Ventiljustering R1 -00

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1:a -00
Har tänkt att ge mig på att justera ventilerna på min R1a från 2000. Har sökt runt i trådarna här på sporthoj och hittat ett par länkar till manualer som beskriver hur detta ska utföras, dock har ingen av länkarna fungerat. Är det någon som vet vart jag hittar bra instruktioner till hur jag ska gå till väga? Jag har en rephandbok från Haynes men den är tyvärr inte så detaljerad.

En annan fråga är om jag bör lyfta ur motorn eller inte. verkar som att det går att justera ventilerna utan att hänga ur motorn men jag funderar ändå på att göra det för att byta en del andra grejer och då få upp motorn på en arbetsbänk med lite vänligare arbetshöjd. Är det någon som vet om det är väldigt mycket extraarbete att lyfta ur motorn, gör jag bäst i att låta den sitta där den sitter?

Tack på förhand!

Det går att kontrollera och justera ventilspelet när motorn sitter på plats i hojen. Vad ska du göra för annat arbete hade du tänkt dig?

MVH Phille

Lyft inte ur motorn. Möjligen montera ner kylaren lite för att få bättre plats att mäta på.
Mätningen verkar relativt enkelt att utföra, det är om det behövs justeras som det blir lite krångligare då man måste veta hur kamaxlar och grejor ska tillbaka på plats, man måste helt enkelt veta vad man gör.

Du behöver dock ej lyfta ur motorn alls, det är helt onödigt.

Hade främst tänkt att plocka bort motorn för att för bättre åtkomst när ventilerna skulle justeras men tänkte samtidigt passa på att rengöra motorn ordentligt och inspektera visuellt om någon slang eller packning såg ut att behöva bytas ut. Men av svaren jag fått låter det som att det blir en massa onödigt arbete så jag låter nog motorn sitta kvar.

Ingen som kan tipsa mig om vart jag hittar utförliga instruktioner för ventiljustering?

Kanske var lite otydlig men självklart så tänker jag kolla spelet innan jag eventuellt börjar chimsa.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back