ventil spel

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Hej alla

jag har ställt in ventilspelet för första gången nånsin på min gsxr 600 från 92(vattenkyld). På utblås ventilerna så skulle ventilspelet va mellan 0,20-0,30 mm. Vad händer om ja skulel ligga mellan 0,17-0,20? Jag är lite osäker tyckte att de va ganska svårt att mäta. Fick ju in 0,20 bladmåttet men de va lite trögt typ, men 0,15 gick in jätte lätt hur som helst. Är det farligt o köra med ynka för litet ventilspel?

Mvh. Hannes

Har man för litet ventilspel fins det risk för att man bränner ventilen..ju mindre spel = högre risk ..

Har man för stort spel får man först och främst ventil slammer (oljud)+ att motorn går sämre pga att öpnings tiden blir inte lika lång som om dom varit perfekt justerade + att slitaget blir nog större ju större spel du har..

ahh ok, men asså det är ytte pytte som jag ligger under gränsen, borde dom inte ha lite marginal på gränserna? det är väl typ standard att man har de?

jag hadde nog ställt det på 0.20 - 0.25 = 0.30 ska inte gå igenom...när man sen känner med 0.20 ska det gå lite trögt igenom...om man bara får igenom 0.20 e det lungt då bränner man iallafal inte någon ventil...:)

Jag tror nog att du har fått till det bra !!

ahh låter bra, de som sagt inte så lätt o få in bladmåttet helt rakt för det e ganska trångt. Tack för era svar!

/ Hannes

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...