varvräknare lever rövare

• Thread starter Thread starter tob
  • Start date Start date

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Varvräknaren på min gixxer 1100 -87 lever rövare. Man måste varva upp till 3500 ungefär innan den vaknar och sen är den helt instabil - far upp och ner, hit och dit... :( mätarnålen alltså...inte hela mätaren ;) . Finns det nån bot för detta eller är det bara att byta ut den, elgenier på SH slå era kloka ihop!
/T

Dum fråga kanske

Vet ingenting om gixxers

Är varvräknaren elektrisk ?

Om den är mekanisk kan det väre wiren / drevet som är kasst. Så var det på min gamla hoj.

Om den är elektrisk får du väl kolla upp alla sladder och göra alla kontakt rena innan du bytar.

varvräknare

Japp, glömde att säga att den är elektronisk. Kan det vara jordfel möjligen?
/T

varvräknare

Det kan sagtens vära jordfel. Det var det på min efter att ha sat ihop den i vinters......

Kolla sladder och göra rent alting specielt runt jord och batteriet.

inga fler förslag?

HAr kollat och kollat, men kan inte hitta nåt fel! Fler förslag!!!

Jordningsfel. Nästa steg är att motorn kommer stänga av sig och varvräknaren går i topp. Jordningen går till tre ställen för just denna slinga: Brytaren till stödet, Tändningen samt varvräknaren. Kolla kolla kolla. Mät om inte annat olika punkter. Hade samma fel på min förra hösten.

hmm min nsr fick liknade senario..

min varvräknare stälde sig på 0rpm och jag körde i ca 70 (hem från skolan) väl hemma så märkte jag att all el va "död" så jag kollade huvudsäkringen och nu har jag varvräknare igen så prva o kolla så alla sladdar så

tror det är lite glapp bara om du har tur

varvräknare

Har ointe hunnit kolla elschema, men jag har för mig att jag inte har nån brytare till stödet, är det spcifikt för -87 eller är det bara bortplockat?
Freppa: var hittade du felet på din? Kanske kan spara lite tid på att börja där du slutade så att säga.
/T

I kabelhärvan mellan varvräknaren och tändningen (bakom kåpan). Du kan enkelt kolla om du har en brytare till din hoj för stödet. Starta motorn, ha stödet nerfällt och lägg i en växel. Dör hojen? Du har en brytare (sitter direkt framför stödet)

/Freppa

varvräknare

OK, man får tacka så mycket, då vet jag i alla fall var jag ska börja - förmodligen många besoparade timmar på det viset :)
/T

Back