Har fått problem med hojen för drygt en vecka sedan.
Var ute och körde en rengnig dag, och när jag kommit hem så såg jag på oljeluckan att oljan var mjölkaktig. aha tänkte jag, det har säkert bara kommit in fukt till luftburken och sen har det kondenserat och runnit ner i oljan via vevhusslangen.
har åkt hårt i några dagar i hopp om att eventuell vatten skulle avdunsta, men icke! fortfarande mjölkfärgad.
Så igår när jag åkte lite i stan så märkte jag att tempen var mycket högre än normalt, kör man på lite i lägre varv så drar fartvinden ner värmen, men den ville inte ner, den låg på mitten ungefär. Sen när jag hade kommit hem så var det nästan på det röda, stängde av hojen och fläkten gick precis igång.
När allt svalnat så kollade jag vatten nivån, det såg rätt tomt ut under kylarlocket där termostanten sitter, fyllde på ca 0.7-0.8 liter kylmedel,ut och körde och nu var allt som vanligt.
Kom hem kollade oljefönstret(hojen stod rakt) oljemängden var lite över maxstrecket, innan jag fick missfärgat vatten så hade jag gjort ett oljebyte och kollat så att det kom upp precis under max. så om det hade läckt in nästan en liter vatten så bort det täck hela mätglaset och lite till ju.
iallafall, byte olja idag, oljan låg på strax under mellan nivå, efter en hård runda så kollade jag igen och den har blivit missfärgad och den ligger precis över "mellan nivån". Vad händer? är det toppackningen eller någon spricka? kylarvattnet är helt i sin ordning ingen missfärgning inget bubblande eller gaser från expansionskärlet, den rycker ej, men på något sätt tar den in vatten tror jag. Har försökt suga igenom SH efter tips och ledtrådar, men vetefan
det är en zxr 750 1989 år modell. Jag har en full packningssats i beredskap, så jag är mental redo att hinka ur motorn.
Var ute och körde en rengnig dag, och när jag kommit hem så såg jag på oljeluckan att oljan var mjölkaktig. aha tänkte jag, det har säkert bara kommit in fukt till luftburken och sen har det kondenserat och runnit ner i oljan via vevhusslangen.
har åkt hårt i några dagar i hopp om att eventuell vatten skulle avdunsta, men icke! fortfarande mjölkfärgad.
Så igår när jag åkte lite i stan så märkte jag att tempen var mycket högre än normalt, kör man på lite i lägre varv så drar fartvinden ner värmen, men den ville inte ner, den låg på mitten ungefär. Sen när jag hade kommit hem så var det nästan på det röda, stängde av hojen och fläkten gick precis igång.
När allt svalnat så kollade jag vatten nivån, det såg rätt tomt ut under kylarlocket där termostanten sitter, fyllde på ca 0.7-0.8 liter kylmedel,ut och körde och nu var allt som vanligt.
Kom hem kollade oljefönstret(hojen stod rakt) oljemängden var lite över maxstrecket, innan jag fick missfärgat vatten så hade jag gjort ett oljebyte och kollat så att det kom upp precis under max. så om det hade läckt in nästan en liter vatten så bort det täck hela mätglaset och lite till ju.
iallafall, byte olja idag, oljan låg på strax under mellan nivå, efter en hård runda så kollade jag igen och den har blivit missfärgad och den ligger precis över "mellan nivån". Vad händer? är det toppackningen eller någon spricka? kylarvattnet är helt i sin ordning ingen missfärgning inget bubblande eller gaser från expansionskärlet, den rycker ej, men på något sätt tar den in vatten tror jag. Har försökt suga igenom SH efter tips och ledtrådar, men vetefan

det är en zxr 750 1989 år modell. Jag har en full packningssats i beredskap, så jag är mental redo att hinka ur motorn.