Ventiljustering?

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600
Ja som rubriken lyder, min fråga är vad händer om man inte utför en ventil justering ??? Bara nyfiken vill veta ni som är kunniga.:brinnerup

Ventilerna får för litet spel och du bränner sönder en massa saker som är betydligt jobbigare att fixa än ventilspelet.

Så klart koster det mycket mer att laga det.

Endera går ventlispelet mot max, då tickar det mer och mer samt att slitaget på ventilmekanismen ökar.

Eller så går spelet mot minimum, isf kommer till slut inte ventilen att stänga helt. Detta gör att hojen blir svårstartad pga av dålig kompression.

Man ska köra bra hårt med en mc för att bränna en ventil med för litet spel, men det är förstås ingen omöjlighet. Dock så förstörs ofta sätets täthet om man kör länge med för litet spel, dvs man måste inte bara ställa ventilespelet korrekt, inte sällan måste man även fräsa ventilsätet för att få det tätt igen.

ser att du har en gsxr... om du inte fixar själv kostar de 1 miljard att få de fixat på en suzuki verkstad.

du kan få förlitet spel och bränna sönder eller ett för stort spel som inte gör något fast den kanske inte går lika bra.

ser att du har en gsxr... om du inte fixar själv kostar de 1 miljard att få de fixat på en suzuki verkstad.

Man kan ju lämna den till den lokala hojfixaren istället för märkesverkstaden. Finns hundratals mekare på detta forum som jag hellre lämnar hojen till än min lokala märkesverkstad.
Fast jag gör det ju själv så inte blir de gladare av det.

Man kan ju lämna den till den lokala hojfixaren istället för märkesverkstaden. Finns hundratals mekare på detta forum som jag hellre lämnar hojen till än min lokala märkesverkstad.
Fast jag gör det ju själv så inte blir de gladare av det.

Ja jag menade inte att jag brukar lämna in.. jag gör allt själv... Fast jag hade en gsxr och de är sjukligt jobbigt att ställa på dom så kollade lite snabbt me suzuki dom skulle ha ca. 6 papp. så de blev själv iaf. men du måste ju ta isär gode jävla mkt. :tummenupp

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan