Ska ge mig på en ventiljustering snart på ZX7R:en efter besiktningen. Läser lite i i service manualen.
Insugspelet på cylinder nummer 2 och 4 mäts när kolv 4 är i övre dödläget.
Avgasspelet på cylinder nummer 3 och 4 mäts när kolv 4 är i övre dödläget.
Insugspelet på cylinder nummer 1 och 3 mäts när kolv 1 är i övre dödläget.
Avgasspelet på cylinder nummer 1 och 2 mäts när kolv 1 är i övre dödläget.
Jag behöver alltså hitta övre dödläget på kolv 1 och 4. Hur gör jag detta? Finns det markeringar någonstans? Jag vet vad övre dödläget innebär, det är precis när bensin/luft blandningen är komprimerad som mest och både avgas och insugsventilen är stängda, och tändstiftet ska precis tända till... och kolven högst upp i det här läget.
Men hur hittar man övre dödläget? Verkar annars vara väldigt enkelt att göra ventiljustering, har en fin liten tabell på vilka shims som behövs vid olika spel osv.
Insugspelet på cylinder nummer 2 och 4 mäts när kolv 4 är i övre dödläget.
Avgasspelet på cylinder nummer 3 och 4 mäts när kolv 4 är i övre dödläget.
Insugspelet på cylinder nummer 1 och 3 mäts när kolv 1 är i övre dödläget.
Avgasspelet på cylinder nummer 1 och 2 mäts när kolv 1 är i övre dödläget.
Jag behöver alltså hitta övre dödläget på kolv 1 och 4. Hur gör jag detta? Finns det markeringar någonstans? Jag vet vad övre dödläget innebär, det är precis när bensin/luft blandningen är komprimerad som mest och både avgas och insugsventilen är stängda, och tändstiftet ska precis tända till... och kolven högst upp i det här läget.
Men hur hittar man övre dödläget? Verkar annars vara väldigt enkelt att göra ventiljustering, har en fin liten tabell på vilka shims som behövs vid olika spel osv.