Vems är felet?

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Hej alla!
En Eu moppe och en bil krockar på en gata i ett villa kvarter. Båda skyller på min kompis bil som "stod idiotiskt parkerad" och skymde sikten. Parkeringen är fångad på foto.
Bilen stod närmare en korsning än 10 meter men kan detta göra min gode vän till en "brottsling"?
Kan han anses vållande?
Kan han få parkeringsböter?
Är det sannolikt att han får andra böter?
:4skrika
Jag vet faen inte. Någon som har en aning? Exempel? Tacksam för ALLA synpunkter!

hassethehen skrev:
Hej alla!
En Eu moppe och en bil krockar på en gata i ett villa kvarter. Båda skyller på min kompis bil som "stod idiotiskt parkerad" och skymde sikten. Parkeringen är fångad på foto.
Bilen stod närmare en korsning än 10 meter men kan detta göra min gode vän till en "brottsling"?
Kan han anses vållande?
Kan han få parkeringsböter?
Är det sannolikt att han får andra böter?
:4skrika
Jag vet faen inte. Någon som har en aning? Exempel? Tacksam för ALLA synpunkter!

pakeringsböter kan han väl få men om han kan anses som vållande till olyckan vet jag inte.

"man ska hålla en sådan fart att man kan stanna för vilket möjligt tänkbart hinder som helst" eller vad det står i traffiklagen.

eftersom både bilen och eu-moppen uppenbarligen såg din kompis bil, så borde dom båda två ha anpassat farten till detta hinder. jag anser inte att din vän gjort fel på det sättet, men vad polisen tycker har jag ingen aning om.

det är i alla fall på varje individs ansvar att anpassa sig efter rådande förhållanden.

... man ska anpassa sig efter förhållandet; Om det hade varit vinter och det hade varit en stor fet snöhög där din kompis bil stod parkerad. Är det snöhögens fel då? :rolleyes:

Last edited:
Polaren var med om en liknande situation men då var det två bilar som krockade. Saken är den att om nåt skymmer sikten måste man ta hänsyn till det när man kör och anpassa farten efter det.
Killen som parkerade bilen kan på sin höjd få en parkeringsbot, det är de som kör som ska vara aktsamma.

Tackar för dessa synpunkter! :Bugar
Så, Figge, läser du detta, sitt i båten. Du verkar klara dig från att bli indragen i denna härva... :tummenupp :D
/H

Märkligt det där att så fort någon råkar ut för någonting är det alltid någon annans fel :va

Harrysson skrev:
Märkligt det där att så fort någon råkar ut för någonting är det alltid någon annans fel :va

"Jag såg inte motorcykeln för han hade inte lyset på"

En modern klassiker! :rofl

Sen kan man inte få p-bot retroaktivt, eller radioaktivt som han fotbollstränaren skulle ha uttryck det hela :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT