Vem drog ner gardinen?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Tänkte i morse när jag gränslade hojen att "jag måste vara knäpp" åka hoj i +1 grad, frost och dimma... Underlaget var dock ok, inga synbara isfläckar.

Väl ute på vägen gjorde jag misstaget att låta visiret glipa en aning för att få in lite ventilation. Med ventilationen kom även vattendropparna och satte sig på såväl utsida som insida visiret med påföljden att jag hade mycket nedsatt sikt. När jag sedan kom över ett backkrön och solen strålade rakt in i nian var det som att bli blind! Kände mig något liten mitt i all rusningstrafik.

Hur gör Ni andra, åker inte, kör med öppet visir, har preppat med imspray, kör med blindkäpp eller fötterna i backen?

Jag körde en säsong, med just en RF 900 från slutet på mars till slutet på oktober, men kommer aldrig göra om det, är för stora risker med just sådant du beskriver, kallt i backen, ibland dimma, isfläckar mm mm plus mörker.

Jag körde med liten glipa på visiret, även halsduk över mun och nästa för att minska på imman på insidan.

valde att inte köra i morse, va frost på garagetaket och det såg inte helt "safe" ut... tur va väl det, när jag väl kommer till jobbet (vid frihamnen i stockholm) så va det ruggigt halt på parkeringsplatsen, känns som att hojjen får vila till våren nu =/

ang dimma så levereras väl alla shoei hjälmar med ett pinlock anti-dim sydd? min hjälm gjorde det iaf, funkar klockrent!

Jag skulle ta hojen imorse, men gick ut på gatan och höll på att slå på arslet, så jag fegade idag...
Pinlock har jag och en Buff upp över näsan, det funkar kanon. Sen har jag gosiga värmehandtag, så än är inte säsongen över. Bara en lite paus när det är halt.

Jag skulle ta hojen imorse, men gick ut på gatan och höll på att slå på arslet, så jag fegade idag...
Pinlock har jag och en Buff upp över näsan, det funkar kanon. Sen har jag gosiga värmehandtag, så än är inte säsongen över. Bara en lite paus när det är halt.

värmehandtag har man ju insett att man ska ha...

Jag körde sista turen i förrgår kväll. Det var lite frostfläckar. Ställde av och tappade ur oljorna när jag kom hem. Färdigåkt för denna säsong. Nu är hojen på lyften för vinterns förbättringar.

Jag brukar droppa diskmedel på insidan av visiret som jag sedan polerar ut med putsduk. Det håller emot imma bra men måste förnyas efter några körningar. Ett gammalt knep. Plegde möbelpolish ger samma effekt.

Visir uppe och en bön i varje korsning/rondell.
Kändes som man fick bryta av glasögonen från näsan när man väl var framme.
Jag vägrar vinter! :gråta

om inte pinlock passar till din hjälm kan du köpa ngt som heter fogcity, man klistrar det på insidan istället för att som pinlock klämma fast det.

Jag körde sista turen i förrgår kväll. Det var lite frostfläckar. Ställde av och tappade ur oljorna när jag kom hem. Färdigåkt för denna säsong. Nu är hojen på lyften för vinterns förbättringar.

Jag brukar droppa diskmedel på insidan av visiret som jag sedan polerar ut med putsduk. Det håller emot imma bra men måste förnyas efter några körningar. Ett gammalt knep. Plegde möbelpolish ger samma effekt.

Tunnis!:pannkyss

Jag köpte mig en ny hjälm i somras med Pinlock och det är tamefanken det smidigaste jag haft i hjälm väg. Har kört kvällar,mornar när det vart dimma m,m och har funkat perfekt. Så det rekommenderas starkt

Jahar åkte året runt på en honda XL, utan värmehandtag och med vanligt skinnställ. Samt i skogen på endurohojar förstås :tungan

Men att bygga en hotrodhoj och sedan sakta trasha den i vintersaltslasket vill jag inte :gnissla Det stod två sporthojar på sveadonken när jag susade förbi vid 21-tiden iaf! :D

En Foggy Mask är annars ett superbra alternativ. Fästs m kardborre på insidan av hjälmen. :tummenupp
Bästa tillbehör jag köpt!
Tror t.o.m. dom finns på Touringbutiken nuförtiden (www.touring.se)
Kostar väl en 3-hundring om jag inte e´ helt ute & cyklar.

Last edited:
Jahar åkte året runt på en honda XL, utan värmehandtag och med vanligt skinnställ. Samt i skogen på endurohojar förstås :tungan

Men att bygga en hotrodhoj och sedan sakta trasha den i vintersaltslasket vill jag inte :gnissla Det stod två sporthojar på sveadonken när jag susade förbi vid 21-tiden iaf! :D

Såjasåja... Det ÄR ok att ställa in din Hot Rod-Harley nu...:tummenupp

Du ÄR tuffare än mig...:huvet

En Foggy Mask är annars ett superbra alternativ. Fästs m kardborre på insidan av hjälmen. :tummenupp
Bästa tillbehör jag köpt!
Tror t.o.m. dom finns på Touringbutiken nuförtiden (www.touring.se)
Kostar väl en 3-hundring om jag inte e´ helt ute & cyklar.

Finns det inte märkesspecifika foggymasks? Jag har SHOEIs "nässkydd" med det hjälper fan inte när man flåsar för fullt i hjälmen. Har egentligen störst problem med att glasögonen immar igen. Tror en foggymask skulle avhjälpa det problemet men touringsbutikens foggy-variant såg så klumpig ut.

Eller så skaffar man linser, kanske är enda alternativet?

Crosshjälm, ordentliga goggles och lämpligt skudd över näsan.
Har inte provat pin-lock.
Trodde inte att det var så effektivt som påstås här.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage