Vem renoverar KTM-motorer snabbt i Östergötland?

Vargen

#48 Kungaklassen
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
KTM 450 SMR -06, KTM 525 EXC/SM -03
Har nog ett ramlagerhaveri på min 525 -03 och vill ha ordning på den snabbt som bara den. Har semester och vill köra varje dag.
Det låter lite diesel om motorn och flera har sagt att det troligen är ett ramlager som har gått.
Kan säkert fixa det själv med det tar ju sån tid och så är det alltid nåt specialverktyg som behövs.
Alla stora firmor har ju fullt upp och är svindyra.
Vill helst ha tag på nån klurgubbe som bara sitter i skogen och väntar på att få kasta sig över min motor.
Gärna tips på namn och telnr till någon som är duktig på att meka.

Kolla med Beviks i Linköping, dom säljer ju KTM i alla fall.

enhjuling skrev:
2294459 Klurgubbe i skogen.....

Haha ja med det menade jag bara att personen i fråga i måste ha största verkstaden eller fetaste hemsidan.
Det finns många som är jätteduktiga ändå och det är nån sån som jag saknar ett nummer till. Dom stora är det ju bara att kolla i telefonkatalogen men dom är ju dyra plus att dom är fullbokade såhär års.

Last edited:
Vargen skrev:
2294556 Haha ja med det menade jag bara att personen i fråga i måste ha största verkstaden eller fetaste hemsidan.
Det finns många som är jätteduktiga ändå och det är nån sån som jag saknar ett nummer till. Dom stora är det ju bara att kolla i telefonkatalogen men dom är ju dyra plus att dom är fullbokade såhär års.

Jag förstod precis vad du sökte, Beviks kände du redan till antar jag.
Lycka till.

enhjuling skrev:
2294459 Klurgubbe i skogen.....

Ah, läser dåligt.
Jag känner en klurgubbe i Norrköping men där sker allt i samma fart som The Hoff springer på stranden i Baywatch (slooooow motion)

Lycka till

Vargen skrev:
2294283 Har nog ett ramlagerhaveri på min 525 -03 och vill ha ordning på den snabbt som bara den. Har semester och vill köra varje dag.
Det låter lite diesel om motorn och flera har sagt att det troligen är ett ramlager som har gått.
Kan säkert fixa det själv med det tar ju sån tid och så är det alltid nåt specialverktyg som behövs.
Alla stora firmor har ju fullt upp och är svindyra.
Vill helst ha tag på nån klurgubbe som bara sitter i skogen och väntar på att få kasta sig över min motor.
Gärna tips på namn och telnr till någon som är duktig på att meka.

Det du behöver i specialverktyg är in så många..

* svänghjulsavdragare
* avdragare med 2 armar (finns på biltema)
* avdragare för att dra ut kullagren till balansaxeln (enklast att lämna in)
* Momentnyckel

Det finns även en rep.bok till 525 på nätet.. Engine_Repair_250_525.pdf heter den, men hittar inte den nu..
Jag har den i min burk men den ligger på 26mb, så jag vet ej vart man kan lägga upp den..

/R

Ronta skrev:
2295374 Det du behöver i specialverktyg är in så många..

* svänghjulsavdragare
* avdragare med 2 armar (finns på biltema)
* avdragare för att dra ut kullagren till balansaxeln (enklast att lämna in)
* Momentnyckel

Det finns även en rep.bok till 525 på nätet.. Engine_Repair_250_525.pdf heter den, men hittar inte den nu..
Jag har den i min burk men den ligger på 26mb, så jag vet ej vart man kan lägga upp den..

/R

Hm har ju alla dom här grejerna utom avdragare för kullagren.
Har redan varit på motorn lite grann förut och den är ju grymt lättmekad.
Den där repboken låter väldigt väldigt intresant...

Vargen skrev:
2295578 Hm har ju alla dom här grejerna utom avdragare för kullagren.
Har redan varit på motorn lite grann förut och den är ju grymt lättmekad.
Den där repboken låter väldigt väldigt intresant...

ska leta lite till och se om jag hittar sidan som den låg på..

/R

Bara en liten fråga angående ramlager. Hur märker man att dessa behöver bytas om man bortser från diverse konstiga ljud?

Loy skrev:
2296246 Bara en liten fråga angående ramlager. Hur märker man att dessa behöver bytas om man bortser från diverse konstiga ljud?
När dom ser ut som på min avatar är det dags att byta.Man märker det även på att motorn blir stum.

Busaberg skrev:
2296291 När dom ser ut som på min avatar är det dags att byta.Man märker det även på att motorn blir stum.

skulle du kunna utveckla svaret lite :rolleyes: vad menar du med att motorn blir stum... allmänt slöare o går tyngre ? eller är jag ute och cyklar.

kieL skrev:
2296452 skulle du kunna utveckla svaret lite :rolleyes: vad menar du med att motorn blir stum... allmänt slöare o går tyngre ? eller är jag ute och cyklar.

En del Husa och Ktm hade för lite spel i vevaxeln för nått år sen och kärvade/skar helt enkelt ihop när motorn gick ned på tomgång, tror Busaberg menar det iaf.
Annars märks det väl oftast på att motorn låter ofräsch helt enkelt, slammrar eller tjuter.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!