Ventiljustering på 929 fireblade

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Nån som har koll på vad det kan kosta med "bara" ventiljustering?

Köpte precis en 929:a som rullat 3000mil, verkar som det är gjort en
service vid 2400mil (kvitto på en sådan var med) men det verkar som att det vart en vanlig oljeservice, inte den stora med ventiljustering m.m.

Undrar därför nu om man kan lämna in bara för ventiljustering och isf vad det kan tänkas kosta?

Nån?

P.S

Är det nåt annat som ska göras vid 2400 förutom oljeservicen och ventiljustering?
 
Last edited:
det är vad jag vet mycket sällan man behöver ljustera ventilerna vid 2400 mil.

Men dom ska kontrolleras,kostanden är väl runt 1500-2500 el så.
 
Dom ska kontrolleras men sällan justeras?

Mc-mecken plockar alltså fram sina bladmåt, kollar o säger... nehepp
inget att göra här inte... o sen skruvar han ihop möget igen?


Ringde idag och fick pris hos en meck jag brukar använda, inte honda verkstad med jäkligt duktig.

5000:- skulle han ha för en 2400mils service. Saftigt eller?

Nu verkar min hoj "bara" fåt sig en vanlig oljeservidce vid 2400mil och har nu rullat 3000, med ett olje och filterbyte samt nytt drivpaket och däck precis före säsong i år.

Vad säger ni ? skulle ni lagt ut 5lök på en 2400mils service nu?
 
Nej, men det kostar en del.
Anledningen till att det är dyrt beror på att det tar tid. Massa grejer ska plockas av och sen plockas på igen. Själva ingreppet med att justera ventilerna eller kontrollera dom tar inte lång tid elle rär särskilt komplicerat.

En polare till mig gjorde på sin Fireblade för några år sen. Tror han betalade 2500 ungefär så det kan löna sig att ringa runt.
Själv tänkte jag göra det själv i vinter. Det är inte så svårt.
 
Ok,

Är det nån som vet om det är några andra stora ingrepp som ska göras vid 2400 mil förutom ventiljusteringen?
 
2400milaservice är inspektera allt och byte olja+filter och tändstift!
Kolla även att luftfiltret byttes vid 1800 servicen.

Inte alltid man behöver ställa ventilerna men jag fick på min 929a:rolleyes:

Honda har rekomenderade service tider på alla servicar sedan är det upp till varje verkstad. Om man behöver byta schims ökar tiden eftersom man måste lyfta kammarna!

Tänk också på att billigt inte alltid är bäst.....
Pay peanuts get monkeys!
 
2400milaservice är inspektera allt och byte olja+filter och tändstift!
Kolla även att luftfiltret byttes vid 1800 servicen.

Inte alltid man behöver ställa ventilerna men jag fick på min 929a:rolleyes:

Honda har rekomenderade service tider på alla servicar sedan är det upp till varje verkstad. Om man behöver byta schims ökar tiden eftersom man måste lyfta kammarna!

Tänk också på att billigt inte alltid är bäst.....
Pay peanuts get monkeys!

Nej dyrt är heller inte alltid bäst...

Det är ju det som är så surt... storservice kostar ju fan knark!!

Sen står där kanske bara nån mupp o bockar av alla punkter på "kolla" listan utan att kolla ett skit, surfar porr resten av dan och tar betalt 6lök av mig sen när jag kommer o hämtar den.

Paranoid?

Får börja lära mig att mecka själv antar jag...
 
Har för mig att det ska ligga serviceschema för dom flesta hojar nånstans i forumet?

Kan någon peka mig på rätt håll för serviceschema på 929:a 01:a?
 
Ligger ni alla o sover eller?

Lilleman var uppe o hoppa halvsju imorse, vi har redan hunnit äta gröt, tralla lite visor, bytat bajjblöja och skrivit 3-4 inlägg.


Hallå?
 
ja, jag tror att spjällhusen ska synkas.

får nog bita i det sura och lämna in den på storservice ändå.
 
På min 929:a var 2 ventiler för tajta och behövde justeras vid 2200mil. Så jag tycker inte att man ska strunta i ventilkoll vid 2400mil. Hade jag kört ett tag till så hade jag kanske bränt ventilerna med renovering av topp som följd DYRT.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top