vem får köra e-reggat?

The Nameless

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
En vråltrimmad moppe med kolvuppstudsar fjäder och filat bakdrev
Finns ingen tidigare tråd om d här och jag undrar vad som krävs för att köra en e-reggad cross, pga påhoppningar av klasskamraterna att jag kan regga min 380 och då får köra den fast jag bara är 16 ... kan de stämma ? och behöver jag bara endurolicens då ?

MVH

The Nameless skrev:
Finns ingen tidigare tråd om d här och jag undrar vad som krävs för att köra en e-reggad cross, pga påhoppningar av klasskamraterna att jag kan regga min 380 och då får köra den fast jag bara är 16 ... kan de stämma ? och behöver jag bara endurolicens då ?

MVH
Körkort och tävlingslicens.

Du får bara köra mellan hemmet och banan till träningar osv.. alltså inte vart du vill och när du vill. du ska även kunna intyga att du är påväg till träning om du blir stoppad av polisen. polisen brukar dock ha rätt bra koll på när det är träningar så du kommer inte undan så lätt.

philsson skrev:
Du får bara köra mellan hemmet och banan till träningar osv.. alltså inte vart du vill och när du vill. du ska även kunna intyga att du är påväg till träning om du blir stoppad av polisen. polisen brukar dock ha rätt bra koll på när det är träningar så du kommer inte undan så lätt.

så de är inget krav på åldern ? :va

Båtsman skrev:
Nej så länge du inte har A-kort :fatta!

A1 kort då :hihi ... haha låter som man inte får köra den , jävla härligt och säga d till kommpisarna imorn att man hadde rätt :)

philsson skrev:
Du får bara köra mellan hemmet och banan till träningar osv..

Till och från SVEMO godkända tävlingar och till och från träningar inför SVEMO godkända tävlingar och organiserade träningar. Endurolicens krävs och då även medlemskap i klubb.

jP skrev:
Till och från SVEMO godkända tävlingar och till och från träningar inför SVEMO godkända tävlingar och organiserade träningar. Endurolicens krävs och då även medlemskap i klubb.
exakt.. alltså avsätt för de som tävlar.

men fan träna kan man väl göra när som hellst, låt säga att nån bekant har en massa mark eller nått stort grustag som du har tillåtelse å köra i... då kan man ju säga att man tränat.

hittebarn skrev:
men fan träna kan man väl göra när som hellst, låt säga att nån bekant har en massa mark eller nått stort grustag som du har tillåtelse å köra i... då kan man ju säga att man tränat.

Vad man kan och vad man bör göra är två skilda begrepp. Ge fan i enduroreg om du enbart har för avsikt att huliganköra i stan. :mad:

jP skrev:

Håller med och lägger till att man måste ha godkänd tränings/tävlingsutrustning dessutom, inte en luvtröjja på väg till plugget alltså :4skrika

Blip skrev:
Vad man kan och vad man bör göra är två skilda begrepp. Ge fan i enduroreg om du enbart har för avsikt att huliganköra i stan. :mad:

Nä det var inte min poäng med det hela, menar med att man bor i stan å ska ut på landet å köra på någons mark som man fått tillåtelse till. Så slipper man ta med bilen. Inte ligga å köra som en idiot inne i stan.

det är fortfarande teräängkörningslagen som gäller så det är inte bara att ge sig ut i skogen å köra hur som helst även om man äger marken själv

Farbrordane skrev:
det är fortfarande teräängkörningslagen som gäller så det är inte bara att ge sig ut i skogen å köra hur som helst även om man äger marken själv

Är du säker på att det gället även om du äger marken själv? Det låter märkligt isåfall :va Hemma på våra marker så kör vi både bil, mc och traktor vart vi vill i skogen utan att förvänta oss problem nämligen.

Dee_cati skrev:
Är du säker på att det gället även om du äger marken själv? Det låter märkligt isåfall :va Hemma på våra marker så kör vi både bil, mc och traktor vart vi vill i skogen utan att förvänta oss problem nämligen.

Ja terängkörningslagen gäller oavsett vem som äger marken enda undantaget är väl skogsvårdsfordon och dit hör knappast ktm380....

Sen måste du vara 18 för att få framföra något över 125cc, med A1 kort och e-regg slipper du 11kw begränsningen men du får endast köra i samband med SVEMO godkända träningar/tävlingar. DVS du får inte köra mellan hemmet och tävlingen/träningen (såvida du inte bor i anslutning till banan) och träningen/tävlingen måste arrangeras av Svemo ansluten klubb (utländsk klubb ansluten till FIM fungerar också).

SLutsats: Skippa att försöka köra e-regg på väg förr eller senare kommer någon polis att undra och då åker du fast för olovlig körning = körkortsindragning deluxe.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT