ventil tick!!

kenniestarfight

Lite bättre
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
r6
Tänkte höra mig lite för, tycker mig höra ett tickande från motorn som låter som "ventil tick" Någon som vet va som kan va fel? Hojjen e en R6-oo, servad för 600 mil sen, olje nivån e bra. Tycker oxå att lådan klonkar ibland när jag växlar.

Tacksam för lite tips

Ventiler skall ticka lite(inom rimliga gränser)

Tickar det inte är risken stor att spelet är för litet och då blir det dyrt,eller sätena har gått ner sig.

Klonkande lådor är väl inget ovanligt,så länge växlarna inte hoppar ur eller bråkar.

Alla hojar jag kört har klonkat lite mellan 1-2 så är det bara.

Tackar för hjälpen, de e precis som du säger, mellen attan o tvåan. men just tickandet tycker jag kommer o går lite, ibland mer o ibland mindre.

ska serva den om två veckor o se om de gör nån skillnad..

kenniestarfight skrev:
Tackar för hjälpen, de e precis som du säger, mellen attan o tvåan. men just tickandet tycker jag kommer o går lite, ibland mer o ibland mindre.

ska serva den om två veckor o se om de gör nån skillnad..

Skulle gissa på att den låter mer när den är kall,då är spelet lite större mellan vippa och ventil,sen expanderar metallen lite när den blir varm och då tystnar det lite.

tyvärr e de inte så, ticket kommer både när den e kall eller varm men inte regelbundet, tycker de tickar mer imellan åt. du vet inte om de kan vara nåt annat fel? Den går precis som den ska.., förutom ljudet då...

kenniestarfight skrev:
tyvärr e de inte så, ticket kommer både när den e kall eller varm men inte regelbundet, tycker de tickar mer imellan åt. du vet inte om de kan vara nåt annat fel? Den går precis som den ska.., förutom ljudet då...

Så länge det inte är konstant och följer varvtalet så skulle jag vänta tills det var dax för service på den och be att dom lyssnar på den på verkstaden.

Citat: "Om det bara låter illa är det ingen fara. Om det bara vibrerar lite ovant är det heller inga problem. Om vibrationerna sammanfaller med ljudet bör du se över grejorna"

En knappt 5 år gammal R6 som nyligen varit in på service har knappast något fel på ventilerna som är av allvarlig art. Måndagsexemplar och övervarvade racehojar finns naturligtvis, men lite "tickande" får man alltid räkna med från en sporthoj. Man sitter väldigt nära toppen och det finns inget emellan som dämpar ljudet...

Om du blir bättre till mods ska du lämna in den på service, annars tycker jag du väntar till nästa intervall enligt boken. Troligen efter 1200 mil eller rent av 2400.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT