte riktigt klok på hur det ska vara. :confused: :va
Följande mått får jag fram:

UT 0,06 0,00 0,08 0,03

IN 0,00 0,00 0,00 0,02

I boken står det att det ska vara 0,35.

Vad gör jag nu????
:confused: :confused:

Leta rätt på 8st plastpåsar/burkar märk påsarna med cyl 1-4 in eller ut. Samt vad du mätt upp för spel på varje.. stoppa ner chimsen i tilldelad påse.. Sen letar du reda på någon som kan slipa dem åt dig..

SENSEI skrev:
2146907 Leta rätt på 8st plastpåsar/burkar märk påsarna med cyl 1-4 in eller ut. Samt vad du mätt upp för spel på varje.. stoppa ner chimsen i tilldelad påse.. Sen letar du reda på någon som kan slipa dem åt dig..

Slipa ner till vilket mått?

Kawasaki/Nils skrev:
2146913 Slipa ner till vilket mått?

Det brukar stå en formel i din mekbok(om du nu har en sådan) för att få fram den nya shimsstorleken. Kolla där. Sen ka du ju se om du har ngn som passar av dem som du har lösa sas. Mina kostade 93 pix stycket :-( Kanman verkligen slipa ner dem??? Har hört annat.

Kawasaki/Nils skrev:
2146913 Slipa ner till vilket mått?
Slipa ner dem så¨att du får rätt mått enligt spec...
På min är det 0,10-0,20 på in och 0,20-0,30 på ut.

PGH skrev:
2146923 Det brukar stå en formel i din mekbok(om du nu har en sådan) för att få fram den nya shimsstorleken. Kolla där. Sen ka du ju se om du har ngn som passar av dem som du har lösa sas. Mina kostade 93 pix stycket :-( Kanman verkligen slipa ner dem??? Har hört annat.

Inga problem med att slipa ner dem...Varför skulle du inte kunna det???

Ventilspelet ska förmodligen inte vara exakt 0,35 mm, utan det bör finnas ett visst intervall. Oavsett måste du justera samtliga ventiler om dina mätningar stämmer då de alla ligger en bra bit under gränsen.

Jag antar att du har shims som ligger direkt mot kamaxeln och att de är ganska stora (ca 15 mm diameter)? Touringbutiken har ett verktyg för att trycka ner ventilen så du kommer åt med pincett att lyfta ur shimset. Antingen står det ett nummer under den, eller åxå mäter du tjockleken med en mikrometer.

Den nya tjockleken är "befintlig tjocklek" minus "det som krävs för att spelet ska bli rätt".

Exempel:

Spel 0,08
Rätt spel: 0,35
Shimstjocklek: 2,85

Nytt shims: 2,60 (2,58) eftersom 2,85-0,35+0,08=2,58

Är det alltså fel att det inte är något spel på 4 ventiler. Kopparna ligger an kamaxeln och jag kan inte se några som hellst skador. Allt ser blank och fint ut.
Tack för hjälpen förresten..... :) :Bugar

SENSEI skrev:
2146925 Slipa ner dem så¨att du får rätt mått enligt spec...
På min är det 0,10-0,20 på in och 0,20-0,30 på ut.

Inga problem med att slipa ner dem...Varför skulle du inte kunna det???

Nä, hade bara läst det nånstans men hittar inte "källan". Fel av mig, slipa på eller gör det lätt o köp nya :)

Kawasaki/Nils skrev:
2146943 Är det alltså fel att det inte är något spel på 4 ventiler.
Ja, det betyder att de inte stänger riktigt. Innebär bl.a. kompressionsförluster och stor risk för brända ventiler iom att de inte får riktig kylning.

Jåke skrev:
2146934 Ventilspelet ska förmodligen inte vara exakt 0,35 mm, utan det bör finnas ett visst intervall. Oavsett måste du justera samtliga ventiler om dina mätningar stämmer då de alla ligger en bra bit under gränsen.

