Ventilera slutet batteri?

VFRRR

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2004
Hoj
VFR
Jag har köpt ett QMP batteri och i instruktionerna står det att man ska öppna batteriets ventilaton innan man fyller på syran och laddar.
Batteriet är ju ett slutet batteri så ska man pilla bort den lilla plast skivan uppepå eller vad menar dom?

UrbanTiger skrev:
Har inte den som sålde batteriet till dig preppat det med syra då ?
När jag köpte mitt nya batteri så knalla jag in på firman på lunchen och ville köpa batteri. Det fick jag inte fast han hade hemma. Skulle komma tillbaka vid 5-tiden. Då hade han fyllt syra och gjort första laddningen enligt konstens regler. Kan tillägga att det inte var en MC-firma utan fordonselservice.

Jag fick det i kartong och det skulle bara var att hälla i den bifogade syran och sen ladda. På kartongen stod de varning om att man måste öppna batteriets ventilering (exhaust). innan man fyllde på, detta stod även på instruktionen att man skulle göra innan man laddade det. Är det min engelska som är helt utflippad eller vad ska man göra?

Försiktigt..

VFRRR skrev:
Jag har köpt ett QMP batteri och i instruktionerna står det att man ska öppna batteriets ventilaton innan man fyller på syran och laddar.
Batteriet är ju ett slutet batteri så ska man pilla bort den lilla plast skivan uppepå eller vad menar dom?

Du har tydligen köpt ett sk underhållsfritt batteri med tillgång till elektrolyten, eller hur? Bara skruva loss och fyll på till rätt nivå, ladda sedan lite.
Fylla syra är inget ofarligt jobb, särskilt med MC-ackars små hål.
Köpa en torrladdad (ofylld) ack bör man göra i vetskap om det.
Jag tycker att det borde firman du köpte det av gjort innan försäljningen.
(men, kanske köpt via postorder?? om så take care!)

Kahobe skrev:
Du har tydligen köpt ett sk underhållsfritt batteri med tillgång till elektrolyten, eller hur? Bara skruva loss och fyll på till rätt nivå, ladda sedan lite.
Fylla syra är inget ofarligt jobb, särskilt med MC-ackars små hål.
Köpa en torrladdad (ofylld) ack bör man göra i vetskap om det.
Jag tycker att det borde firman du köpte det av gjort innan försäljningen.
(men, kanske köpt via postorder?? om så take care!)
Det är ganska lätt att fylla på syra. det är ett färdigt magasin med ampuller som man bara punktererar mot påfyllningstappar i batteriet men hur gör jag med ventilationen? Det står ju att man ska öppna den men jag hittar ingen förutom en lång limmad plast skiva uppepå. Ska man verligen bända loss den?

VFRRR skrev:
Det är ganska lätt att fylla på syra. det är ett färdigt magasin med ampuller som man bara punktererar mot påfyllningstappar i batteriet men hur gör jag med ventilationen? Det står ju att man ska öppna den men jag hittar ingen förutom en lång limmad plast skiva uppepå. Ska man verligen bända loss den?

Så svårt kan det väl inte vara :va
Hur skall du få in syran i batteriet om du inte öppnar upp någonstans?
Kommer vätskan in så borde eventuella gaser inte ha några problem att hitta ut, eller :confused:

Jag hade såna här batterier i somras när jag skruvade ihop en massa tjing-tjong-eu-mopeder på jobbet...

Färdiga ampuller med syra man trycker ner i hålen i batteriet.
Fylls på av sej självt, sen sätter man dit locket och laddar det.
Ingen särskilt ventilation så vitt jag vet?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman