vem kan svetsa ny ram

braxter

stekare
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
no one
måste komma i kontakt med svetskunnig person, jag funderar/ska bygga in en rotax 700 kubiks 2takt puffra i en ram, då behöver jag ha ett chassi som behöver svetsas till(egen nykonstruktion), sving och gaffel broms, hjul m.m. har jag från en r1.

tacksam för hjälp

braxter

braxter skrev:
måste komma i kontakt med svetskunnig person, jag funderar/ska bygga in en rotax 700 kubiks 2takt puffra i en ram, då behöver jag ha ett chassi som behöver svetsas till(egen nykonstruktion), sving och gaffel broms, hjul m.m. har jag från en r1.
Låter som ett coolt projekt, släng upp lite bilder här när du har börjat bygga. :tummenupp
Ska du försöka regga den för gatbruk?

braxter skrev:

tacksam för hjälp

braxter

Du är min nya idol! vi vill se bilder, eller iaf bilder på ritning :banana

Hur skall du lösa växellådan? berätta mer!

triple skrev:
Du är min nya idol! vi vill se bilder, eller iaf bilder på ritning :banana

Hur skall du lösa växellådan? berätta mer!

Det där är en tanke som har grott i mig länge (att stoppa andra motorer i MC-ramar), medans det alltid har stupad på växellådan.

HD, Triumph, Norton, BSA och andra stenålders konstruktioner har ju ofta separat låda, medans det är svårt att hitta någonting annat som har det.

Finns det någon motor där det är relativt lätt att fräsa bort vevhuset, så att man kan få en hysat modern lös låda? (sexväxlad med bra stegning)

Isåfall skulle man ju kunna utgå från en motor som har skurit, och medest yxa eller andra lämpliga alu-bearbetningsverktyg skaffa sig en bra början.

Drev (eller belthjul) och sånt för primärdrivning lär man ju få snida till själv.

Byggs där inte en hel del växelådor för dragracingbruk iof kanske inte direkt 6växlade

Specialbygger man ändå ett chassie kan man väl bygga en låda med eget hus och inre delar från vilken modern sporthojslåda som hellst.

Jag kan rekommendera Peter Lindqvist på Morani Teknik. Han byggde min ram till turboducatin efter mina idéer, fackverksram i krom-moly rör, vikt drygt 8kg. Den var inte gratis, men bra grejor är ju sällan det...

Anders J

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck