Ventiljustering på VFR 800

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
Första egna tråden...
Håller på att ta körkort och tittar på lite olika hojar. har hittat en bra VFR -98 jag är sugen på. dock har säljaren inget dokumentation på att cykeln genomgått den obligatoriska ventiljusteringen vid 2400 mil. Hojen är importerad från tyskland efter det att det skulle ske. nu har den gått 3600 mil drygt, och den "stora" 3600-milservicen är gjord som den ska. Hur göra? lämna in den för ny justering för säkerhets skull? kan man som lekman avgöra om ventilerna är som de ska, utan att lämna in? hur mycket kostar det, om man nu vill lämna in den till någon som kan? någon som vet?
hoppas det inte finns någon liknande tråd om detta, har sökt men ej funnit något sådant i alla fall.
 
Justering av ventilerna görs väl bara om ventilspelet inte ligger inom toleranserna. Är ventilspelet OK så görs ingen justering.
Är du osäker så fråga en Hondaverkstad om råd. Eventuellt kan du ju lämna in den för en ventilkontroll.
Om motorn låter normalt och går bra så ska det inte vara några större problem. Jag har för mig att dom där ska vara ganska problemfria vad gäller ventilerna.
 
Hej

Använd öronen och lyssna. Ett visst tick ska finnas då vet du att ventilerna inte ligger på. Sen kan du alltid göra ett kompprov på samtliga cylindrar och se om ngn diffar. Om en ventil ligger på (det saknas ventilspel) så kommer den cylindern att ha ett betydligt lägre värde. Om kompprovet är okej och det låter bra så är det nog bara att tuta och köra. Det är stridsvagnsmotorer i de där hojarna och de brukar inte ändra sig nämnvärt i spelet så länge de itne passerat 10000 mil eller att man toppvarvat dom hela tiden.
 
Skulle inte oroa mig.
Den är sannorlikt ok.
Hondorna och VFRen inräknad behöver man sällan justera.

Det som händer om något händer är att ventilen inte stänger om spelet blir för snålt.
Så går den jämt och fint så är allt ok.

Men kollas inte spelet på den senare servicen?
 
Bara sluta bekymra sig o börja köra, när de mätt spelet på vfr:er som gått närmare 20 000 mil så har det knappt varit mätbart. En av de mest driftsäkra, bekymmersfria hojar som någonsin tillverkats. Så kör o njut:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top