Ventilspel med vipparmar

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Vad är vanligast, att spelet blir mindre eller större när man har vipparmar som ventilstyrning. Hjälpte en kompis justera på hans vtx 1800 och det var 1 som hade för stort spel och dom 5 andra för litet. Och den lät mer efter justering så jag är orolig för att kan ha haft kammen ett halvt varv fel vid kontroll. Det var spel på varje ventil när jag mätte men var den opåverkad av kammen?. Vet att den har decomp på avgaskammen men den såg å hörde jag hur den släppte. Så vad tror ni kan jag stilla min noja eller äre bara göra om å rätt?

Det kan den göra men vanligtvis så brukar det märkas ordentligt då man antigen gått igenom ythärdningen eller att härdningen varit dålig ifrån början ( vilket gissningsvis skulle visat sig tidigare)

Rent generellt så vill jag påstå att sätet är det mjukaste stället dvs det slits ner mest.

Du är bara nojjug, har du vevaxeln felvriden har du inget ventilspel alls iaf avgasventilerna då den är TDC för exhaust stroke. Att det låter mer från ventilerna efter justering är naturligt, du har ju ökat spelet eller hur? Låter det inget alls från ventilerna kan du börja oroa dig....

I övrigt låter en motor, ett luftkylt dito mer än en vattenkyld motor i.o.m att vattenkylningen ljuddämpar.

Funderar om decomp mekanismen på främre cylindern kan vara sliten. Det spelet minskades 0,05 men den klickar betydligt högre än den bakre när man drar runt den för hand. Med lite gas tyckte jag den blev tystare så den kanske är sliten å behöver lite varv för att koppla ur helt.

Det kan den göra men vanligtvis så brukar det märkas ordentligt då man antigen gått igenom ythärdningen eller att härdningen varit dålig ifrån början ( vilket gissningsvis skulle visat sig tidigare)

Rent generellt så vill jag påstå att sätet är det mjukaste stället dvs det slits ner mest.
Eller justerskruvar som äter sig ner i ventilskaftet.Ingen aning om hur det ser ut på VTX1800 däremot.

Det är klart den låter mer om du ökar spelet på 5 ventiler så det behöver inte vara något fel. Om spelet borde bli mindre eller större går inte att svara på utan erfarenhet av den motorn. Shimsade ventilmekanismer brukar spelet minska på men motorer med justerskruv varierar mycket.

Jag hade mätt igen om jag var osäker.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back