Vedelda

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Hur är det att elda med gran och tall i en braskamin? (Contura)
Jag har blivit erbjuden att köpa torr kapad och kluven gran/tall till väldigt bra pris. Har alltid eldat med lövträd tidigare så jag har ingen erfarenhet av barrträd. Ryker/luktar det mer? Vill inte störa grannsämjan i villaområdet. Har tänkt att blanda barrveden med lövved under eldning.

Funkar utomordentligt.
Energiinnehållet per kg är samma.
Barrträ är lättare att tända och brinner fortare.
Innebär i praktiken att det ryker mindre.

Att lövträ är att föredra beror på att det inte sprätter (spelar ingen roll i kamin/kasset/kakelugn) och det går längre mellan inmatningarna.

Inte samma värmevärde som björk men i en spiskamin så gör det ju inge om det sprätter å lever om som gran kan. Lukt är inge å bry sig om rök som rök Är veden torr å du har bra drag i pipan så äre inge å bry sig om. Känner folk som har eldat blöjor mm i sina kaminer.

Värme per kg ved må kanske va samma, löv/barr, men det e ju helt värdelös info. Det e ju mysig stugvärme per antal ilägg som räknas. Grane ska ju ha bra drag i pipan för inte att sota ner för mycket, med soteld som möjlig risk. Därmed kan det kännas som man eldar tändstickor.

Jag eldar i pannan i källarn därför e jag inte så noga med vad jag stoppar i. Slinker med lite målat å impregnerat emellanåt åxå. Men visst fan luktar det värre med barrved kontra löv. Tycker jag iaf.

Lite kort sammafattat till dig

De funkar bra o elda med men du bör ha lite högre flås på dvs inte strypa ner så de bara småbrinner(aldrig bra)
och om du vill sitta o mysa framför en helt tyst brasa så bör du inte välja gran/tall då de gärna smäller o knäpper vissa säger de e mysigt o andra blir störda i sin mysläsning

Men brinner gör de:tummenupp

Allt brinner, bara en fråga om temperatur :yoparty

Just nu eldar jag SUR björkved (jag hann inte få in det sista innan det började regna var och varannan dag)

Tänder man upp med en bit näver och två stickor av den torra veden så kan man elda surbjörk sen, och det blir en enorm värme av det.

Slänger man sedan in en surklabb när man går och lägger sig så kan man lägga på en torrsticka på glöden på morgonen och börja om....

Vi brukar också ha blöt ved, inget vedförråd och för lite plats i källaren för att bunkra upp med några större mängder ved..
Resultatet blir att man kör in ved (oftast barr) som har snö på sig. Jag tänker att det är bra, iom att det är blött så tar det ju längre tid att brinna upp, då behöver man inte lägga in lika ofta :banana :gnissla

Vi brukar också ha blöt ved, inget vedförråd och för lite plats i källaren för att bunkra upp med några större mängder ved..
Resultatet blir att man kör in ved (oftast barr) som har snö på sig. Jag tänker att det är bra, iom att det är blött så tar det ju längre tid att brinna upp, då behöver man inte lägga in lika ofta :banana :gnissla

Jo, fast det brinner för kallt då, vilket ger utfällningar i skorstenen, samt att miljöpartster får frispel på dom oförbrända rökgaserna.

Blöt ved använder en hel del av energiinnehållet enbart till att torka den,elda för kråkorna som man säger,riktigt sur ved kan sänka tempen inne då du måste ha draget helt öppet för det ska brinna och värmen går ut i skorstenen om du inte har ett luftintag till pannan/kaminen utifrån.

Som jag fått förklarat för mig så gör eldning av blandved att man kraftigt minskar risken för utfällning i skorstenen med soteld som följd,kommer dock inte ihåg varför men det finns det säkert nägon som kan fylla på med info om(om det stämmer)

Har även fått förklarar att ugnstemperaturerna på matrecept som oftast ligger på 175/200/225graderC härrör från vedspisens dagar och kommer från början från barr/bland/björkved,huruvida det stämmer låter jag vara osagt men björk i vedspis blir mycket varmare än barr så det känns sannolikt.

Henrik

Blöt ved använder en hel del av energiinnehållet enbart till att torka den,elda för kråkorna som man säger,riktigt sur ved kan sänka tempen inne då du måste ha draget helt öppet för det ska brinna och värmen går ut i skorstenen om du inte har ett luftintag till pannan/kaminen utifrån.

