Ventilspel GSXR 750-88

aoscarsson

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
GSX750R
Håller på att serva gamla spisen. men hittar inte nånstans vad ventilspelet ska vara.

Vore tacksam om nån vet vad det ska vara.

//Anders.

aoscarsson skrev:
Håller på att serva gamla spisen. men hittar inte nånstans vad ventilspelet ska vara.

Vore tacksam om nån vet vad det ska vara.

//Anders.

Regner med att ventilspel är "valve clearance", isåfall är det 0,09-0,13 mm på GSX-R750 '85-'88.

Sök här på sporthoj på kombinationen "ventilspel gsxr" och du får fler tips om ventilspel beroende på hur du använder din hoj. Du får även tips om hur du kan föra loggbok och i förtid veta att "nu verkar skiten börja ge sig... dags å renovera".

Jag har Suzuki's origina servicemanual som bara handlar om 88:an och där nämns 0.1-0.2mm spel. Några av dem var uppåt 0.3 på avgasventilerna men jag justerade alla till att jag kunde få en 0.1 mm bladmått att glida med lite lätt motstånd. Jag fick absolut deja vu från en inställning jag gjorde på en Amazon B-18 för ett decennium sedan. :lol Då var jag såpass oförsiktig att jag lyckades dra av en av justerskruvarna och fick uppsöka en ordinarie Volvo-handlare för att köpa nya. På GSX-R är ju allting i miniatyrdimensioner i jämförelse så jag tog det försiktigare nu.
När man drar åt låsmuttern ändras spelet lite, jag strävade att åstadkomma önskat spel med muttern åtdragen, det är en bra övning i att låta saker ta den tid som behövs. Och jag stärkte min övertygelse att mc-mekaniker inte är ett eftersträvansvärt yrke. Det går an att göra på sin egen MC.

Det har nämnts tidigare, men ett tips - gängstigningen på justerskruven är en exakt indikator över hur stort spel du kommer att ha. Skruva åt tills det blir noll spel och backa sen ut så mycket som spelet motsvarar. Dvs, du behöver bara mäta på en enda vippa - resten ger sig själv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT