Vatten bakom badkar. Hur undviker jag detta?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Har ett halvkaklat badrum med ett badkar i. Fuktspärr saknas och jag har fått för mig att jag ska undvika att få en massa vatten som rinner på väggen och ner bakom badkaret.
Har sett folk som har gummiflärpar runt kanterna.
Var hittar jag dessa? Finns det ngn annan smart (snygg?) lösning på det hela?

MVH

Då får det bli en tur ut till ngn av dessa affärer imorron. Tack för hjälpen!

Ja om fuktspärr saknas så ska du inte duscha där... kakelfogen släpper även igenom vatten... Märkligt om de inte vore fuktspärrat bakom kaklet dock.

Man kan ju anta att badrummet är orginal från -60 nånting eftersom det är halvkaklat o saknar fuktspärr. På den tiden badade man, man stod inte o duschade. Och man gjorde det långt ifrån varje dag.

Man kan ju anta att badrummet är orginal från -60 nånting eftersom det är halvkaklat o saknar fuktspärr. På den tiden badade man, man stod inte o duschade. Och man gjorde det långt ifrån varje dag.

Alldeles rätt. Jag är helt med på att man inte ska duscha utan att ha en kabin. Men även om man sitter ner och duschar i badkaret så skvätter det ju vatten lik förbannat. Men jag har fixat gummilister nu:tummenupp

3134616 Alldeles rätt. Jag är helt med på att man inte ska duscha utan att ha en kabin. Men även om man sitter ner och duschar i badkaret så skvätter det ju vatten lik förbannat. Men jag har fixat gummilister nu:tummenupp
Ge fan i att leka med din gummianka. Problem solved. :fakta

Köpte precis en kåk med samma problem. Besiktningsgubben från försäkringsbolaget sa att det garanterat blir en fuktskada om man duschar där. Men han sa även att det räcker att man sätter upp ett duschdraperi mot vägen för att helt undkomma detta problem. I förlängningen är det nog klokt att bygga om badrummet då försäkringsbolaget förmodligen inte täcker en fuktskada om den trots allt inträffar.

/Linus

Jag har dragit en linje vitt våtrummssilikon längsmed kanten emot väggen, ser hyfsat bra ut och håller tätt :tummenupp

Alldeles rätt. Jag är helt med på att man inte ska duscha utan att ha en kabin. Men även om man sitter ner och duschar i badkaret så skvätter det ju vatten lik förbannat. Men jag har fixat gummilister nu:tummenupp

Om du äger detta hus eller lägenhet så bör du nog tänka över situationen och göra iordnig badrummet. Saknas fuktspärr så lär det finnas mögel. Och mögel kan leda till dålig hälsa och sjukdomar....

Även om du duschar i kabin så blir det ku fuktigt i rummet. Har gått mur och plattsättning i gymnasiet så lite kan jag allt.:)

///Micke

Körde med draperi mot en halvkaklad vägg i ungefär fyra år. Under stamrenovering var dom tvungna att sätta in avfuktare i två veckor vars ström jag fick betala... :mad:

Så, mitt råd är. Riv skiten och kakla om.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back