Varvrekord Knutstorp ???

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Vad är varvrekordet på knutstorp ???

1.00.7 ....som Watz körde innan han bröt.....är inte det otroligt snabbt ?

Edit: Har redan upptäckt att det tydligen var nytt rekord...men då kommer följdfrågan ...Vad var det tidigare ?

Last edited:
Om detta dryftar de lärde.

Folkesson har varit under minuten på träning och jag vill minnas att Cralle åkte 1.00,14 i Veidec förra året.

EDIT: Det var visst på kval. Watz har varvrekord!

Last edited:
Mulles skrev:
Vad är varvrekordet på knutstorp ???

1.00.7 ....som Watz körde innan han bröt.....är inte det otroligt snabbt ?

Edit: Har redan upptäckt att det tydligen var nytt rekord...men då kommer följdfrågan ...Vad var det tidigare ?

Folkesson körde 1:00.632 förra året...

Detta låter kanske som en dagisfråga men....

Hur snabbt hade någon från toppen i MotoGP eller Superbike kunnat köra?
Omöjligt att veta, men det kan ju skoj att spekulera.

Jag tror att Watz har banrekordet i race iaf, att vissa har kört snabbare i kval är inte samma sak.

Mackz skrev:
Detta låter kanske som en dagisfråga men....

Hur snabbt hade någon från toppen i MotoGP eller Superbike kunnat köra?
Omöjligt att veta, men det kan ju skoj att spekulera.

Håller med om dagisfrågebiten, men har själv ofta spekulerat... fast knudan vore lite tråkigt, skiljer nog inte så asmycke där ett par sekunder typ.
Men fick ja välja att sätta rossi på en bana i Sverige så skulle ja vilja se honom pressa några varv på Anderstorp, de vore riktigt fränt!
1,23 kanske? :hihi

Om du sätter en toppförare från VM på en t.ex. standard 600 och han ska köra på de flesta svenska banorna så tror jag det skiljer max en sekund mot vad toppen här hemma presterar.

Rossi på sin GP-hoj på Anderstorp är en helt annan historia. Misstänker det skulle gå iaf 10 sekunder snabbare än superbike, kanske 15.

Man kan göra en relevant jämförelse. 1990 körde Wayne Rainey 1.31.5 på Anderstorp. Året efter körde Kevin Schwantz 1.32.8 på Donington. Idag kör en MotoGP-hoj med Rossi i sadeln runt på ca 1.28. Alltså nästan fem sekunder snabbare än Schwantz. Att Rossi skulle köra cirka 1.26 på Anderstorp med sin Yamha är alltså en hyggligt vettig uppskattning.

En VM-250 skulle köra runt 1.29-1.30 och en 125:a runt 1.35-1.36 med utgångspunkt från Donington

Don Quixote skrev:
Om du sätter en toppförare från VM på en t.ex. standard 600 och han ska köra på de flesta svenska banorna så tror jag det skiljer max en sekund mot vad toppen här hemma presterar.

De är snabbare än så, det är inte ovanligt att det skiljer över sekunden mellan märkeskollegerna i MotoGP.

Chris Ash skrev:
De är snabbare än så, det är inte ovanligt att det skiljer över sekunden mellan märkeskollegerna i MotoGP.

Jag drar en annan slutsats efter att ha sett Harms på Åsen. Han körde 1.06,8 på träning och kom inte under 1.07 på kval. Det på en supersporthoj i absoluta världstoppen och med en topp-5placering i VM.
Micke Nilsson åker 1.07,6 med en standardhoj. Därav menar jag att det knappast skiljer mer än en sekund även om Carpentier skulle köra.

Däremot ju vassare hojarna blir destå mer skiljer det mellan förarna.

Don Quixote skrev:
Jag drar en annan slutsats efter att ha sett Harms på Åsen. Han körde 1.06,8 på träning och kom inte under 1.07 på kval. Det på en supersporthoj i absoluta världstoppen och med en topp-5placering i VM.
Micke Nilsson åker 1.07,6 med en standardhoj. Därav menar jag att det knappast skiljer mer än en sekund även om Carpentier skulle köra.

Däremot ju vassare hojarna blir destå mer skiljer det mellan förarna.

Ok nu tänkte jag visserligen på GP-VM och MotoGP i synnerhet. Harms kom tex 31:a i 125-VM och tog mycket sällan poäng.

När du skrev toppförare tänkte jag genast på gubbar som Rossi,Biaggi eller Capirex. De är hysteriskt snabba.....men det vet du säkert redan ;)

Bennybåge skrev:
Helt korrekt, och det var på race.
Och han körde 1:00.111 på ett kval.

Helt j-a sanslöst :tummenupp.

Edit: Det var innan knutstorp byggde om utgången på start/mål. Hur mkt snabbare är banan nu? 0,3-0,5 eller är jag helt fel ute?

Last edited:
Zilversurfer skrev:

Edit: Det var innan knutstorp byggde om utgången på start/mål. Hur mkt snabbare är banan nu? 0,3-0,5 eller är jag helt fel ute?
Detta skedde före banombyggnaden om jag inte minns fel.

Anders G skrev:
Fick inte 125J vara med? :(

Tyckte att det var rätt kul att det fick stå sig 1år till :tungan

Gull Racing // Anders

Ska fixa det senare... :)
Lite dåligt med tid bara.

Zilversurfer skrev:

Jepp, det var innan. Tiden är svår att uppskatta, men jag skulle gissa på
ca 0,1-0,2 sek. Så nu hade han nog kommit under minuten :yoparty :banana

Back