Ventiljustering, hjälp... hur hittar jag övre dödläget?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Ska ge mig på en ventiljustering snart på ZX7R:en efter besiktningen. Läser lite i i service manualen.

Insugspelet på cylinder nummer 2 och 4 mäts när kolv 4 är i övre dödläget.
Avgasspelet på cylinder nummer 3 och 4 mäts när kolv 4 är i övre dödläget.

Insugspelet på cylinder nummer 1 och 3 mäts när kolv 1 är i övre dödläget.
Avgasspelet på cylinder nummer 1 och 2 mäts när kolv 1 är i övre dödläget.

Jag behöver alltså hitta övre dödläget på kolv 1 och 4. Hur gör jag detta? Finns det markeringar någonstans? Jag vet vad övre dödläget innebär, det är precis när bensin/luft blandningen är komprimerad som mest och både avgas och insugsventilen är stängda, och tändstiftet ska precis tända till... och kolven högst upp i det här läget.

Men hur hittar man övre dödläget? Verkar annars vara väldigt enkelt att göra ventiljustering, har en fin liten tabell på vilka shims som behövs vid olika spel osv.

Om du har en servicemanual som du skriver står det ju även hur kammarna ska stå, vad var det du undrade? Avgaskammen med markeringen/urtaget framåt och insugskammen med dito bakåt samtidigt som du har "T" eller markeringen närmast det vid markeringen i blocket...

Det är troligen utgångsläget, sen vrider du ett varv på veven och mäter nästa steg...? Ber om ursäkt om jag förutsätter en del kunskap, men på min sida groggen är det rätt sent och du har funnits här nåra år...

Last edited:
Så här står det i manualen (fattar inte vad de menar):

Position the crankshaft at #1.4 piston TDC and then turn it 360°.

Har du inte en verkstadshandbok så bör du inte ge dig på en ventiljustering på egen hand.

Jag försökte göra det själv på min FZ750 när jag var straxt över 20 bast. Motorn blev ståendes isärskruvad i garaget i 3 veckor innan jag fick hem en verkstadshandbok som förklarade för mig hur i h-vete jag skulle få ihop alla delar igen.

Eller så skiter du i det där och mäter varje ventil när du ser att kamnocken pekar uppåt från ventilen just där!
Mycket enkelt och funktionellt!

Så här står det i manualen (fattar inte vad de menar):

Position the crankshaft at #1.4 piston TDC and then turn it 360°.
Se mitt svar... 1 och 4 vid TDC är avgaskammen med "E" mot ventilen (90 grader höger) och insugskammen "I" mot ventilen (90 grader vänster) vilket borde vara illustrerat eller beskrivet i din bok.

Har jag för mig, men det var ett halvår sedan jag justerade ventiler sist och då vara alla avgas åt h-vete ;)

Har du inte en verkstadshandbok så bör du inte ge dig på en ventiljustering på egen hand.

Jag försökte göra det själv på min FZ750 när jag var straxt över 20 bast. Motorn blev ståendes isärskruvad i garaget i 3 veckor innan jag fick hem en verkstadshandbok som förklarade för mig hur i h-vete jag skulle få ihop alla delar igen.

Lugnt för mig, kan stå ett tag. ZX7R:en är ju delvis till för att lära sig skruva :)

Eller så skiter du i det där och mäter varje ventil när du ser att kamnocken pekar uppåt från ventilen just där!
Mycket enkelt och funktionellt!

Det funkar ju också, dock undrar jag hur svårt är det att se att kamnocken pekar exakt uppåt från ventilen? Om den ligger lite annorlunda, osv? Kan ställa till med mätningen annars.

Det funkar ju också, dock undrar jag hur svårt är det att se att kamnocken pekar exakt uppåt från ventilen? Om den ligger lite annorlunda, osv? Kan ställa till med mätningen annars.
Om du är 10 eller 20 grader fel spelar mindre roll.

Glöm inte bort att kolla änden på veven åxå, den visar när du ligger exakt ifall känner dig osäker eftersom märkena på veven och blocket kommer att linjera när vissa nockar pekar rakt upp. Och ett varv senare när andra gör det...

Nu är det ju inte så att den måste stå 100% rakt upp.
Ställer du efter verkstadshandboken så är det ju flera samtidigt och dom pekar lite hit å dit.
Men du får kolla när du vrider så ser du när det pekar uppåt.
Alltså som när ett ägg står i en äggkopp med den spetsigare sida upp.
(Ursäkta liknelsen men vill bara vara tydlig så du förstår) :tungan:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...