Ventilspel ZZR600

BrotherLightnin

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Smålänning i Sthlm
Hoj
ZZR600
Hej gott folk!

Har en vanlig åkomma på min hoj i form av tickande ventiler på en ZZR600 -92.
Nån som vet hur jobbigt det är att fixa själv eller vad det kostar att lämna in?
Vet att det måste shimsas...

Må väl!
 
Kawa verkstan här i Borlänge skulle ha mellan 3-4000 om jag bara körde dit hojen.Jag tog ur motorn själv och skruvade av ventilkåpan och tändkåpan också och lämnade dit en lös motor.Notan gick på 700kr inkl.byte av 3 shims.
 
Nej,men det är betydligt billigare än om verkstan ska skruva isär och ihop hojen.Nu har jag en zzr 600E och den ser väl lite annorlunda ut.Men det är nog betydligt lättare att hålla på med motorn ur även om man gör det själv,tror det är lite bökigt när man ska lyfta ur kammarna och byta shims.Lättare också att få det gjort på verkstan om du kommer med en lös motor.
 
zx skrev:
Kawa verkstan här i Borlänge skulle ha mellan 3-4000 om jag bara körde dit hojen.Jag tog ur motorn själv och skruvade av ventilkåpan och tändkåpan också och lämnade dit en lös motor.Notan gick på 700kr inkl.byte av 3 shims.

Oj, känns som det är mer jobb att plocka ur motorn än att fixa ventilspelet själv med motorn kvar i hojen ju. :)
 
PacMan skrev:
Oj, känns som det är mer jobb att plocka ur motorn än att fixa ventilspelet själv med motorn kvar i hojen ju. :)

Vad jag menar är om man misstänker att man måste byta några shims så är det betydligt lättare att göra det med motorn ur,eller om man vill lämna den till verkstad så är det betydligt billigare och enklare att få det gjort med en lös motor.
 
zx skrev:
Vad jag menar är om man misstänker att man måste byta några shims så är det betydligt lättare att göra det med motorn ur,eller om man vill lämna den till verkstad så är det betydligt billigare och enklare att få det gjort med en lös motor.

OK, ja det är la lite skillnad på våra hojar kanske. På min var det i alla fall inga som helst problem att byta shimsen med motorn kvar i ramen. Det hade i alla fall inte blivit nämnvärt lättare med motorn ur.
 
Nä för fan, ta inte ur motorn!!! Har gjort det för typ 2 månader sedan, på min zzr -90. Är ingen höjdare själv på mekande men det gick som en dans. Inga problem alls. Fick till slut köpa 5 shims(93 :- stycket), 13 spel var utanför gränsen. Flyttade runt som en tok, hade blivit dyrt annars. Mycket av tickandet försvann på min. Inga specverktyg mer än bra bladmått + en micrometer. Håll koll på hur allt satt, märk upp ta foto så att du får det på exakt samma plats när det e dags att sätta ihop. Hade en Clymer mekbok till hands :tummenupp Se så, kom igen, detta fixar du på en eftermiddag.
 
en nybörjarfråga, men vad är dessa shims som alla snackar om :)
Har själv tänkt att ge mig in i denna värld av ventiljustering, men tänkte förbereda mig med så mkt kött på benen som möjligt.
 
Det är små metallbrickor, ca 4-5 mm i diameter, som just reglerar ventilspelet. Här är en bild, dock på ett litet batteri, men det ser nästan exakt likadant ut :-)
 
Tack pgh! :pannkyss
Jag har en Haynes handbok och har jobbat som mek en gång i tiden, så då ska det säkert gå att lösa. Känns bara bra att kolla med nån som har gjort detta innan.
Blev din helt tyst efter justeringen? Min tickar på låga varv när den är kall och på höga när den blir varm, är dock tyst i omvänd ordning...
 
Uppskattningsvis försvann 60-70 procent, hm??, kan man säga så? Jag tycker att tickandet finns kvar på låga varv(dock mindre) hela tiden men har försvúnnit till större del på högre varv.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top