Ventilspel hrc kittade 600rr 08. Hjälp!

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
Hej!

Har en liten fråga angående ventilspelet på en 600rr 2008. Hrc kittad med kabelhärva, annars tror jag den är standard.

Kollade ventilerna igår.

Alla ventilerna på insuget är 0.13-0.14mm, Spel enligt hondas servicmanual 0.20 +-0.03.

Alla ventilerna på avgas är 0.18mm, Spel enligt hondas servicmanual 0.28 +-0.03.

Alla ventilerna är fel, dock står alla exakt likadant. Kollade upp kammarna genom artikelnumret jag fick fram på de, standard kammar som sitter i hojen. Vet inte så mycket mer tyvärr.

Min tanke är att någon ställt de såhär med vilje? Har ju hört talas om tävlingsförare som filar på ventilspelet. Inget jag behöver dock för jag är kass :rolleyes:

Hojen skall ha genomgått en service 2012 mig veterligen.
Har ej kört något märkvärt med hojen, dock låter den bra på tomgång.

Min far som hjälpte mig kolla spelet säger att där är spel, och jag kan köra som det är. Sanning?

Våren är här och snart ska det tas licens. Men okunnande sätter käppar i hjulet just nu för att få ihop hojen. PANIK! :yoparty

Tacksam för all hjälp jag kan få! Även extremt tacksam om någon skulle ha en 600rr hrc manual till en 07-08 :lol.

Last edited:
I kittmanualen står där ett snävare spel än original. Går ett 0,15 bladmått in så blir det bra

Man ställer ett snävare spel för att få mera lyft och därigenom mera effekt.
Marginellt men alla små fix ger sitt.

Så det där är helt ok.

I kittmanualen står där ett snävare spel än original. Går ett 0,15 bladmått in så blir det bra

Förmodar att du menar på avgas då? för annars är jag körd på insug :huvet.

Bör man göra kollen med mindre intervaller när spelen är mindre?

Boris du är en klippa här på forumet! :tummenupp

Man ställer ett snävare spel för att få mera lyft och därigenom mera effekt.
Marginellt men alla små fix ger sitt.

Så det där är helt ok.

Ok tack för snabbt och bra svar! Nu känns det helt ok att skruva ihop hojen inför säsongen.
En sak mindre innan säsongen skall igång :banana.

Förmodar att du menar på avgas då? för annars är jag körd på insug :huvet.

Bör man göra kollen med mindre intervaller när spelen är mindre?

Boris du är en klippa här på forumet! :tummenupp

Ja med tightare spel finns där mindre marginal till för litet spel och ventilknas. Moderna japanventiler är dock så bra att när de väl har satt sig första gången brukar de kunna gå långt ändå. Men några 2400mil mellan kontrollerna är det ju inte på en rejshoj.

Ja med tightare spel finns där mindre marginal till för litet spel och ventilknas. Moderna japanventiler är dock så bra att när de väl har satt sig första gången brukar de kunna gå långt ändå. Men några 2400mil mellan kontrollerna är det ju inte på en rejshoj.

Okej, några 2400mil bankörning lär det inte bli. Räcker det att kolla 1gång säsong om man inte upplever problem? Eller räknar man timmar kanske? Ska bara köra lite bandagar och kvällskörningar med hojen.

Tack återigen! :tummenupp

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...