Vem i Sverige kan det här med omfodring av cylinder?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har precis beställt 790 cc big bore kit till min hoj (Suzuki DR-derivat), dvs "herrejösses-borr" som Boris JR hade uttryckt det.

Kitet kommer från ProCycle på andra sidan Atlanten och levereras som ett löst stålfoder, kolv etc, och det monteras i originalcylinder som alltså borras ur för att ge plats för det nya fodret. Inget man (eller iaf inte jag) gör hemma på köksbänken, så jag behöver veta vem som gör den här typen av jobb här hemma. Helst i Skåne. Helst i Malmö/Lund-trakten.

EBOS kan säkert men jag hade nog skickat till http://www.stigsmotormekaniska.se/ fick ett gott intryck av dem när jag ringde om mina planer på herrejösses stålfoder.:D

Man ar-borrar väl upp cyllen, det kan vilken mekanisk verkstad som helst göra.

...Men efter som Stig verkar ha koll på grejerna så gör det hos honom.

Då kan jag åka upp och prova den så allt står rätt till också :näsblod

Last edited:
EBOS kan säkert men jag hade nog skickat till http://www.stigsmotormekaniska.se/ fick ett gott intryck av dem när jag ringde om mina planer på herrejösses stålfoder.:D

Axvall är ju rätt mycket längre bort än Lundavägen, förstås. Varför inte EBOS? Ju mindre man behöver skicka saker kors och tvärs, desto bättre tycker jag.

-edit- Läste nu denna tråd om EBOS. Fattar.

Ett lokalt alternativ är ju http://www.topplocksverkstan.se/ som ligger mitt i den trevliga S-kurvan i värpinge.

Jo, Erland är bra! Visste dock inte att han fixade omfodring också? Men, kollar med honom.

Last edited:
Då hinner du ju före mig :gråta

(Sorry, OT)

Se det som att jag är försökskanin. Egentligen helt efterblivet att blåsa typ 9000 (790+stage 2 kam) på så gammalt mög som en DR (eller ja, kXf650 som motorn kommer från i mitt fall). Kommer ändå inte få mer effekt än vad man får ut från en standard KTM 690, och förmodligen inte ens så mycket.

Man ar-borrar väl upp cyllen, det kan vilken mekanisk verkstad som helst göra.

...Men efter som Stig verkar ha koll på grejerna så gör det hos honom.

Då kan jag åka upp och prova den så allt står rätt till också :näsblod

Mja, lämnar helst till någon som kan har gjort en sån här procedur förut, och som kan supporta med att få till kolvringsgap etc.

Last edited:
Se det som att jag är försökskanin. Egentligen helt efterblivet att blåsa typ 9000 (790+stage 2 kam) på så gammalt mög som en DR (eller ja, kXf650 som motorn kommer från i mitt fall). Kommer ändå inte få mer effekt än vad man får ut från en standard KTM 690, och förmodligen inte ens så mycket.
Vridet kan vara en annan femma... Jeff på www.drriders.com gjorde ju om sin DR till en 900 genom att sätta på en kortare stake och och större offset på vevaxeln. Effektmässigt jämförde han den med en KTM 990, fast 100 lbs lättare. :tummenupp Jag tror det kittet ger mer än vad man ser på pappret. Men du bör nog ta dig en funderare på om du inte ska köpa den andra föggen, porta toppen och i med den förstärkta 3e växeln. :7peta

Förresten, jag fick slipa ner min kamaxel lite, fick inte på kamdrevet annars, hoppas du får en bättre variant!

Efterblivet eller ej, vi får knappt något för maskinerna nu för tiden, lika bra att göra i ordning dom och köra ur skiten! :yoparty

Last edited:
Vridet kan vara en annan femma... Jeff på www.drriders.com gjorde ju om sin DR till en 900 genom att sätta på en kortare stake och och större offset på vevaxeln. Effektmässigt jämförde han den med en KTM 990, fast 100 lbs lättare. :tummenupp Jag tror det kittet ger mer än vad man ser på pappret. Men du bör nog ta dig en funderare på om du inte ska köpa den andra föggen, porta toppen och i med den förstärkta 3e växeln. :7peta

Förresten, jag fick slipa ner min kamaxel lite, fick inte på kamdrevet annars, hoppas du får en bättre variant!

Efterblivet eller ej, vi får knappt något för maskinerna nu för tiden, lika bra att göra i ordning dom och köra ur skiten! :yoparty

Jag har alltså inte en DR, utan en CCM R30, som har motorn från XF650 Freewind. Motorn är identisk med DR650SE förutom toppen, som har större ventiler (32/35) och dubbla förgasare, (2x32 mm på Freewind , mot 1x40 mm på DR). Standard har Freewind 6-7 fler hästar än DR, tack vare dessa skillnader. Kam är densamma.

Strokerkitet var väl något som Procycle menade var orealistiskt att sälja pga det höga priset, om jag minns rätt. Hade nog inte varit för mig, oavsett.

Har för övrigt fått toppen snikportad av Erland på topplocksverkstan. Gjorde stor skillnad på gång och acceleration, iaf i rövdynon.

Liten update på vad jag fått reda på så här långt.

- Stigs Motormekaniska i Axvall tar ca 2000 för omfodring, men då måste jag skicka fram och tillbaka Malmö-Skara, vilket kommer kosta minst flera hundringar per väg.
- EBOS i Malmö tar ca 3000 för samma jobb, och då kan jag lämna in grejerna personligen.
- Topplocksverkstan har inte utrustning för omfodring, men tipsade om Murres motorverkstad i Skivarp

Blir nog att jag tar jobbet till EBOS, om inte någon absolut avråder från detta (med tanke på tråden jag länkade till ovan)?

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck