Vattnet sprutar ut via expansionskärlet

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Hejsan, Jag har ett problem!
Kör jag med hojen så ligger graderna på runt 75 grader.
Låter jag hojen stå på tomgång så går den upp i ca 95 grader och då börjar vattnet spruta ut genom expansionskärlet...

Vad är det för fel? Har beställt en ny termostat kommer hem efter påsk.
Har spolat kylaren så det verkar inte vara stopp i den?

95 grader på tomgång stillastående är helt normalt, de flesta hojar går upp mot en 110grader innan fläkten startar.

När motorn är kall vad har du för nivå i expansionskärlet? Har du fyllt till över max-sträcket kommer hojen spotta ut överskottet är helt normalt, har du dock normal nivå, eller lägre innan du startar och den endå trycker ut vatten är något allvarligt fel, kan tex vara topplockspackningen som gått

.... normal nivå, eller lägre innan du startar och den endå trycker ut vatten är något allvarligt fel, kan tex vara topplockspackningen som gått

Eller med större otur en spricka i toppen.
Har du kontrollerat motoroljan? Efter ett tag så brukar den bli äckligt grå om man får ner vatten i oljan.
Ser oljan fin ut, så skulle jag testa att släppa ur lite olja ur bottenpluggen för att se vad som kommer ut.
Är det precis nu som något hänt, så lägger sig vattnet i botten (olja flyter på vatten), för att efter ett tag blanda sig till den grå sörjan som blir.

Nu vet jag inte hur expansionskärlet ser ut på Suzukin, men kan man titta ner i kärlet när motorn går? Kommer det luftbubblor så har du problem. I bästa fall är det en topplockspackning som gett sig.

Provtrycka kylsystemet kanske är en lämplig åtgärd.

Edit. Kan även vara vattenpumpen som spökar. Har varit med om att plastskoveln släpper på axeln vilket gör att vattnet inte cirkulerar. Vet inte var tempgivaren sitter men troligtvis vid termostatuset, och om vattenpumpen inte snurrar runt kylvätskan så lär inte rätt temperatur visas på mätaren.

Last edited:
Kylarlocket kan vara paj. Låna/köp/hyr ett annat och testa.

Nivån är mitt imellan min & max, kör man hojen är den helt som den ska vara går fint o allt...
Har inte kollat oljan men kollar man inspektionsgluggen (eller vad man kallar det, glasrutan) så är oljan inte grumlig alls... ser fin ut.

Kör man funkar allt som det ska som sagt, problemet är när man låter hojen stå på tomgång går den upp mot 95-115 grader stäng av efter det... och vid 95 var hojen idag när jag såg att det börja spotta ur expansionskärlet.

Det kommer inga luftbubblor när man kör iaf inte vad jag sett... Men som sagt står den så fräser det ju till i expansionskärlet och fyller expansionstankten typ och flyger ut via kärlet....

Skäms nästan att jag missade det som Mattias skrev.
Klart du ska testa med ett annat kylarlock först.
Tänkte lite väl mycket när jag svävade ut...

Kolla aven packningen på kylarlocket du har så det är tätt.
Kylsystemen brukar jobba med dryga 0,7 bars tryck.

Lycka till.
//Lasse

Vad är det som pajjar med kylarlocket som gör att det kan bli på detta viset?

pluggen på expansionskärlet spelar det någon roll om den sitter på eller inte?

Vad är det som pajjar med kylarlocket som gör att det kan bli på detta viset?

pluggen på expansionskärlet spelar det någon roll om den sitter på eller inte?

Vattnet kokar vid 100C om inte locket är på eller om lockets packning är kass. Kylvattnet skall bli mer än 100C innan kylfläkten går igång. 106-110C eller något liknande tror jag det är. Om motorn står på tomgång utan lock eller med kass lock kommer den koka och du får en massa vatten som trycks ut i expantionskärlet som du beskriver.

Okej får ta kolla locket då också :). 105 tror jag fläkten ska gå igång vid. Men redan vid 95 börjar skiten bubbla över i expansionskärlet. Ska åka ner till lokala suzuki handlaren efter helgen när min nya termostat kommer och höra om han har ett kylar lock jag kan prova

Vattnet kokar vid 100C om inte locket är på eller om lockets packning är kass. Kylvattnet skall bli mer än 100C innan kylfläkten går igång. 106-110C eller något liknande tror jag det är. Om motorn står på tomgång utan lock eller med kass lock kommer den koka och du får en massa vatten som trycks ut i expantionskärlet som du beskriver.

njaeh, nog inte många som kör med rent vatten i hojen, med 50% glykol i får du en kokpunkt på ca 108grader.

Men annars har folk helt rätt, kylsystemet jobbar med övertryck och håller inte kylarlocket tätt, om fjädern är för svag eller packningen dålig kan man få dina symptom

Som sagt, man ska alltid kolla kylarlocket först. Det sitter övertycksventiler i det, en ventil som släpper ut vatten vid för högt tryck och en ventil som gör att det kan suga till baka vatten när kylaren kallnar. Billigt, enkelt och vanligt fel.

Det är ju inte säkert att den kokar pga att det sprutar ut vatten, det kan ju vara så att den "Bara" öppnar ventilen. När det blir så där ska man INTE vara och pilla på kylarlocket då kan den inte suga tillbaka vattnet som det är tänkt, låt den bara svalna av på normalt sätt, vattnet ska du suga tillbaka till kylaren. Problemet kan då självläka.

Mats

Ett sätt som funkar på bilar och även på hojar. lyfter man på locket till kylaren o startar hojen så kan man ganska lätt se om man har en läckande topp. vattnet kommer att rinna över o det kommer inte heller sluta välla över kanten utan fortsätta. speciellt om du gasar till lite.

Men som föregående talare sagt. Kylarlocket

Glykol,expationskärl,Vatten som kokar,osv.. Vad besvärligt vad är det för fel på luftkylning.

Ett sätt som funkar på bilar och även på hojar. lyfter man på locket till kylaren o startar hojen så kan man ganska lätt se om man har en läckande topp. vattnet kommer att rinna över o det kommer inte heller sluta välla över kanten utan fortsätta. speciellt om du gasar till lite.

Men som föregående talare sagt. Kylarlocket

Alltså kör man med hojen nu försvinner det inget vatten borde det inte göra det om det läcker vid toppen? står hojen still på tomgång innan den kommer upp i sådana temperaturer (95+) så händer inget.
tar jag av kylarlocket och gasar så sväller vattnet över via kylaren men så gör de väll på alla... Mitt svar jag fick var att när det börjar rinna över så bara tyder det på att det inte finns ngn luft i systemet...

Hej. Detta tycker jag låter som ett typiskt beteende hos en blåst toppackning. En toppackning kan gå sönder och ge en del olika beteenden beroende på mot vad läckan sitter. Sitter den mot en kylkanal så trycks expansionsgaserna (förbränningsgaserna) ut mot lägsta tryckpunkt. - exp.kärlet. Eller, som du säger med locket av så kommer det att kontinuerligt rinna över när maskinen är riktigt varm. Stötvis BÖR det komma bubblor också inte enbart vätska.
Börja med att testa ett nytt lock i alla fall.

Innan motorn kommer upp i temperatur och termostaten är stängd så cirkulerar vattnet och gaserna internt i motorn. Men förmodligen kommer du att ha en hel del tryck i systemet. Kolla detta precis innan den skickar ut via exp.tanken genom att känna på alla kylslangar före och efter kylaren och termostaten. Dessa ska normalt inte vara speciellt hårda att klämma på och med endast ett litet övertryck.

Man kan också testa att hålla sensorn från en avgasmätare (finns på alla bilverkstäder) över exp.burken och mäta förekomsten av förbränningsgaser.

Lycka till..

jag hade samma problem på min speed triple. det va kylarlocket som släppte igenom vatten. så byt det

Slangarna är mjuka alltid att trycka på. Men om toppackningen gått borde inte hojen gå som normalt kan jag tycka? alltså den känns inte slöare överhuvudtaget jämfört med förra säsongen...
Tar man av kylarlocket kommer det bara vätska...
Expansionskärlet kan jag inte riktigt svara på hur det beter sig där det kommer så jävla snabbt ut där och slutar direkt igen om man kör hojen i 30kmh eller vad man ska säga då tempen sjunker ner lite igen...
Ska prova ett annat kylarlock, ska byta termostat på tisdag när jag får den och höra om dem har ett kylarlock jag kan låna så jag kan se om det är kasst.

Slangarna är mjuka alltid att trycka på. Men om toppackningen gått borde inte hojen gå som normalt kan jag tycka? alltså den känns inte slöare överhuvudtaget jämfört med förra säsongen...
Tar man av kylarlocket kommer det bara vätska...
Expansionskärlet kan jag inte riktigt svara på hur det beter sig där det kommer så jävla snabbt ut där och slutar direkt igen om man kör hojen i 30kmh eller vad man ska säga då tempen sjunker ner lite igen...
Ska prova ett annat kylarlock, ska byta termostat på tisdag när jag får den och höra om dem har ett kylarlock jag kan låna så jag kan se om det är kasst.

Har man normal nivå i exp kärlet så ska man inte vara och pilla på kylarlocket.

Troligtvis inget fel på motorn, byt termostat och kylar lock, så kommer det där att bli bra.

Mats

Inte precis så att jag står där och lyfter för att det är roligt...Menade bara på det som föregående sa att det kommer avgaser via kylarsystemet kanske. Vilket jag tvivlar på, men på tisdag/onsdag har jag troligtvis svar till er hurvida det går med hojen då jag fått min nya termostat och förhoppningsvis får låna ett kylarlock!

Tack för bollplanket

*/ ?>
Back