Vem kan fixa en bensintank?

KimenH

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2008
Ort
Höllviken
Hoj
Can-Am RenegadeX 800cc Rotax twin. BMWR1100GS -94
Hej, Jag är inte specielt aktiv här men hoppas jag kan få hjälp endå.
Köpte en BMW1100r Gs förra året för att ha som pendlarhoj. Två veckor efter att jag köpt den så skadade jag högerhanden och gick i gipps i nästan tre månader. Även om sesongen var slut så lovade en Ducati kompis att vi skulle ta en sista höst sväng. Och så gorde vi, men jag ville tanka innan. Hojen har alltid gott bra innan men efter den tankningen så är 1100 som en moppe. Tog av tanken och konstaterade att all färg invändigt låg i stora flagor. Skopade ur dem och blåste med tryckluft för att få ut så mycket som möjligt. Kontaktade macken, "Mack i Höllviken" Men nej de har inte haft besvär. Bytte Bränslefilter och stälde in förgasare. Gick något bättre efter detta men går inte som den skall.
Efter 3000rpm så pludrar det bara.

Var kan man få en tank renoverad? En ny går på 35 lök olackerad utan pump/filter/Ledningar.

För att göra mig klar: Vem kan göra en bensintank helren invändigt och lacka den invändigt och om möjligt spara den ganska nylackerade utsidan?
 
Last edited:
lackad insida ??
brukar väl vara behandlad med något kanske, men lackat ??

jag hade nog slängt i lite singel eller nåt annat lämpligt ihop med lite bensin och skramlat runt en stund, i att par vändor. för att få loss allt som inte sitter fast.

köpt på mig ett par filter och hållit koll på dessa under säsongen.
 
Helt riktigt tanken är inte lackad invändigt. Blästra insidan, så gått det går. Det finns fin bläster. Jag tror inte tanken är behandlad öht taget invändigt.
 
lackad insida ??
brukar väl vara behandlad med något kanske, men lackat ??

jag hade nog slängt i lite singel eller nåt annat lämpligt ihop med lite bensin och skramlat runt en stund, i att par vändor. för att få loss allt som inte sitter fast.

köpt på mig ett par filter och hållit koll på dessa under säsongen.
Hojen är import från Tyskland och tanken ser helt ny ut så den är troligtvis krockskadad. När man tar loss bränslepump; mm "allt sitter ihopa som en bil" Givare , pump & filter så flöt stora färgflagor runt. 5gånger 5 cm jag blåste bort då mycket jag kunde och bytte filtret,
En BMW mec stälde sen synken och sa att nu funkar den. I stället för att pluddra vid 3000 rpm så gick den fint till ca 5000 rpm. Men strax efter så går den skit efter 3000 rpm igen.

Jag är inne på att byta filtret igen +pumpen men vill att tanken skall vara helt ren, och det klarar jag inte själv utan att kapa den med en vinkelslip. Det måste finnas ett bättre sätt.

Undrar hur många som får problem när 95 oktan försvinner?
 
Vilken färg har du på hojen?? Finns gott om dom på ebay..
Kolla bara snabbt men ska tydligen vara samma grejer 1994-1999.
http://cgi.ebay.co.uk/BMW-R1100GS-FUEL-PETROL-TANK-R-1100-GS-1100GS-97-/280658507753?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item41588cf7e9

http://cgi.ebay.de/Guter-gebrauchter-Tank-Benzintank-BMW-R850-1100-1150-GS-/270731979847?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3f08e22c47

Tog bara 2 exempel, men att dömma efter andra länken så verkar det som om dom har någon form av lack eller rostskydd sprutat på insidan av tanken. Lite skumt, har jag aldrig sett innan...:va
 
95 oktan kommer inte att försvinna inom det närmsta, den så kallade E10 som skulle ersätta 95 till sommaren har dom lagt på hyllan pg av att för många utav dagens bilar inte klarar av den
 
95 oktan kommer inte att försvinna inom det närmsta, den så kallade E10 som skulle ersätta 95 till sommaren har dom lagt på hyllan pg av att för många utav dagens bilar inte klarar av den

Var har du läst detta??
 
Last edited:
Det var inte här jag läste det från början, men vad jag hittade på en snabb sökning (med andra ord så pallar jag inte gräva fram original texten jag läste)

http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-e10bensinen-drojer-30431

Det roliga är att Finnarna total bojkottar E10 så där byter mackarna ut E10 till 98 i stället

Jag ska efter påsk ta av tanken och prova hälla i ett kg sand och skaka loss. Funkar ? Alternativ?

Ny Pump och filter. Om det inte hjälper så blir det en ny tank på E-bay. Röd

Efter detta så kommer jag aldrig att tanka på Q8 igen och för säkerhets skull kommer det alltid bli 98 oktan, men de kan nog fucka upp det med?
 
Jag ska efter påsk ta av tanken och prova hälla i ett kg sand och skaka loss. Funkar ? Alternativ?

Ny Pump och filter. Om det inte hjälper så blir det en ny tank på E-bay. Röd

Efter detta så kommer jag aldrig att tanka på Q8 igen och för säkerhets skull kommer det alltid bli 98 oktan, men de kan nog fucka upp det med?


hade nog hellre kört på lite finare singel typ, sand sätter nog sig i alla skrymslen å käkar soppapump & filter till frukost resten av sommaren. :D

en nävre M6 muttrar fungerar nog lika bra med :tummenupp
 
Är benägen att hålla med P-son

Sand i tanken är nog ingen hitt, kör med grövre grejer i stället
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top