Vatten i olja.

zaibot

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
gbg
Hoj
Husaberg fse 650
Hallo !

Hade ett litet läckage under transkåpan på min Husa 650, tätade kåpan och återmonterade. När jag sedan varmkör första gången blir oljan lite grumlig.
Vatten i oljan !
Bytar olja och samma sak händer igen, när jag häller av oljan ser den inte ut till att vara mycket vattenskadad men dock lite grumlig.
Tänkte att det kanske bara är nån droppe, krävs väl inte mycket vatten för att oljan skall bli grå eller ?

Vad göra skall jag bara köra eller vad fan kan det vara ?

Tacksam för svar !
 
Du hade alltså bort transmissionskåpan? Du har ju en packbox bakom impellern till vattenpumpen, den kanske har "veckat" till sig men då ska det i första hand läcka ut i det lilla skvallerhålet vid impeller huset. Sen har du en o-ring där jag visar på bilden, kan ju tänkas att den kan behövas bytas kanske eller att den inte ligger i rätt i spåret? Det är det ända jag kan komma på som kan vara orsaken till vatten i oljan om man har tagit bort transkåpan.
 

Bifogat

  • transkåpan1.jpg
    transkåpan1.jpg
    110.9 KB · Visningar: 138
mmmm...
jag har silikonat o-ringen så den skall vara tät.
skall byta packboxen för säkerhets skull.
tror du att ett par droppar vatten räcker eller ?
det kommer ju alltid nån droppe när man demonterar kåpan från vatten kanalen.
kanske försvinner när den blir riktigt varm ?

frågan är är det farligt att köra med lite "mjölkig" olja ?

zaibot
 
På en 550 motor jeg hadde, måtte mjeg bytte olje flere ganger før den sluttet å bli grå. Gjorde den feilen at jeg skiftet simmerring og o-ring tre(!) ganger før jeg forsto at den var tett......

zaibot skrev:
mmmm...
jag har silikonat o-ringen så den skall vara tät.
skall byta packboxen för säkerhets skull.
tror du att ett par droppar vatten räcker eller ?
det kommer ju alltid nån droppe när man demonterar kåpan från vatten kanalen.
kanske försvinner när den blir riktigt varm ?

frågan är är det farligt att köra med lite "mjölkig" olja ?

zaibot
 
Rune-Blikø skrev:
På en 550 motor jeg hadde, måtte mjeg bytte olje flere ganger før den sluttet å bli grå. Gjorde den feilen at jeg skiftet simmerring og o-ring tre(!) ganger før jeg forsto at den var tett......

Ok !
Det låter ju bra !
Då behöver jag inte vara rädd för att köra med lite mjölkig olja då....
bara o gasa...

tackar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top