Vattensprut på tvåtaktspipor

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Hur brukar vattrensprut på tvåtaktspiporna vara konstruerade? Visst, pump, tank, och någon form av munstycke i röret, så långt är det inte särskilt avancerat... Men har någon kanske lite bilder på en färdig installation? Funderar lite över bästa sättet att göra anslutningen till avgasröret, eller om man kanske t.o.m. skulle sätta den i avgasporten på cylindern.

Vattensprutet ska enligt uppgift öka effekten på lågvarv en del, men har någon koll på hur mycket det kan röra sig om? Tankarna gäller en tvåtaktare som har ett liiiite för smalt effektband, man måste verkligen varva den så långt det går innan man kan peta i nästa växel. Några hundra varv extra på botten skulle vara mycket välkommet, på alla sätt och vis.
 
Flummo skrev:
Hur brukar vattrensprut på tvåtaktspiporna vara konstruerade? Visst, pump, tank, och någon form av munstycke i röret, så långt är det inte särskilt avancerat... Men har någon kanske lite bilder på en färdig installation? Funderar lite över bästa sättet att göra anslutningen till avgasröret, eller om man kanske t.o.m. skulle sätta den i avgasporten på cylindern.

Vattensprutet ska enligt uppgift öka effekten på lågvarv en del, men har någon koll på hur mycket det kan röra sig om? Tankarna gäller en tvåtaktare som har ett liiiite för smalt effektband, man måste verkligen varva den så långt det går innan man kan peta i nästa växel. Några hundra varv extra på botten skulle vara mycket välkommet, på alla sätt och vis.

Lite vatten dimma i isugningsluften fungerar bra eftersom kall luft har högra densitet än varm luft. Att kyla avgaserna hjälper inte. Att köra förbi en sjö en sommarkväll får vilken 2-taktare som hellst att går bättre.

/pang
 
Jag pratar om att spruta in vatten i avgasröret för att sänka avgastemperaturen och därmed "lura" pipan till att arbeta vid lite lägre varvtal. Systemet fungerar och används, såvitt jag vet...
 
pang skrev:
Lite vatten dimma i isugningsluften fungerar bra eftersom kall luft har högra densitet än varm luft. Att kyla avgaserna hjälper inte. Att köra förbi en sjö en sommarkväll får vilken 2-taktare som hellst att går bättre.

/pang

Nej, det är i avgasröret vattnet ska in.

Så vanligt är det inte att bygga sådana system. Det är nog bara i GP som man har gjort det på riktigt. Sen är det bara hemma gjorda system, det blir till att klura själv.
 
Det är inga problem att räkna ut vilken mängd vatten som skall sprutas in om du vet vilken avgastemp du vill ha och vilken avgastemp du har idag samt har ett hum om avgasmassan (den går att räkna ut den med). Givetvis är beräkningarna inte någon absolut sanning men du får en bra baseline att utgå ifrån.

Hur hade du tänkt bygga det övriga systemet lär ju bli lite pill att styra det så att det bara ger vatten när man vill ha det?

Vad skall det monteras på?
 
Last edited:
Roffe: Tack, men jag har sett den tråden redan. Det som står i den känns som skåpmat, och eftersom den egentligen inte handlar om denna sorts vattensprut ville jag inte ställa frågan där.

Borsiin JR: Övriga systemet är inget problem, någon enkel elektronisk styrenhet går slänga ihop. En F/V-omvandlare och en komparator i princip. Frågan är om man behöver någon form av elektrisk ventil, eller om det kan räcka med på/av på pumpen... Hojen det gäller är först och främst till-och-från-jobbet-moppen, en Derbi Senda -98. Får man systemet att fungera tillfredsställande kanske man plockar dit det på någon större hoj också, men äckel-derbin får duga som försökskanin tills vidare.
 
Flummo skrev:
Övriga systemet är inget problem, någon enkel elektronisk styrenhet går slänga ihop. En F/V-omvandlare och en komparator i princip.
Du skulle ju också kunna göra ett closed-loop-system med tempgivare och inprogrammerad tempkurva baserad på varvtal.

Finns billiga tempgivare typ k på Kjell & CO http://www.kjell.com/content/templa...px?item=39501&path=12560000,12610000,12710000

Frågan är om man behöver någon form av elektrisk ventil, eller om det kan räcka med på/av på pumpen...
Jag skulle nog använt en soppaspridare som ventil. De tål antagligen inte temperaturen, men man kan nog montera dem på en slang/ett rör en bit från pipan.
 
Det finns en i mitt tycke matnyttig sida:
http://www.rg500.net/HTML/rg500_2.html
Kolla in länken water injection. En färdig enhet med pump och tank finns för runt hundringen på Biltema (vindrutespolare). Sen behövs en switch som påverkas av varvtalet, finns till lustgassystem. Lite slangar och backventiler och förgasarmunstycken å så är det i princip klart!
Lycka till!
PS. På RGn ger det som mest 18 häst extra!
 
Bearing: Ett mer avancerat styrsystem är nog inte fel, men det är nog overkill till att börja med. Ett betydligt enklare system som bara går på rpm borde räcka för att testa om det är värt mer arbete. Att ha en soppaspridare som ventil är nog en vettig idé, bör dessutom vara billigt på skroten.

Edika: Tackar, det fanns lite intressant läsning på den sidan.
 
Edika: Tackar, det fanns lite intressant läsning på den sidan.[/QUOTE]

Jag tycker också det verkar intressant. Tyvärr har jag inte omsatt det i praktiken än. Om du hinner före mig, berätta gärna hur bra det blev så kanske jag får tummen ur nån gång.

Bara för att förtydliga lite då det verkar finnas många ideer om hur det funkar. Det som händer är att man ändrar på densiteten i pipan vilket gör att chockvågen rör sig snabbare. Det är svårt att korta pipan på låga varv och förlänga den för höga vilket annars skulle optimera funktionen. Vatteninsprutningen gör i princip detta utan att man behöver ändra längden.
 
Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top