Vatten i oljan?

audiultx

Medlem
Gick med
11 Apr 2011
Hoj
Yamaha R1 2003
Har fått problem med hojen för drygt en vecka sedan.
Var ute och körde en rengnig dag, och när jag kommit hem så såg jag på oljeluckan att oljan var mjölkaktig. aha tänkte jag, det har säkert bara kommit in fukt till luftburken och sen har det kondenserat och runnit ner i oljan via vevhusslangen.

har åkt hårt i några dagar i hopp om att eventuell vatten skulle avdunsta, men icke! fortfarande mjölkfärgad.
Så igår när jag åkte lite i stan så märkte jag att tempen var mycket högre än normalt, kör man på lite i lägre varv så drar fartvinden ner värmen, men den ville inte ner, den låg på mitten ungefär. Sen när jag hade kommit hem så var det nästan på det röda, stängde av hojen och fläkten gick precis igång.

När allt svalnat så kollade jag vatten nivån, det såg rätt tomt ut under kylarlocket där termostanten sitter, fyllde på ca 0.7-0.8 liter kylmedel,ut och körde och nu var allt som vanligt.
Kom hem kollade oljefönstret(hojen stod rakt) oljemängden var lite över maxstrecket, innan jag fick missfärgat vatten så hade jag gjort ett oljebyte och kollat så att det kom upp precis under max. så om det hade läckt in nästan en liter vatten så bort det täck hela mätglaset och lite till ju.

iallafall, byte olja idag, oljan låg på strax under mellan nivå, efter en hård runda så kollade jag igen och den har blivit missfärgad och den ligger precis över "mellan nivån". Vad händer? är det toppackningen eller någon spricka? kylarvattnet är helt i sin ordning ingen missfärgning inget bubblande eller gaser från expansionskärlet, den rycker ej, men på något sätt tar den in vatten tror jag. Har försökt suga igenom SH efter tips och ledtrådar, men vetefan :näsblod

det är en zxr 750 1989 år modell. Jag har en full packningssats i beredskap, så jag är mental redo att hinka ur motorn.

topplockspackningen gissar jag på. vatten kommer in i cylindrarna o söderut därifrån. så är det på bil i alla fall, men tippar på att det är samma sak med mc!

Ryker det ur dämparna?

Att en 89:a sörplar olja ser jag inte som nått konstigt, eller att oljan byter färg, men efter du fyllt på kylarvätska, kollade du om den försvann?

Tjena, tack för snabba svar. Jag kollade tändstiften igår också, de verkade vara som de ska, inget blött eller så. Det kommer inte ur färgade avgasser någonstans helt enkelt. den går "normalt" vid körning tycker jag. Om nu toppackningen har gått någon stans så borde väl den gå konstigt? jag kan ta kort på oljan ifall ni vill se exakt hur den ser ut. ska kolla vatten nivån imorgon.

vattenpumpen? hmm den sitter väl inte i anslutning till oljan på något sätt?
såg i manualen att hojen har ju ingen värmeväxlare som det brukar finnas på bilar vid oljefiltret, det hade ju varit en eventuell felkälla.
Frågan är vad sjutton håller min hoj på med, om den ska ta in massa vatten så tycker jag att den borde gå skit.

När jag fyllde på kylarvätska så kollade jag skitnoga överallt så att det inte läckte någonstans den fylldes ju upp tillslut och låg stabilt under påfyllningslocket , jag tog det lungt och gick runt och kröp runt för att se ifall det rinner ut någonstans. Men såg inget onormalt.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...