Som jag fått förklarat för mig så gör eldning av blandved att man kraftigt minskar risken för utfällning i skorstenen med soteld som följd,kommer dock inte ihåg varför men det finns det säkert nägon som kan fylla på med info om(om det stämmer)

Henrik

Blandved: Har jag hört/läst nån jävla bra utläggning om åxå. Det e nu man önskar att man kunde, i sann SH-anda, plocka fram en AB-länk å verkligen övertyga...:rolleyes:

Blöt ved: Elda för kråkorna gör man ju annars för det mesta. Elda sur ved e inte bra. Vatten förgås ju som bekant inte så lätt. När det kokat ur din vedpinne har du igen det i skorsten. Rökgastemp å skorstenslängd e hyffsat viktiga parametrar om man inte bara ska grilla korv.

eldade ek när vi hade öppen spis, va lite segare att få fart på men sen brann det :)

eldade ek när vi hade öppen spis, va lite segare att få fart på men sen brann det :)

Vi fick engångspallar till företaget, från brasillien för en 8-10 år sen. Nåt mahogny/kastanjebrunt trä. Hårt som satan å lät som tegelklang när man slog på det. Gav bra värme bara man brottade isär pallarna :D Spikarna ville hellre gå av än att dras ur. Testade att gänga i en M8 å försökte bända ut den med en kofot för skojs skull. Det gick inte.

Men grejen var att det gav inte så blodigt mycke mer värme, men det brann ju länge som fan.

Elda ek är det sämsta du kan göra,brinner ovanligt varmt .
Inte helt ovanligt att kaminer spruckit om man eldar mycket med ek.

Saxat ifrån:
http://www.svenskved.com/vedeldning.asp

Eldning

Hur mycket av energiinnehållet som du får användning av när du förbränner veden beror mycket på eldningstekniken. Regel nummer ett är att veden ska vara torr. För att använda optimalt mycket energi skall man blanda med barr och lövved. Det är alltså inte att föredra att bara elda barrved.
Ett specialfall, när det gäller vedeldning, är när man eldar ek. Ek innehåller dels mycket energi per volymenhet samt garvsyra som kan skada eldningsanordningen. För att slippa detta problem kan man blanda ekved med annan ved.

Saxat ifrån:

Eldning

Hur mycket av energiinnehållet som du får användning av när du förbränner veden beror mycket på eldningstekniken. Regel nummer ett är att veden ska vara torr. För att använda optimalt mycket energi skall man blanda med barr och lövved. Det är alltså inte att föredra att bara elda barrved.
Ett specialfall, när det gäller vedeldning, är när man eldar ek. Ek innehåller dels mycket energi per volymenhet samt garvsyra som kan skada eldningsanordningen. För att slippa detta problem kan man blanda ekved med annan ved.

En annan nackdel med eken som bränsle är att den innehåller garvsyra, så om man eldar ek ( i synnerhet ej tillräckligt torkad) och har låg rökgastemperatur så kan det bli korrosion i rökgaskanaler.

Värme per kg ved må kanske va samma, löv/barr, men det e ju helt värdelös info. Det e ju mysig stugvärme per antal ilägg som räknas. Grane ska ju ha bra drag i pipan för inte att sota ner för mycket, med soteld som möjlig risk. Därmed kan det kännas som man eldar tändstickor.

Jag eldar i pannan i källarn därför e jag inte så noga med vad jag stoppar i. Slinker med lite målat å impregnerat emellanåt åxå. Men visst fan luktar det värre med barrved kontra löv. Tycker jag iaf.

Se upp med impregnerat. Askan blir tok-giftig, om nån skulle lyckas äta en liten mängd kan det vara dödligt.

Vi fick engångspallar till företaget, från brasillien för en 8-10 år sen. Nåt mahogny/kastanjebrunt trä. Hårt som satan å lät som tegelklang när man slog på det. Gav bra värme bara man brottade isär pallarna :D Spikarna ville hellre gå av än att dras ur. Testade att gänga i en M8 å försökte bända ut den med en kofot för skojs skull. Det gick inte.

Men grejen var att det gav inte så blodigt mycke mer värme, men det brann ju länge som fan.
Heter Arokko.
Fassan byggde häststall av det.Fick förborra till spikningen.....
Påminner om teak,va?
Inget virke f krubbitarhästar.....

Saxat ifrån:

Eldning

Fick kasserad ekparkett att elda m i kaminen n jag låg i lumpen.
Kaminen var rödare än Gudrun Schymans näsa

Last edited:
Syrrans f.d. man fick 9 hela fullvuxna, grova ekstammar typ 15 m höga från sitt jobb (pappersmassefabrik) där de av misstag får in fel trädstockar ibland. Han upptäckte att det tog rätt lång tid att såga det till ved. :näsblod

Visst gick det att elda och lång tid brann de i kaminen, men det blev lite för bra värme av dem så han fick blanda ut den med annan ved.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti