Vatten i oljan

Lunkan

Å det spruta kyckling...
Gick med
8 May 2003
Hoj
...
Tja...

Har kört fast lite:va
Jag får vatten i oljan på min Husaberg 650 -05! Sen försvinner det olja! Hojen läcker inte olja, utan oljan försvinner upp i vevhusventilationen och ner i förgasarn å in i cylindern å förbränns, typ!

Jag trodde det var topplockspackningen eftersom det kom in vatten å ja fick tryck i vevhuset på nått konstigt sätt...nu har ja rivit hojen å topplockspackningen var det inget synligt fel på iaf!

Jag körde hojen på bara vatten som kylmedel ett par tävlingar, sen har den stått så ett tag, undra om det är nån packning som kan ha torkat sönder eller nått!

Ja vet inte riktigt va ja ska göra nu! Någon som har nått tips eller vart med om liknande, så skriv gärna en rad eller två!

Ska byta packningar och o-ring vid vattenpumpen å topplockspackning! Var kan vattnet annars komma in, och varför försvinner oljan?

Lunkan skrev:
2572931 Tja...

Har kört fast lite:va
Jag får vatten i oljan på min Husaberg 650 -05! Sen försvinner det olja! Hojen läcker inte olja, utan oljan försvinner upp i vevhusventilationen och ner i förgasarn å in i cylindern å förbränns, typ!

Jag trodde det var topplockspackningen eftersom det kom in vatten å ja fick tryck i vevhuset på nått konstigt sätt...nu har ja rivit hojen å topplockspackningen var det inget synligt fel på iaf!

Jag körde hojen på bara vatten som kylmedel ett par tävlingar, sen har den stått så ett tag, undra om det är nån packning som kan ha torkat sönder eller nått!

Ja vet inte riktigt va ja ska göra nu! Någon som har nått tips eller vart med om liknande, så skriv gärna en rad eller två!

Ska byta packningar och o-ring vid vattenpumpen å topplockspackning! Var kan vattnet annars komma in, och varför försvinner oljan?

Hej
Om det inte är ngt av de saker du räknat upp så kan det även vara en spricka i toppen.

Mvh
Jörgen

Kan inte se någon spricka i toppen. Var skulle den spricka isåfall?

Om cyl/kolv är dåliga får du läcker det ner (mer) gas i vevhuset, och då ökar säkert mängden olja som försvinner genom ventilationen.

Sen blir förmodligen oljan över 100 gr ibland, och det gör isf att ev. vatten i oljan kokar och 'försvinner' som ånga.
Kanske nåt av det som händer.
/u

ulf_lundin skrev:
2577179 Om cyl/kolv är dåliga får du läcker det ner (mer) gas i vevhuset, och då ökar säkert mängden olja som försvinner genom ventilationen.

Va jobbigt....då måste ja klyva motorn å kolla kolven då! Va bör man tänka på när man klyver motorn?

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back