Jag antar att du har shims som ligger direkt mot kamaxeln och att de är ganska stora (ca 15 mm diameter)? Touringbutiken har ett verktyg för att trycka ner ventilen så du kommer åt med pincett att lyfta ur shimset. Antingen står det ett nummer under den, eller åxå mäter du tjockleken med en mikrometer.

Den nya tjockleken är "befintlig tjocklek" minus "det som krävs för att spelet ska bli rätt".

Exempel:

Spel 0,08
Rätt spel: 0,35
Shimstjocklek: 2,85

Nytt shims: 2,60 (2,58) eftersom 2,85-0,35+0,08=2,58

Shimsen ligger mot vetilstaken i "koppen". Vilket innebär att jag måste ta bort kamaxeln för att se vilken tjocklek som ligger i.
Kan jag ha gjort något fel när jag monterade ihop motorn?

PGH skrev:
2146950 Nä, hade bara läst det nånstans men hittar inte "källan". Fel av mig, slipa på eller gör det lätt o köp nya :)
Slipningen är betydligt billigare..
Känner till snacket om att det inte ska gå att slipa.. Sett någonstans att härdningen skulle bli sabbad.. De som hävdar de borde ta ett microskop och kolla in gitterstrukturer före och efter slipning... Så kanske de förstår bättre...
Men vad vet jag... Jag är bara en dum akademiker...

Och ska du fixa 16 ventiler så blir det iaf mycket billigare :)

Last edited:
Kawasaki/Nils skrev:
2146959 Shimsen ligger mot vetilstaken i "koppen". Vilket innebär att jag måste ta bort kamaxeln för att se vilken tjocklek som ligger i.
Kan jag ha gjort något fel när jag monterade ihop motorn?
Om shimsen ligger uppe på "koppen" direkt mot kammen, går det att plocka ur shimset direkt. Ligger shimset som du säger under "koppen" på ventilskaftet måste kammarna ur.
Du har inte gjort fel, det är två olika konstruktioner och det brukar vara ganska uppenbart hur det ska vara. Shimset har en fördjupning det ligger i oavsett.

Haft både tidig GPz750 och 1100 med de större shimsen som legat ovanpå, ZXR:en hade mindre shims under liksom min nuvarande TRX...

Last edited:
Eftersom du tidigare skrivit att du är nybörjare (fast du verkar ha lärt dig väldigt fort :tummenupp), så vill jag bara komma med en ev. onödig fråga, du har mätt spelet med rätt position på kammarna (nockarnas förhållande till ventilerna)? Tänkte att det är bättre att kolla en gång för mycket än för lite, allt i all välmening!

Vill bara passa på att varna för att där du har 0.00 i spel har du kanske (jag hade iaf ) i verkligheten minusspel (typ -0.10).

Hotcams säljer shimssatser, men såg att de var dyra till din maskin. Här finns en länk. http://www.procycle.us/hotcams/valve_shims.htm

Crossaffären vis Stigs Center (Sportdepån ??) har joframab.se sortiment så de kan ta hem Hotcams produkter till dig. Räkna dollarpriset *10 så får du ett hum om vad det kostar.

//Peter

Kawasaki/Nils skrev:
2146894
I boken står det att det ska vara 0,35.

0,02 !!!!!! .......det kan väl inte vara riktigt?

Ett sådant bladmått måste väl vara tunnt som en kådis!
Om det är riktigt, var hittar man såna?

HansJ skrev:
2147008 Eftersom du tidigare skrivit att du är nybörjare (fast du verkar ha lärt dig väldigt fort :tummenupp), så vill jag bara komma med en ev. onödig fråga, du har mätt spelet med rätt position på kammarna (nockarnas förhållande till ventilerna)? Tänkte att det är bättre att kolla en gång för mycket än för lite, allt i all välmening!

Frågan är helt klart berättigad....
:)
Jag har gjort som det står i boken. Vridit kamaxeln så att nocken är på motsatta sidan koppen.

Retep skrev:
2147034 0,02 !!!!!! .......det kan väl inte vara riktigt?

Ett sådant bladmått måste väl vara tunnt som en kådis!
Om det är riktigt, var hittar man såna?

Jo det är vad som står på bladet. Inköpt på Biltema... eller Mekonomen

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back